שוק על סטרואידים: הבנקים לא עומדים בביקוש למשכנתאות ומגייסים עשרות עובדים חדשים

שיאי לקיחת המשכנתאות נשברים וההקלה בתנאי הריביות הגדילה גם את מספר המבקשים למחזר את ההלוואות שלהם • אחרי שנים של צמצומים, הבנקים מגייסים

הבנקים בישראל. מגייסים עשרות עובדים אחרי שנים של צימצומים / צילום: איל יצהר
הבנקים בישראל. מגייסים עשרות עובדים אחרי שנים של צימצומים / צילום: איל יצהר

בחודש מאי נשבר שיא כל הזמנים: 9.5 מיליארד שקל נלקחו כמשכנתאות. על פי התחזיות המגמה הזו לא צפויה להשתנות גם ביוני ובשוק כבר מדברים על פריצת הרף של 10 מיליארד שקל משכנתאות חדשות בחודש. בקרב הציבור הורגשה בחודשים האחרונים מורת רוח מזמני ההמתנה המתארכים בבנקים בשל הגידול בביקוש למשכנתאות, ולגלובס נודע כי בבנקים פרצו במרוץ של גיוס עובדים למחלקות המשכנתאות השונות.

סגרו סניפים וצמצמו עובדים

תהליך הגיוס המואץ שנעשה במטרה להתמודד עם הביקושים הגוברים נעשה לאחר שהבנקים סגרו בשנים האחרונות, מי יותר ומי פחות, סניפים רבים וצמצמו את מספר העובדים. חלק מהבנקים יצאו לתוכניות פרישה מרצון מסיביות שבמסגרתן פרשו מאות עובדים, ותכניות אלה צפויות להימשך גם בשנים הבאות.

במקביל, הצמצום במספר העובדים בשנים האחרונות נעשה גם כתוצאה מהמעבר של הציבור לבצע פעולות באופן דיגיטלי, ובבנקים מציינים את ההשקעה שנעשתה בשנים האחרונים גם בהפיכת הליך בקשת המשכנתה או מחזורה לדיגיטלי. עם זאת, עבור רובו המוחלט של ציבור נוטלי המשכנתאות מדובר בהוצאה הגדולה ביותר במהלך החיים, וככזו הם מעדיפים להגיע לסניף ולדבר עם בנקאי או לשוחח עמו בטלפון, ולא לבצע את התהליך באופן דיגיטלי, העדפה שמחייבת את הבנקים להגדיל את מצבת כוח האדם בתחום המשכנתאות.

גיוס העובדים הוא גורף לכל הבנקים המעניקים הלוואות לדיור. בכל הבנקים מגייסים עובדים חדשים הן מבחוץ והן מתוך הבנק באמצעות הסטתם למחלקת המשכנתאות. מבדיקה בעמודי הדרושים באתרי האינטרנט של הבנקים אפשר לראות כי כולם מגייסים עובדים, ובאופן ספציפי לעולם המשכנתאות, כשבבנקים מציינים כי הדרישה לעובדים חדשים היא לסניפים אך גם למרכזים הטלפוניים והדיגיטליים של הבנק.

כך למשל, במזרחי טפחות, הבנק הגדול ביותר בתחום המשכנתאות, מציינים כי לא צמצמו בכוח האדם בשנים האחרונות, אך בשל הגידול בביקוש למשכנתאות, בכל מקום שבו זוהה עומס חריג, בסניפים, במרכזי הבנקאות וביחידות העורפיות הרלוונטיות, תוגבר כוח האדם. מגמות דומות נרשמו גם ביתר הבנקים הפועלים בתחום המשכנתאות.

מסיטים עובדים לתחום

עם זאת, היו גם בנקים שהצליחו, עם לא מעט מזל, לצמצם את המחסור בבנקאי משכנתאות דווקא בזכות הרפורמה שבמסגרתה אפשר בנק ישראל לציבור להרחיב את רכיב הפריים. "סביב הציפייה לגידול בהיקף מחזורי המשכנתאות כתוצאה מהרפורמה הכפלנו את מספר היועצים", אומר אורי יוניסי, סמנכ"ל משכנתאות וקשרי לקוחות בלאומי.

אורי יוניסי, בנק לאומי / צילום: כפיר סיון
 אורי יוניסי, בנק לאומי / צילום: כפיר סיון

"בעזרת הגיוס המקדים כהכנה לרפורמת הפריים, ויחד עם פיתוח טכנולוגיה מתאימה, הצלחנו להוריד את זמן ההמתנה בתחום המחזורים ל-3 דקות בממוצע. עם זאת, במחלקת השירות זמן ההמתנה עדיין ארוך יותר ומכיוון ששמנו דגש מאוד משמעותי על נושא השירות במשכנתאות, אנו נמצאים בעיצומם של גיוס וקליטת עובדים מתוך הבנק וגם מבחוץ. נמשיך לתגבר את כוח האדם ולהרחיב את הפריסה וההנגשה של הבנקאים לציבור, אך צריך לזכור שמדובר בתהליך של גיוס והכשרה שלא מתרחש ביום אחד", הוא מסביר.

האם אתם מבצעים את הסטת העובדים על דעת עצמכם או שמרגישים מצד העובדים בקשה למעבר לתחום המשכנתאות?
"חד משמעית יש בקשות של העובדים לעבור לעולם המשכנתאות. זהו תחום מאוד מאתגר והוא מהווה מקצוע נוסף שבנקאי יכול לרכוש לעצמו".

כאשר קצב לקיחת המשכנתאות השנתי מתקרב במהירות ל-100 מיליון שקל, פער ניכר מהשיא שנקבע בשנה שעברה ועמד על 78.1 מיליארד שקל, נראה כי הבנקים יצטרכו להמשיך לגייס עובדים כל עוד אין צפי לירידה במחירי הדיור והציבור ימשיך לנהור לבקש הלוואות או למחזר את הקיימות.