בעקבות נפילת המניה, באלקטריאון בוחנים פנייה לרשויות: "מידע כוזב שיצר מפולת"

ההקלות שניתנו לאלטשולר שחם להעביר את נכסי פסגות אליהם הסתיימו, ובית ההשקעות דיווח על העברת החזקות פסגות במספר חברות לידיו • ניתוח לא נכון הוביל לדיווחים שמדובר במכירת החזקות, ומניות חלק מהחברות נפלו באופן מידי • מנכ"ל ומייסד אלקטריאון: "לא קיבלנו הודעה על מכירה, אנשים איבדו הון"

גילעד אלטשולר, מבעלי אלטשולר שחם / צילום: איל יצהר
גילעד אלטשולר, מבעלי אלטשולר שחם / צילום: איל יצהר

"בשים לב לנזק החמור אשר נגרם לחברה ובעלי מניותיה בעקבות הפרסומים הכוזבים והשקריים, בוחנת החברה את צעדיה המשפטיים ואת הפעולות האפשריות", כך הגיבה אמש חברת אלקטריאון וירלס בדיווח חריג לבורסה, בעקבות הנפילה הגדולה של מניית החברה, לאחר דיווחים בתקשורת על כך שאלטשולר שחם מוכרת את מניותיה בחברה העוסקת בפיתוח טכנולוגיית "כביש חכם".

הדיווחים התבררו במהרה כלא נכונים, אך עבור אלקטריאון ומספר חברות נוספות הגילוי כי מדובר בדיווח מוטעה היה מאוחר מדי. מלבד אלקטריאון, שמנייתה נפלה ביום חמישי ב-7.98% ונסחרת עתה סביב שווי שוק של 2.2 מיליארד שקל, מנייתן של חברות נוספות כמו זו של סונוביה הנסחרת בכ-225 מיליון שקל צנחה ב-16.97% וגם זו של אקסיליון תחבורה חכמה נפלה ב-16.39% ושוויה עומד עתה על 268 מיליון שקל.

מקור המידע המוטעה שהוביל לנפילה במניות נעוץ בניתוח לא נכון של הדיווחים לבורסה שנעשו בימים האחרונים, לפיהם פסגות, שנרכש על ידי אלטשולר שחם, חדל להיות בעל עניין במספר חברות. עם זאת, לדיווחים לבורסה של אותן חברות הוצמד דיווח נוסף, בהפרש של דקות ספורות, לפיו מי שהחל להיות בעל עניין ויחזיק באותן מניות הוא בית ההשקעות אלטשולר שחם עצמו או לחילופין פסגות קופות גמל, שנמצאת תחת אלטשולר שחם.

השינוי המדובר בזהות בעל המניות נובע מתום תקופת ההקלות שניתנו לאלטשולר שחם כחלק מרכישת פסגות, והחובה שהוטלה על בית ההשקעות להסדיר את נושא ההחזקה במניות שהיו שייכות לפסגות. אגב, לא מן הנמנע כי חלק ממניות אותן חברות אכן יימכרו לבסוף על ידי אלטשולר שחם, אך ברוב המוחלט של הדיווחים אודות שינוי ההחזקות לא הוזכרה כלל כי בית ההשקעות מתכנן פעילות בניירות הערך של אותן חברות.

"לא קיבלנו שום הודעה על מכירה ואלטשולר שחם לא מכרו ולו מניה אחת שלנו", אומר בשיחה עם גלובס אורן עזר, מנכ"ל ומייסד אלקטרויאן. "אם הם מעוניינים למכור, השוק כבר ידע מזה, אך כרגע זה לא על הפרק".

"קיבלנו הרבה מאוד טלפונים מגופים מוסדיים וגם ממשקיעים פרטיים שרצו לדעת מה מקור הבלבול ושאלו למה אלטשולר שחם מכרו מניות שלנו. קיבלנו גם פניות ממשקיעים שביקשו לרכוש את המניות שאלטשולר שחם לכאורה מכרו, אבל אין מניות כאלה כי הם לא מוכרים", מסביר עזר.

הוא מפנה אצבע מאשימה למי שפרסם את הניתוח השגוי של דיווחי החברות. "ברגע שמציגים מידע כוזב שיכול לייצר מפולת כזו בבורסה, צריך להיזהר. אנשים איבדו 15% מההון שלהם בחלק מהחברות שהושפעו מכך. שוק ההון הישראלי מתפתח בשנים האחרונות ומאוד כדאי לשמור על זה, בסופו של יום מדובר בחברות ישראליות וזה לא משחק".

בדיווח שמסרה אלקטריאון לבורסה מציינת החברה כי היא בוחנת את אפשרות הפנייה לרשויות האכיפה הרלוונטיות על מנת שייבחנו את הפרסומים הכוזבים והמטעים אשר התפרסמו ביחס אליה.

גורם בשוק ההון התייחס בשיחה עם גלובס להשפעה של דיווח כזה על נפילת המניות של מספר חברות כמעט בו זמנית. "יש פה ניסיון של גורם כלשהו לבלבל את השוק מתוך אינטרס מסוים. האם יש מקום שהרשויות יחקרו את האירוע? אף אחד לא צריך לפנות לרשות ניירות ערך כדי שתבדוק מה קרה כאן. הרשות מכירה לבד את מה שהתרחש", הוא מסביר.