באתי, ראיתי, אתחלתי: כך ניסה ביידן לגייס את אירופה לקרב מול סין

בביקורו השבוע באירופה הצליח הנשיא האמריקאי להוסיף את סין לרשימה המפוקפקת של מדינות, בהן רוסיה, הנחשבות לאיום אסטרטגי על נאט"ו • ביידן הגיע עם חבילת צ’ופרים לאירופים, שכוללת, בין השאר, ביטול מכסים במיליארדי דולרים • הכל כדי לקבל בתמורה גינויים חריפים ותגובה להתנהלות של סין בזירה הבינלאומית

עם ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, שלישי / צילום: Associated Press
עם ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, שלישי / צילום: Associated Press

אחרי שבעה ימים, שלוש מדינות ועשרות פגישות עם מנהיגים, אפשר לומר שזה היה השבוע שבו הנשיא האמריקאי ג'ו ביידן ניסה לסגור את רוב החזיתות שקודמו בתפקיד דונלד טראמפ פתח מול אירופה - ולפתוח כמה חדשות מול יריבים אחרים.

נדמה כי ביידן שם לו למטרה, כפי שעשה בשורת הצווים הנשיאותיים עליהם חתם בקצב שיא עם תחילת כהונתו, לכבות את רוב השריפות שהממשל הקודם הבעיר ביחסים העדינים שבין אירופה לארה"ב. אם "אתחול מחדש" (Reset) היא מלת המפתח בבית הלבן בחודשים אלה, ביידן לקח את הקונספט הזה לסיבוב אירופי השבוע.

טראמפ כינה את נאט"ו "מיושנת" ודרש החזרים של מאות מיליוני דולרים מחברותיה בתמורה להגנה האמריקאית לאורך השנים? ביידן שיבח את תחילתו של "עידן חדש" ביחסים הטרנס־אטלנטיים ולא דיבר על כסף; ממשל טראמפ הטיל מכסים בהיקף של 7.5 מיליארד דולר על יין צרפתי ופסטה איטלקית? ממשל ביידן ביטל אותם השבוע כחלק מפשרה שסיימה עימות בן 17 שנה סביב סובסידיות ממשלתיות ל"בואינג" ול"איירבוס"; טראמפ התעמת עם נשיא צרפת עמנואל מקרון סביב הטלת מס על ענקיות הטכנולוגיה האמריקאיות? ביידן אימץ את הפתרון שגובש לפני שבוע ב־7G למנוע התחמקות שלהן מתשלום מס מקומי.

לא רק כדי לרצות את האירופאים

ברור שהנימוק למהלכים הללו אינו רק סמלי. ביידן לא מכריז "אמריקה חזרה" רק כדי לרצות את האירופאים או להדגיש את ההבדלים בינו לבין הנשיא האמריקאי הקודם. הוא עושה זאת במטרה ברורה לגייס את אירופה לצדו במאבק שהוא רואה כחשוב ביותר - הקרב מול סין, ובמידה פחותה בעימות מול רוסיה. הוא מתפשר עם האירופים, מסיר סנקציות ומוריד מסדר היום נושאים כמו שיעור הוצאה ביטחונית כחלק מהתמ"ג או את צינור הגז הרוסי לגרמניה "נורד סטרים 2" כדי לקבל משהו בחזרה במה שהוא רואה כעימות הגלובלי הדחוף והחשוב יותר - המאבק מול סין.

במידה רבה, ביידן פוסע באותה הדרך שבה התחיל טראמפ עם ההכרזות על מלחמת הסחר מול סין, אבל משכיל לגבש תמיכה טרנס־אטלנטית ולא לפעול לבד. גם טראמפ הבין את זה, בערך בשלהי כהונתו, וניסה להנמיך את הלהבות בעימות הסחר מול האיחוד. הוא השעה מכסים וחזר בו מכוונה למסות כלי רכב והסתפק בקנייה אירופית של תוצרת חקלאית אמריקאית. ביידן מנסה לשפר עמדות כבר בשלב הראשון, ולאחד את מה שהוא קורא "גוש המדינות הדמוקרטיות", מאחורי עימותי הסחר, הביטחון וזכויות האדם מול סין.

"הסינים אינם שותפים למאמצינו"

האם זה עובד? יש סימנים שכן. הודעות הסיכום של מפגש ה־7G שהתקיים בסוף השבוע האחרון בבריטניה והודעת הסיכום של מפגש נאט"ו בבריסל ביום שני נוקטות מונחים חריפים יחסית בנוגע לסין. "הסינים אינם שותפים לערכינו", הצהיר מזכ"ל נאט"ו יינס סטולנטברג, בתום הפסגה, בעוד ההודעה המשותפת מגדירה את המדינה כ"אתגר סיסטמי לסדר העולמי" ומגנה את "ההתנהגות האסרטיבית שלה". ביידן מוביל רה־אוריינטציה של הברית, שנוסדה כדי להגן על המערב מברית המועצות, להגנה מפני השאיפות הסיניות.

