הקפאת 600 תקני רופאות ורופאים: משבר לאומי שעשוי לעלות בחיי אדם

בעת הנוכחית, זוהי ללא ספק אחת הסוגיות המשמעותיות העומדות לטיפולה הדחוף של ממשלת ישראל • אם הממשלה מצאה לנכון לקיים דיון דחוף על הקמת ועדת חקירה ממלכתית לאסון מירון, מן הראוי שתקיים דיון חירום במשבר הקפאת התקנים שעשוי לעלות בחיי אדם

כ-50% מהרופאים והרופאות בישראל מבוגרים מגיל 55 וצפויים לפרוש בעשור הקרוב / צילום: Shutterstock, Spotmatik Ltd
כ-50% מהרופאים והרופאות בישראל מבוגרים מגיל 55 וצפויים לפרוש בעשור הקרוב / צילום: Shutterstock, Spotmatik Ltd

הורדנו מסכות, נגמרה הקורונה, מאות הרופאות והרופאים שתגברו את מערכת הבריאות וסייעו לנו להתגבר על המגפה, עשו את שלהם, ועכשיו יכולים ללכת. אנו ניצבים היום ימים ספורים לפני משבר לאומי. האוצר ניצל את הכאוס הפוליטי ואת היעדר התקציב והודיע על ביטול התקצוב ל-600 תקנים של רופאים ורופאות ו-1600 תקנים של אחים ואחיות אשר גויסו למערכת הבריאות הציבורית במהלך מגפת הקורונה, על מנת להתגבר על המחסור הקשה בקרב צוותי רפואה שנוצר במערכת בעקבות מדיניות ההרעבה של האוצר לאורך שנים - ותשקוט הארץ.

אינני רוצה להרוס את חגיגות כניסתה של הממשלה החדשה ושל שר הבריאות החדש ניצן הורוביץ לתפקידו, אינני מוריד מחשיבות הצבת נושא הבריאות בראש סדר העדיפויות של הממשלה החדשה במסגרת קווי היסוד שלה, ובתקציב המדינה הבא, אולם מחובתי להיות המתריע בשער, זה שמרים כבר בימיה הראשונים של הממשלה דגל אדום בוהק, מפני המשבר המיידי במערכת הבריאות. זה שעוד ימים ספורים עשוי כבר לעלות בפגיעה חמורה בבריאותם של אזרחי ישראל עד כדי פגיעה חס וחלילה בחיי אדם.

מגה משבר לאומי 

מדובר במגה משבר לאומי שמעבר לפגיעה המיידית, השלכותיו עשויות לפגוע גם ביכולת של מדינת ישראל להתמודד עם אחת המצוקות הקשות העומדות לפתחה בשנים הקרובות - מחסור קשה ברופאים ורופאות מומחים אשר יפרשו לפנסיה.

כ-50% מהרופאים והרופאות בישראל מבוגרים מגיל 55 וצפויים לפרוש בעשור הקרוב. 500 רופאי משפחה מקופת חולים כללית בלבד צפויים לפרוש בשנתיים הקרובות! הקפאתם של 600 תקני הרופאים והרופאות החל מתחילת יולי, יימנע איוש וגיוס של רופאות ורופאים בכירים להחליף את הפורשים, ישאיר בבית מאות סטאז'רים שסיימו את שנת הסטאז' ולא יוכלו להתחיל התמחות, ונחזור למציאות שרופאים חותמים אבטלה בלשכות התעסוקה.

אל תגידו "לא אמרתם" ו"לא התרעתם": תואץ תופעת "בריחת המוחות" של רופאים ורופאות ישראלים, איכותיים ומקצועיים לארצות הברית ואירופה. בטח בעידן פוסט-קורונה כאשר קרנם של צוותים רפואיים איכותיים מזנק בעולם.

לא אגזים ואומר כי לעת הנוכחית, זוהי ללא ספק אחת הסוגיות המשמעותיות, אותן ניתן לפתור כהרף עין, העומדות לטיפולה הדחוף של ממשלת ישראל. אני סבור שאם ממשלת ישראל החדשה מצאה לנכון לקיים בישיבתה דיון דחוף על הקמת ועדת חקירה ממלכתית לאסון מירון, מן הראוי שתפעל לקיים דיון חירום במשבר הקפאת התקנים של הרופאים והרופאות שעשוי לפגוע במערכת הבריאות הציבורית ולעלות בחיי אדם.

הכותב הוא מנהל היחידה לנוירוכירורגיה ילדים בשיבא, יו"ר ארגון רופאי המדינה וממלא-מקום יו"ר ההסתדרות הרפואית