יו"ר הפד ג'רום פאוול לא מתרגש מהאינפלציה

הוא אומר שהמחסור בשוק ישכך לאורך זמן, ויביא את האינפלציה קרוב יותר למטרה ארוכת-הטווח של הפד, 2%

יושב ראש הפדרל ריזרב ג'רום פאוול במהלך השימוע בגבעת הקפיטול / צילום: Associated Press, Graeme Jennings
יושב ראש הפדרל ריזרב ג'רום פאוול במהלך השימוע בגבעת הקפיטול / צילום: Associated Press, Graeme Jennings

יושב ראש הפדרל ריזרב ג'רום פאוול אמר שלא סביר שהאינפלציה תעלה לרמות שנראו בשנות ה-70 אבל הכיר בכך שישנה אי-וודאות רבה בזמן שהכלכלה נפתחת מחדש.

בעוד שהפד צפה שסוף המגפה יגרום לעלייה באינפלציה לקראת סוף השנה, פאוול אמר ביום שלישי בגבעת הקפיטול שהעלייה במחירים הייתה גדולה ממה שציפו בנקאים בבנקים מרכזיים והיא עשויה להיות יותר עיקשת. אבל הוא הדגיש את התחזית שלו שהמחסור - כולל המחסור בכלי רכב משומשים, שבבי מחשב ועובדים - יתפוגג לאורך זמן, ויביא את האינפלציה קרוב יותר למטרה של הפד לטווח הארוך, 2%.

"אם אתה בודק מאחורי הכותרות ומסתכל על הקטגוריות בהן המחירים באמת עולים, תראה שזה נוטה להיות בתחומים שמושפעים באופן ישיר מהפתיחה מחדש", אמר פאוול בשימוע בפני תת וועדה של בית הנבחרים. "זה משהו שנעשה במשך תקופה מסוימת ואז זה ייגמר. וזה לא אמור להותיר סימן משמעותי על תהליך האינפלציה המתמשך".

בכירים בפד הגדילו בשבוע שעבר את התחזית החציונית שלהם לגבי אינפלציה השנה. הם צופים שמחירי מוצרים לצרכנים ברבעון הרביעי של 2021 יעלו ב-3.4% לעומת שנה קודם לכן. מדובר בעלייה מהתחזית של 2.4% שנעשתה במרץ. השינוי מגיע לאחר שגל של מדידות אינפלציה גבוהות דחף במאי את העלייה במדד המחירים לצרכן למעל 5%, הרמה הגבוהה ביותר מאז 2008.

פאוול אמר שבעוד שהייתה לו "רמה של אמון" בציפייה שהאינפלציה תתחיל להירגע, "מאוד קשה לומר מה יהיה התזמון של זה".

בכירים בפדרל ריזרב אמרו בשבוע שעבר שישמרו על שיעור הריבית לטווח הקצר קרוב לאפס, כפי שנקבע במרץ 2020, וימשיכו לקנות לפחות 120 מיליארד דולר באגרות חוב של משרד האוצר ואג"ח משכנתאות כל חודש עד שהכלכלה תבריא.

פאוול חזר על כך שהבנק המרכזי יהדק את המדיניות לפי הצורך על מנת לשמור על האינפלציה בשליטה.

למרות שהשימוע ביום שלישי נועד להתמקד בלקחים שנלמדו מתגובת הפד למגפת הקורונה, מחוקקים משתי המפלגות לחצו על פאוול בנושא תחזיות האינפלציה.

"בזמן שהקונגרס מוציא טריליוני דולרים והפד מדפיס כסף, משהו צריך להיפסק", אמר חבר בית הנבחרים מארק גרין (רפובליקאי מטנסי). הוא שאל את פאוול אם עליות המחיר שנראו בחודשים האחרונים הן "ההתחלה של משהו שיכול להיות רע כמו בשנות ה-70" כשהאינפלציה הייתה בשיעור דו-ספרתי.

פאוול אמר שתסריט כזה הוא "מאוד, מאוד בלתי סביר", באופן חלקי בגלל שהבנק המרכזי "מוכן היטב להשתמש בכלים שלו לשמור אותנו סביב 2% של אינפלציה".

חברת בית הנבחרים קרוליין מלוני (דמוקרטית מניו יורק) הביעה חשש שהפד עשוי להעלות את שיעור הריבית מוקדם מדי ולפגוע בשיקום הכלכלה. "אני מאוד מאמינה שהעלייה האחרונה באינפלציה תהיה זמנית בלבד וזה לא צריך לגרום לפד להעלות את שיעור הריבית מוקדם מדי", אמרה.

בשבוע שעבר ציינו בכירים בפד שהם מצפים להתחיל להעלות את שיעור הריבית מוקדם מכפי שתכננו. רובם כעת צופים להעלות את שיעור הריבית על קרנות פדרליות יומיות בלפחות חצי אחוז עד סוף 2023, על פי תחזיות רבעוניות שפורסמו בשבוע שעבר. בתחזית הקודמת שלהם, שפורסמה במרץ, רובם ציפו להותיר את שיעור הריבית קרוב לאפס עד 2023.

בנוסף לכך, הם החלו לדון בצמצום הדרגתי, או הפחתה של רכישת אג"ח מצד הפד.

הבנק המרכזי הודיע שהוא מתכוון להמשיך לקנות אגרות חוב בקצב הנוכחי עד שהכלכלה תבצע "התקדמות משמעותית נוספת" במדידה לעומת דצמבר, לכיוון היעד של תעסוקה מלאה ואינפלציה קבועה של 2%. הנציבים לא קבעו יעדים ברורים לכל אחד מהקריטריונים האלה אבל כלכלנים פרטיים רבים אומרים שהצעדים כנראה יפחתו בהמשך השנה הזו.

השיקום של הכלכלה השנה היה מהיר מהמצופה, הודות להתקדמות עקבית בנושא החיסונים, ירידה בכמות מקרי הקורונה וטריליוני דולרים בסיוע פדרלי ישיר. סך התוצר הכלכלי אמור לעבור את הרמות שלפני המגפה ברבעון הנוכחי, ומגוון אינדיקטורים מצביעים על כך שלעובדים יש כיום יותר כוח מול מעסיקים, בזמן שחברות ממהרות למלא את הביקוש.

בינתיים השיקום של שוק התעסוקה היה מעט איטי ממה שקיווה פאוול מוקדם יותר באביב.

פאוול ציין כמה סיבות אפשריות לאיטיות: חששות מתמשכים לגבי הידבקות או הפצת קורונה, אחריות גדולה יותר בטיפול בילדים בזמן שבתי ספר נותרו סגורים ודמי אבטלה מוגדלים שהרשו לעובדים להאריך את זמן חיפוש העבודה שלהם. הוא אמר גם שבגלל שרוב המובטלים כעת מחפשים עבודה חדשה ולא את המקצוע הקודם שלהם, יכול להיות שייקח זמן עד שמעסיקים ימלאו משרות.

אבל יושב ראש הפד הדגיש שהכלכלה צפויה להיכנס לשוק עבודה חזק ואמורה לראות משרות רבות נוצרות בסתיו.

"אנחנו חופרים את דרכנו החוצה מבור מאוד עמוק", אמר פאוול. "התקדמנו יפה, אבל ישנה עוד דרך ארוכה לעשות".