מה יקרה ביום אחרי שמודל החל"ת יסתיים? כל מה שצריך לדעת

כמה ימי זכאות לדמי אבטלה יקבלו בני 45 ומעלה, כמה זמן עלי לעבוד כדי להיות זכאי לדמי אבטלה, והאם גם מובטלים חדשים שיפוטרו עד סוף השנה זכאים למענק? • גלובס עושה סדר

אביגדור ליברמן / צילום: דוברות משרד האוצר
אביגדור ליברמן / צילום: דוברות משרד האוצר

הביטוי "חופשה ללא תשלום" (חל"ת) נכנס לחייהם של כמיליון עובדים בין לילה במרץ-אפריל 2020. המדינה לא הפקירה את העובדים לגורלם, והשיקה אז את "מודל החל"ת" המפורסם, שהעניק דמי אבטלה לכל "הבלתי מועסקים" במשק בתקופת הקורונה, החל"תניקים והמובטלים (שפוטרו מעבודתם), באופן גורף וללא הגבלה.

לאורך החודשים האחרונים זכה המודל לביקורת מצד מעסיקים שטענו כי הוא מעודד עובדים להישאר בבית ולא לשוב לעבודה גם כשהמשק נפתח והמעסיקים מחפשים עובדים, ורבים מהם חיכו לסיומו כדי שיוכלו לגייס את העובדים הנדרשים להם. בעוד ימים ספורים הרגע הזה מגיע, כאשר ב-30 ביוני יסתיים מודל החל"ת המוכר.

מה יקרה ביום שאחרי? שר האוצר אביגדור ליברמן פרסם תכנית יציאה מהחל"ת שבכוונתו להעביר בימים הקרובים, שעיקרה ביטול המודל ויישום מודל רזה, לא גורף, שיועד לטפל נקודתית באוכלוסיות חלשות.

מי עדיין יהיה זכאי לדמי אבטלה?

בכדי לסייע בהתאוששות המשק ולמקד את הסיוע באוכלוסיות שמתקשות יותר לחזור לעבודה, הוחלט כי יינתן מענה נקודתי נוסף למובטלים בני 45 ומעלה.

נכון לחודש מאי היו 431,505 מקבלי דמי אבטלה, אך רק 141,263 מתוכם היו מעל גיל 45 - שכבת הגיל המזכה בדמי אבטלה נוספים על פי התכנית החדשה.

כמה ימי זכאות לדמי אבטלה יקבלו בני 45 ומעלה?

על פי המודל החדש מובטלים מעל גיל 45 יהיו זכאים לתוספת של מחצית מימי הזכאות שנוצלו על ידם בתקופת הקורונה (מרץ 2020 עד סוף יוני 2021), וזאת עד לסוף שנת 2021.

בעוד שלפני המשבר אדם בני 45 ומעלה היו זכאים ל-175 ימי תמיכה מהמדינה, החל מה-1 ביולי ועד סוף 2021 הם יהיו זכאים ל-88 ימים, נוסף על הימים שכבר ניצלו.

מה תנאי הזכאות?

הזכאות לדמי אבטלה בזמן החל"ת תשוב להיות על פי התנאים טרום הקורונה. החל מה-1 ביולי, על מנת שעובד יהיה זכאי לדמי אבטלה בזמן הוצאתו לחל"ת הוא יידרש לעמוד בתנאים הבאים: החל"ת הוא ביוזמת המעסיק; לתקופה של 30 ימים רצופים לפחות; בתנאים שהיו נהוגים לפני משבר הקורונה.

כמה זמן עלי לעבוד כדי להיות זכאי לדמי אבטלה?

על פי המודל החדש, ללא קשר להארכת הזכאות דמי האבטלה לבני 45, תקופת האכשרה שבמהלכה נצברת הזכאות לדמי אבטלה מהמדינה תקוצר עבור כלל האוכלוסייה. טרם משבר הקורונה, על מנת להיות זכאי לדמי אבטלה, אדם היה צריך לעבוד 12 חודשים מתוך 18 האחרונים. בזמן הקורונה בוצעה הקלה והוחלט כי ניתן יהיה לצבור 6 חודשים מתוך 18. החל מה-1 ביולי, על מנת להיות זכאי לדמי אבטלה, בשלושת החודשים הקרובים (יולי, אוגוסט, ספטמבר) תקופת האכשרה תיוותר 6 חודשים. מחודש אוקטובר ואילך, תקופת האכשרה תעלה ל-10 חודשים במקום 18, וזאת עד לסוף שנת 2021.

האם גם מובטלים חדשים שיפוטרו עד סוף השנה זכאים למענק או מובטלים "חוזרים", שחזרו מחל"ת או אבטלה לעבודה ופוטרו שוב?

גם מי שיפוטר מעבודתו או יוצא לחל"ת מעכשיו ועד סוף השנה, והנו מעל גיל 45, יהיה זכאי לתוספת של ימי זכאות לדמי אבטלה, עד 88 ימים בסך הכל.

האם יש סיוע לעובדים בענפים שנמצאים במשבר ולא חוזרים לעבודה?

למרות המצב הקשה בענפים מסוימים, ובעיקר בענף התיירות, גורמי המקצוע באוצר הבהירו, כי לא ניתן להעניק דמי אבטלה לענף ספיצפי, ולכן גם תכניתו של ליברמן אינה כולל הארכה של החל"ת לענף התיירות. כדי לסייע לענפים שעדיין מתקשים להחזיר עובדים, תוארך אפשרות המימוש של מענק לעובדים בשכר נמוך (מענק שנועד לתמרץ חזרה של עובדים לעבודה) - מובטלים יהיו זכאים למענק למשך ארבעה חודשים, ובלבד שחזרו לעבוד עד ה-30.4.21.

על מנת לעודד חזרת עובדים נוספת, תינתן אפשרות לקבל את המענק לעובדים שישובו לתעסוקה עד ל 30 ביוני 2021, כך שאלו יוכלו להשתמש במנגנון עד לחודש אוקטובר 2021. מענק זה נועד לאפשר לענפים שטרם שבו לפעילות מלאה, בעיקר עקב מגבלות הקורונה, כגון ענפי התיירות, להתאים את עלויות השכר בהתאם להתאוששות הפעילות העסקית.

באופן ספציפי, במטרה לסייע לציבור מורי הדרך נקבע כי הם יוכלו להצטרף למסגרת "גנים ובתי ספר מלמדים בקיץ". מורי הדרך שיהיו מעוניינים בכך, יוכלו לעבוד לצד עובדי ההוראה במסגרת זו.

מתי תכנס לתוקף התכנית החדשה של ליברמן?

כאמור מודל החל"ת הנוכחי מסתיים ב-30 ביוני, ולכן התכנית של ליברמן אמורה להכנס לתוקף ב-1 ביולי. עם זאת, התכנית החדשה דורשת חקיקה, שכן החוק כיום לא מאפשר להעניק את התנאים הקבועים לה, ולכן בימים הקרובים ידרש ליברמן להעביר את החקיקה שגובשה בכנסת.