"סין הצטרפה לרוסיה בתור איום רשמי על ברית נאט"ו", הכריזו כלי התקשורת האירופיים השבוע. הודעת הסיכום של ה־7G אפילו קוראת "לחקור מחדש" את מקור נגיף הקורונה, ולבדוק אם אינו במעבדה ממשלתית סינית - תיאוריה שנחשבה לקונספירציה לפני כמה חודשים בלבד.

ביידן חוזר על אותו מסר בכל מקום

מתקפת הצ'ארם הביידנית, הפוליטיקאי עם החיוך הכי גדול בסביבה, המשיכה גם לפסגת האיחוד האירופי עם ארה"ב בבריסל ביום שלישי, וגם שם הסתמן שנשאה פירות. האיחוד האירופי החליט להשעות בחודש שעבר את הסכם הסחר החופשי שלו עם סין בגלל הפרות זכויות האדם של המיעוט האויגורי המוסלמי ודיכוי האופוזיציה בהונג קונג. קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, שסין היא שותפת הסחר הגדולה ביותר של ארצה, תומכת בכך כעת למרות שהיא הייתה זו שדחפה לחתום על ההסכם בדצמבר, עוד לפני השבעתו של ביידן.

אפילו התוכניות להקמת אוניברסיטה סינית בהונגריה הושעו נכון לעכשיו, וליטא פרשה ממנגנון המשא ומתן של מדינות מזרח ומרכז אירופה עם סין. ביידן טרח להיפגש גם עם מנהיגי המדינות הבלטיות האנטי־רוסיות במהלך פסגת נאט"ו.

בכל מקום שב ביידן על המסר המרכזי שלי, אותו מסר שמנהיגים אמריקאים השמיעו במשך שנים עד ל"שיבוש" שחל עם עלייתו של טראמפ לשלטון. "יש לנו הזדמנות לעבוד באופן קרוב עם האיחוד האירופי וגם עם נאט"ו, ואנחנו מרגישים טוב עם כך", אמר ביידן וסיפק את השורה התחתונה של מניעיו: "באופן ברור ויוצא דופן, זהו האינטרס של ארה"ב לנהל מערכת יחסים מעולה עם שני הארגונים, אך רוסיה וסין תוקעות תריז בסולידריות הטרנס-אטלנטית".

מתקפת החיוכים של הנשיא האמריקאי

בנוגע לרוסיה המצב מורכב יותר. גרמניה נמצאת עמוק עדיין ב"אוסטפוליטיק", עם צינור גז שיכניס מיליארדים למשטר פוטין ושנחשב לפרויקט אסטרטגי של המדינה. הוויתור של ביידן לגרמניה, בדמות הימנעות מסנקציות נוספות על הפרויקט, יהיה חייב לעלות משהו לגרמנים. השאלה היא איפה.

אחת החזיתות היחידות שנותרו פתוחות הן המכסים על הפלדה והאלומיניום שהטילה ארה"ב על אירופה, אך נרשמה התקדמות בה כאשר אירופה הודיע כי תשעה באופן חד-צדדי את מכסי התגובה עד סוף השנה. "בואו נשים קץ למטרד הזה", הפצירה נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין במפגש עם ביידן. הנושא השני הוא הסכם הגרעין עם איראן, שבו נמשכים המאמצים לשוב ולגבש הסדרה שתמנע התקדמות איראנית לנשק גרעיני.

"אמריקה חזרה", היתה סיסמת הטור האירופי של ביידן, אבל המטרות של המעצמה, בעיקר העימות המתגלגל עם סין בנושאי סחר, צבא, וזכויות אדם, נותרו דומות לאלה של השנים האחרונות. מתקפת החיוכים הרחבים של ביידן מנסה לגבש קואליציה מאחורי ארה"ב, כזו שטראמפ לא היה מוכן לקבל.

ארדואן וביידן במפגש נאט"ו בבריסל, שני / צילום: Associated Press
 ארדואן וביידן במפגש נאט"ו בבריסל, שני / צילום: Associated Press

פסגת ביידן ופוטין: פגישה אחת, שתי מסיבות עיתונאים ועקיצות הדדיות

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן התייצב לפסגה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אחרי שבוע שבו צבר תמיכה בינלאומית בעמדות ארה"ב מול רוסיה, וגם ענה על אינספור שאלות בנוגע למה בדיוק הוא מתכוון לומר למנהיג הרוסי שאחראי לדיכוי האופוזיציה בארצו וחשוד בהוראה על תקיפות סייבר כלפי המערב, התערבות במערכות בחירות מחוץ לארצו, תוקפנות כללית, סיפוח בלתי חוקיים באוקראינה ועוד.

