חיכוכים בקואליציה: לאחר העימות בין סער לגנץ ההצעה להקים ועדת חקירה לפרשת הצוללות לא תובא לממשלה

שר הביטחון בני גנץ הכריז כבר בסוף השבוע שעבר על דרישתו להקמת ועדת חקירה לסוגיית רכש הצוללות וכלי השיט, הצהרה שהפתיעה את שותפיו לממשלה • אתמול עם פרסום ההודעה סער כבר לא נשאר חייב • גורם פוליטי אמר כי לא ברור מתי ואם תובא ההצעה בפני הממשלה - שכן אין עדיין הסכמה כוללת של כל סיעות הקואליציה לסוגיה

בני גנץ וגדעון סער, בטקס חילופי שרים במשרד המשפטים / צילום: דוברות משרד המשפטים
בני גנץ וגדעון סער, בטקס חילופי שרים במשרד המשפטים / צילום: דוברות משרד המשפטים

לאחר העימות שהתקיים אתמול בממשלה בין שר המשפטים סער לשר הביטחון גנץ על רקע דרישת גנץ להקים ועדת חקירה לסוגיית רכש הצוללות וכלי השיט בתחילת העשור - בינתיים נראה שסער מוביל בעימות.

גנץ הכריז על דרישתו להקמת הוועדה בהודעה לתקשורת בסוף השבוע שעבר, והפתיע בכך את חבריו לממשלה. לפי גורמים המעורבים בנעשה, ראש הממשלה בנט, שר החוץ לפיד ושר המשפטים סער לא ידעו על כך מראש והמהלך מן הסתם לא תואם עימם.

היום נודע כי ההצעה להקמת הוועדה שגנץ הבטיח כי תובא ביום ראשון, לא נמצאת על סדר היום של ישיבת הממשלה ביום ראשון. גורם פוליטי המעורב במגעים אומר כי לא ברור מתי ואם תובא - שכן אין עדיין הסכמה כוללת של כל סיעות הקואליציה לסוגיה, והכוונה היא לדחות אותה בינתיים כדי למנוע זעזועים. 

אתמול נמתחה ביקורת על התנהלות גנץ, שלפי אחד מבכירי השרים "ממוקדת ומוכוונת תקשורתית" ועשויה להביא לזעזועים בממשלה הטרייה, שטרם התגברה על המשבר הראשון בהארכת חוק איחוד משפחות.

טיוטת הצעה להקמת ועדת חקירה ממלכתית 

אתמול פרסם גנץ הודעה ולפיה העביר למשרדי האוצר והמשפטים טיוטת הצעה להקמת ועדת חקירה ממלכתית שתבחן את תהליכי הרכש של ספינות המגן והצוללות. בהודעה נאמר כי בכוונת גנץ להניח את הצעת ההחלטה בממשלה לקראת ישיבת הממשלה ביום ראשון, זאת לאחר הטמעת וקבלת הערות המשרדים הרלוונטים.

אצל סער זה כבר היה יותר מדי והוא מיהר לפרסם הודעת תגובה: בלשכת שר המשפטים לא התקבלה, לא אתמול ולא היום, טיוטת הצעה להקמת ועדה חקירה ממלכתית לעניין הצוללות.

גנץ ניסה להוכיח כי אכן העביר ובהודעת התגובה נאמר: הצעת ההחלטה בנוגע לוועדת החקירה לצוללות הועברה אתמול (ג') בשעה 16:46, באמצעות הייעוץ המשפטי למערכת הביטחון, לגורמי המקצוע הרלוונטיים במשרד המשפטים, לאחר שיחת תיאום בנושא. שיחות בנוגע להצעה התקיימו גם בין לשכות השרים.

התנגדות להקמת ועדת החקירה, או עימות סתמי?

סער לא נשאר חייב ובהודעה האחרונה מצביע על הבעייתיות שבהצעת גנץ הדורכת על אצבעות שר המשפטים וסמכויותיו: ס' 4 (ו) לתקנון עבודת הממשלה קובע כי לא תוגש ע"י שר הצעת החלטה לממשלה הנמצאת בסמכות שר אחר, ללא עמדת השר האחר. לפי סעיף 31 לחוק ועדות חקירה תשכ"ט-1968 השר הממונה על החוק הנ"ל הוא שר המשפטים. עוד במוצ"ש - לאחר שלשכת שר הביטחון פרסמה הודעה לתקשורת בנושא - הודע לה מלשכת היועמ"ש כי יש להעביר כל פנייה בנושא דרך שר המשפטים.

והביקורת הגלויה: "ההתנהלות לפיה ממהרים להוציא לתקשורת הודעות על הצעות מחליטים, לפני קיום דיון, תיאום ועבודת מטה אינה מקצועית ואינה מקובלת. הקמת ועדת חקירה ממלכתית הוא נושא כבד משקל. החיפזון והעדר דיון מסודר עוד בטרם מונתה ועדת החקירה הממלכתית הקודמת עליה הוחלט רק ביום א' השבוע אינם מקובלים. שר המשפטים מתכוון לשמור על נוהלי עבודה מתוקנים".

השאלה הגדולה היא האם סער יוצר את העימות בשל ריב סמכויות פשוט וכעס על ההתנהלות התקשורתית של גנץ וחוסר התיאום, או שמא הוא באמת מתנגד להקמת ועדת חקירה לעניין הזה.