פארגו, גרסת שיכון ובינוי: פרויקט להגנה משיטפונות בצפון דקוטה בכ-1.5 מיליארד דולר

שיכון ובינוי שותפה בקבוצה שזכתה בפרויקט שנועד להגן על העיר פארגו בתקופות של שיטפונות קיצוניים

תמיר כהן, מנכ"ל שיכון ובינוי / צילום: איל יצהר
תמיר כהן, מנכ"ל שיכון ובינוי / צילום: איל יצהר

קונסורציום הכולל את חברת שיכון ובינוי  הישראלית זכה במכרז ממשלתי של מדינת צפון דקוטה בארה״ב, לתכנון, הקמה, מימון תפעול ותחזוקה של תעלה להסטת שיטפונות, באורך של כ-30 מייל (48 ק"מ) ותשתיות נלוות. התעלה נועדה להגן על העיר פארגו ועל אזור Fargo-Moorehead הסמוך לה בתקופות של שיטפונות קיצוניים.

היום דיווחה שיכון ובינוי, כי הצעת הקונסורציום The Red River Valley Alliance בו שותפה חברה בת בבעלותה המלאה של שיכון ובינוי, נבחרה כהצעה הזוכה במכרז, שפורסם על ידי Fargo-Moorehead Metro Diversion Authority.

היקף עלות הפרויקט (כולל עלות הקמת הפרויקט, עלויות מימון בתקופת ההקמה והוצאות נוספות) נאמד בכ-1.5 מיליארד דולר. החברה הבת של שיכון ובינוי מחזיקה ב-42.5% מהתאגיד שיתקשר עם המזמינה בחוזה הזיכיון (הזכיין). כמו כן, חברה בת נוספת של שיכון ובינוי תחזיק ב-35% ממניות החברה הקבלנית שתבצע את הקמת הפרויקט.

תקופת הזיכיון לתפעול ולתחזוקת הפרויקט הינה 29 שנים מתום הקמתו. תקופת ההקמה של הפרויקט צפויה להימשך כשש שנים ולהתחיל ברבעון הרביעי 2021.

זכאית למענקי הקמה

מימוש הזכייה בפרויקט כפוף לחתימת חוזה זיכיון עם המזמינה והשלמת גיוס מימון לפרויקט וחתימה על מערכת הסכמים למימון הפרויקט, וכן קיום תנאים מתלים נוספים. בנוסף, בכפוף לחתימת הסכם הזיכיון ובכפוף לעמידת הזכיין בהתחייבויותיו, יהא הזכיין זכאי למענקי הקמה כנגד אבני דרך לאורך תקופת הקמת הפרויקט ולתשלומי זמינות במשך תקופת התפעול.

לדברי שיכון ובינוי, זכיית הקונסורציום בפרויקט אושרה פה אחד על ידי חברי וועדת המכרזים של המזמינה. הודעה רשמית בדבר הזכייה במכרז צפויה להימסר לקונסורציום בימים הקרובים.

לדברי תמיר כהן, יו״ר ומנכ״ל שיכון ובינוי, "יכולת הקבוצה להתחרות ולזכות במגה פרויקטים בשוק התשתיות האמריקאי שנמצא בפיתוח מואץ, היא עדות ליכולות הבינלאומיות של הקבוצה שתמשיך להתמקד בשוק האמריקאי בכל תחומי הפעולה של הקבוצה על פי האסטרטגיה שנקבעה על ידי הדירקטוריון. החברה ממשיכה במימוש אסטרטגיית החדירה לשוק האמריקאי בכבישים, באנרגיה ובתשתיות, וכי היקף הפעילות בשוק האמריקאי צפוי להגיע לכ-4 מיליארד דולר עוד השנה".

שיכון ובינוי, שבשליטת נתי סיידוף, נסחרת בבורסה לפי שווי של 8.7 מיליארד שקל. מתחילת 2021 עלתה מניית החברה ב-8% ובשלוש השנים האחרונות רשמה תשואה מתואמת מצטברת של 202%.