אבל היה זה פוטין שהזכיר לנשיא האמריקאי בפתח דבריהם שזו הייתה יוזמה אמריקאית להיפגש. "תודה שיזמתם את המפגש הזה" אמר פוטין לביידן בפוטו־אופ בטירת לה־גרנאג' על גדות אגם ז'נבה, כשהוא דואג שהתקשורת תשמע את דבריו. ביידן ענה כי הוא "מאמין שתמיד טוב להיפגש פנים אל פנים". שני המנהיגים חזרו לאחר מכן על הדברים גם במסיבות העיתונאים הנפרדות שקיימו. הסאב־טקסט ברור: עצם הפגישה הייתה הישג לנשיא הרוסי, בעוד ביידן נימק אותה בניסיונו כפוליטיקאי ומדינאי.

נשיא המועצה האירופית, שארל מישל, ביידן ונשיאת הנציבות, אורסולה פון דר ליין / צילום: Associated Press
 נשיא המועצה האירופית, שארל מישל, ביידן ונשיאת הנציבות, אורסולה פון דר ליין / צילום: Associated Press

הפגישה נגמרה מהר מהצפוי

למרות שחזו כי הפגישה תימשך חמש שעות, היא נמשכה ארבע בלבד. מהן שעתיים וחצי נטו. "בשלב מסוים הסתכלנו אחד על השני ואמרנו, מה הלאה?" סיפר ביידן במסיבת עיתונאים נפרדת מזו של נשיא רוסיה. נדמה שפוטין היה נדיב יותר במחמאות כלפי הנשיא האמריקאי. הוא הגדיר אותו "מדינאי מנוסה", אמר כי היו "שיחות בונות" וניסה לשדר מסר לפיו ארה"ב ורוסיה הן מעצמות שוות בכוחן הדנות בענייני העולם "בגלל האחריות המשותפת שלנו".

פוטין ענה לשאלות העיתונאים, רבים מהם אמריקאים ששאלו על דיכוי האופוזיציה, והקביל את המצב בארצו למצב בארה"ב, בין אם כשהשווה את עונש המאסר של מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני לעונשים של מי שהסתערו על גבעת הקפיטול בשישה בינואר 2021, או שהקביל את המצב ברוסיה לחשש של שחורים בארה"ב. הוא אמר כי רוסיה וארה"ב ידונו בנושא התקפות הסייבר, אך הכחיש כי מקור הבעיה ברוסיה, וציטט דו"ח אנונימי לפיו רוב התקפות הסייבר העולמיות מגיעות מארה"ב, בריטניה וקנדה.

מפגש הפסגה בין ביידן לפוטין, רביעי / צילום: Associated Press
 מפגש הפסגה בין ביידן לפוטין, רביעי / צילום: Associated Press

אין מלחמה קרה חדשה

ביידן התייצב לאחר מכן במצב רוח מרומם מול התקשורת וסיפר שראה "חלקים גדולים" ממסיבת העיתונאים של פוטין. הוא הבהיר כי אין "מלחמה קרה חדשה", אבל לא היסס לשגר כמה איומים לרוסיה, כמי שעומד בראש המעצמה הגדולה בעולם. "העברנו לרוסים רשימה של 16 תחומי תשתית, כולל מים ואנרגיה", עדכן ביידן, "שכל מתקפת סייבר עליהם תיחשב למתקפה על תשתית קריטית של ארה"ב". הוא אמר כי ארה"ב "תגיב באופן נחרץ" על כל מתקפת סייבר בתחומים אלה וכי "פוטין לא יודע אילו יכולות יש לארה"ב". הוא גם עדכן כי רוסיה שותפה לרצון האמריקאי "למנוע איראן גרעינית" וכי השיחות בנושא הסכם הגרעין עם איראן, שבהן רוסיה שותפה, יימשכו.

מעל הכל, הבהיר ביידן כי הוא מעוניין ביחסים אסטרטגיים "יציבים וצפויים" עם רוסיה. הוא אף עדכן כי הוקם מנגנון שיעסוק בייצוב היחסים. "אנחנו צריכים חוקי משחק בסיסיים שכולנו נמלא אחריהם". אך כפי שהיה בעבר, גם אחרי הפסגה, זו תהיה בעיקר ההתנהגות הרוסית שתקבע את אופי היחסים. פוטין הוכיח בעבר את נכונותו לחרוג מכללי המשחק המקובלים.