דיסקונט יממן ב-800 מיליון שקל את הקמת טורבינות הרוח של אנרג'יקס בצפון הארץ

חברת האנרגיה מקבוצת אלוני חץ מקימה פרויקט ברמת הגולן שיספק חשמל לכ-60 אלף בתי אב • במקביל חתמה אנרג'יקס על הסכמי מימון להקמת שתי תחנות רוח בפולין, במימון של עד 475 מיליון שקל

מתקן של אנרג'יקס באירופה / צילום: אתר החברה
מתקן של אנרג'יקס באירופה / צילום: אתר החברה

חברת האנרגיה המתחדשת אנרג'יקס, שבשליטת קבוצת אלוני חץ, בחרה בבנק דיסקונט כמארגן וכמממן החוב הבכיר להקמת פרויקט לייצור חשמל באמצעות טורבינות רוח ברמת הגולן. מדובר בפרויקט אר"ן (אנרגיית רוח נקייה) שייבנה בצפון-מזרח רמת הגולן, וצפוי לייצר הספק מצטבר של כ-110 מגוואט ולספק חשמל לכ-60 אלף בתי אב בשנה בממוצע.

החטיבה העסקית בדיסקונט, בראשות יובל גביש, תהיה אחראית לגיבוש חבילת המימון בסך של עד  800 מיליון שקל, כאשר המימון לשלב הקמת הפרויקט צפוי להגיע עד כדי 600 מיליון שקל, ולאנרג'יקס קיימת אפשרות להרחבת המימון ב-200 מיליון שקל נוספים.

על פי ההסכם בין החברה לבנק, דיסקונט נושא באחריות לכל הסכום, אך הוא רשאי לשתף בחלקים מהמימון גופים נוספים. הבנק כבר החל במגעים עם גופים מוסדיים לצירופם לעסקת המימון, וצפוי להמשיך בכך בחודשים הקרובים. 

 
  

פרויקט דגל שעשוי להיות משוכפל בהמשך

אנרג'יקס  עוסקת בייזום, פיתוח, מימון, הקמה, ניהול והפעלה של מערכות לייצור חשמל נקי ממקורות אנרגיה מתחדשת. לצד  אנלייט, מדובר באחת משתי חברות האנרגיה הירוקה הגדולות בבורסה בת"א מבחינת ערכן, בשווי של יותר מ-6 מיליארד שקל כל אחת. מנייתה של אנרג'יקס נשחקה בשנה האחרונה ביותר מ-10%, אולם חמש שנים אחורה היא מציגה קפיצה של כ-350%.

פרויקט אר"ן הוא פרויקט הדגל של החברה בתחום טורבינות הרוח, ועל פי הערכותיה הוא צפוי להניב הכנסות של 90-95 מיליון שקל בשנה. הוא נמצא בתהליכי קבלת היתר בנייה סופי מהות"ל (הוועדה לתשתיות לאומיות), אשר נדרש מאחר שמדובר בפרויקט לאומי. הפרויקט יכלול הקמת 24 טורבינות רוח, כאשר בעתיד מאמינים בחברה שהצלחתו תביא לפיתוח של מיזמי רוח נוספים, שייקראו אר"ן ב' ואר"ן ג'.

חברת החשמל תהיה מחויבת לרכוש את האנרגיה שתיוצר במתקן החל ממועד ההפעלה המסחריות (לאחר תקופת הקמה של כשנתיים) ולמשך 20 שנה, בהתאם לתעריף שלו יהיה זכאי המתקן וייקבע במועד תחילת הפעילות.

מגדילה ייצור בפולין, מוכרת גם בארה"ב

אנרג'יקס הקימה עד היום שני פרויקטים פעילים של ייצור חשמל באמצעות תחנות רוח בפולין. שני הפרויקטים מייצרים הספק של 126 מגוואט, ובאנרג'יקס שואפים להגדיל בשנה הקרובה את הייצור בפולין באמצעות שלושה פרויקטים נוספים וביותר מ-180 מגוואט - פי 1.5 מההספק כיום.

בסוף השבוע האחרון התקשרה החברה בעסקת מימון להקמתן של שתיים מתוך שלוש תחנות הרוח החדשות, בשווי מצטבר של עד 475 מיליון שקל. המימון יועמד על ידי קונסורציום של שלושה מלווים, בהם הבנק האירופאי לשיקום ופיתוח (EBRD), שיעמיד מחצית מסכום המימון, והיתרה תועמד על ידי מוסדות פיננסיים אירופאיים מובילים.

את החשמל ה"ירוק" שהיא מייצרת במתקניה מוכרת אנרג'יקס בשוקי הפעילות שלה שהם ישראל, ארה"ב ופולין. מנכ"ל החברה הוא אסי לוינגר והיו"ר הוא נתן חץ, בעל השליטה בחברה האם של אנרג'יקס - אלוני חץ. זו מחזיקה בכ-53% ממניות החברה הבת, בשווי שוק נוכחי של כ-3.3 מיליארד שקל.

בדוחותיה הכספיים לרבעון הראשון של 2021, עדכנה אנרג'יקס על פרויקטים בהספק כולל של קצת יותר מ-400 מגוואט הנמצאים בהפעלה; פרויקטים בהיקף של כ-460 מגוואט בהקמה ולקראת הקמה; ועל פרויקטים הנמצאים בשלבי ייזום שונים, בהיקף של כ-2,700 מגוואט.

הכנסותיה ברבעון התכווצו ב-17% והסתכמו ב-58 מיליון שקל, והרווח הנקי הצטמצם כמעט ב-40% והגיע לכ-17 מיליון שקל..