נופל וקם: הביטקוין מתאושש וחוזר לרמה של 34 אלף דולר

סין החריפה את המלחמה בביטקוין ובשאר המטבעות הדיגיטליים והביאה למפולת בשוק • הדוג'קוין והריפל עדיין מדשדשים, האת'ר מתחזק

ביטקוין / צילום: Shutterstock
ביטקוין / צילום: Shutterstock

שוק הקריפטו ספג ירידות חדות מאז סוף השבוע האחרון - והיום (ד') נראה שההתאוששות סוף סוף הגיעה. מטבע הביטקוין, שאתמול צלל מתחת ל-30 אלף דולר - זכה לריבאונד בשעות הערב, והיום הוא כבר נסחר בקרוב ל-34 אלף דולר.

הביטקוין נסחר אתמול בבוקר ברמה של 32 אלף דולר ליחידה, כמחצית מערך השיא שרשם באפריל האחרון - כ-65 אלף דולר, ובהמשך היום כאמור התרסק לראשונה מאז חודש ינואר מתחת ל-30 אלף דולר. גם היום, אחרי התחזקות המטבע ל-34 אלף דולר, מדובר בצניחה של כ-15% לעומת השבוע הקודם.

האת'ריום קרס גם הוא אתמול לרמה של 1,700 דולר ליחידה, אך הוא מתחזק ומתקרב שוב לרף ה-2,000 דולר. המטבע ירד יותר מ-21% במבט שבועי.

המומנטום השלילי בשוק החל עם החמרת הגבלות הפעילות במטבעות דיגיטליים על ידי הממשל הסיני, שם ממוקמים מרבים כורי המטבעות. בסוף השבוע הוחלט לעצור את אספקת החשמל לכורי המטבעות בסין, ושלשום הבנק המרכזי בסין פירסם שזימן בנקים וחברות תשלומים סלולריים, בהם בנק סין לתעשייה ומסחר, בנק סין לחקלאות, בנק סין לבניין, הבנק לחיסכון בדואר, וכן חברת התשלומים הסלולרי AliPay של קבוצת עליבאבא, והורה להם לעצור כל פעילות ביטקוין שעוברת דרכם.

התאוששות גם במטבעות הקטנים

הדוג'קוין אתמול איבד 40% מערכו (ויותר מ-70% מאז השיא שרשם באפריל האחרון), וצנח ל-17 סנט בלבד. היום המטבע החל להתחזק ועלה ל-21 סנט, אך עדיין מדובר בירידה של כ-32% בתוך שבוע. המטבע, שהתחיל בתור בדיחת רשת עם ערך אפסי אבל הצליח לתפוס גובה בין השאר בזכות ציוצים של מייסד טסלה אלון מאסק לגביו. בחודש שעבר ציוץ קצר של מאסק ("כמה שווה הדוג' שבחלון?") הזניק את הדוג'קוין בקרוב ל-50%.

הריפל, שלאחרונה זכה לחצות את רף הדולר למטבע, נסוג משמעותית ומחירו עמד אמש על 51 סנט בלבד ליחידה. במהלך הלילה הוא החל להתקדם והעלייה הקלה נמשכת גם היום, והוא נסחר כעת בשער של 63 סנט ליחידה - ירידה של 25% בתוך שבוע.

שגיא בקשי, מנכ"ל חברת הפינטק Coinmama, דווקא מברך על הגירת כורי המטבעות החוצה מסין, ומסביר: "עד היום היה חשש מריכוז כורים בסין כמשהו שמסכן את ביטקוין, ההגירה מקטינה את חלקה היחסי של סין בכוח הכרייה העולמי. הכורים יחפשו לעבור למדינות מערביות, עם רגולציה ברורה כדי להמנע ממעבר נוסף שכרוך בנזק כלכלי. המהלך הזה טוב לביטקוין".

אלי בז’רנו, מנכ״ל חברת Bit2C, הוסיף: "סין יוצאת בגלוי ובכח כנגד הביטקוין. בדיוק כמו כל הפעמים הקודמות, הסינים לא דופקים חשבון ומפעילים כוח כדי להוריד את המחיר ולקנות שוב כמויות בזול, דבר שעבד להם בעבר, וגם לאלון מאסק. השערה אחרת היא שההנהגה בסין מאמינה שביטקוין יפריע ליואן הקופטגרפי (DBCD) - המטבע של הבנק המרכזי בסין שכבר עובד כפיילוט בחמישה מחוזות בסין. לחילופין, פגיעה בביטקוין תעזור ותעודד שימוש בקריפטו - יואן. תאוריה אחרת גורסת בעיקר לכך שסין לא מצליחה להגיע ליעדים של צמצום הפחמן שקבעה לעצמה".