איילת שקד חלמה להיות שרת השיכון ומגשימה את החלום דרך המשרד השכן

שרת הפנים הנכנסת מאמינה במהפכה מהירה ומוצהרת בשוק הדיור • אחרי שהכריזה שתחזיר לחיים את הוועדה לתכנון מתחמים מועדפים, היא מתכוונת לקדם צעדים נוספים לבלימת מחירי הדירות המשתוללים וצפויה לשתף פעולה עם שר הבינוי והשיכון הנכנס זאב אלקין

איילת שקד / צילום: דני שם טוב דוברות הכנסת
איילת שקד / צילום: דני שם טוב דוברות הכנסת

שרת הפנים איילת שקד מסתערת על מחירי הדיור ומתכוונת כבר בשבוע הראשון לכניסתה למשרד לעסוק בנושא התכנון. לגלובס נודע כי מטרתה היא לקצר את תהליך התכנון ב-30%.

האדריכלים יוציאו היתר בנייה: היוזמה שתקצר את הליכי התכנון
ענף התכנון והבנייה בישראל כלוא במלכוד, והצהרות הממשלות נגמרות בבכי

שורה של מינויים חדשים

בניגוד לתקופתה כשרת המשפטים, שם האמינה שנדרשת מהפכה שקטה והדרגתית, אבולוציה ולא רבולוציה, במשרד הפנים שקד מבינה שנדרשת מהפכה מהירה בכל הקשור לתחום הדיור. לאחר שבשנתיים האחרונות שיווקי הקרקעות ירדו מאוד והתוצאות חלקן כבר נראות בשטח ורק צפויות להחמיר בשנים הבאות, שקד מבקשת לבלום את ההחמרה. השאיפה שלה, כפי שדווחה לראשונה בגלובס, היא להחיות מחדש את הותמ"ל, הוועדה לתכנון מתחמים מועדפים (יעלה לוועדת שרים לחקיקה הראשונה), ולמנות ראש אגף תכנון שתחתיו יהיה הות"ל, הותמ"ל, המועצה הארצית וכל הוועדות האזוריות והוא יעבוד יחד עם מנכ"לית מנהל התכנון, דלית זילבר.

בין היתר תידרש שקד כבר בשבועות הקרובים להחליט האם להאריך את תוכנית תמ"א 38 בשנה נוספת או לקדם חלופה. במקביל השרה הנכנסת מבקשת גם לבחון תוכנית רישוי עצמי (ראו לעיל). לפתחה של שקד עומדת ההזדמנות לבצע שורה של מינויים שנתקעו גם כן בשנה החולפת. שקד תידרש לשת"פ הדוק עם שר הבינוי זאב אלקין, ולשניים היסטוריה של עבודה משותפת בכנסת ה-20 ובממשלת נתניהו. בזמן ששקד תתמקד בקידום תכנון יחידות דיור ותשתיות, אלקין יטפל בשיווק - כדי לשאוף להגדלת כמות הקרקעות לשיווק ובלימה של מחירי הדיור.

ביזור סמכויות הממשלה

נושא התכנון הוא אחד מיני רבים המונחים על שולחנה של שקד. לצדו היא תידרש לפעול גם בתחום המוניציפלי. מה שלא הצליחו לעשות ממשלות הליכוד, שביקשו לשמר את התלות של ראשי הערים בשרים, שקד תבקש לקדם במהירות בהתאם למודל שהוכיח את עצמו בתקופת הקורונה. ראשי הערים הוכיחו כי הם מכירים את התושבים ולכן יכולים לטפל טוב יותר בקורונה.