לאחר שהוכרז כחג רשמי החודש: החברות האמריקאיות מנסות להכניס את "יום השחרור" ללוח החופשות שלהן

מעסיקים רבים מנסים להחליט כמה ומתי לתת חופש בתשלום לעובדים על יום החג הפדרלי הראשון שמחוקק מזה ארבעה עשורים

חגיגות יום השחרור בפילדלפיה / צילום: Shutterstock
חגיגות יום השחרור בפילדלפיה / צילום: Shutterstock

כשנשיא ארה"ב ג'ו ביידן חתם על החוק שקובע את "יום השחרור" (Juneteenth) חג לאומי, הוא התחיל מרוץ בתוך החברות במדינה להבין איך לציין אותו והאם לתת לעובדים עוד יום חופש בתשלום.

עובדים בחברות מבנק גולדמן סאקס ועד בלאק אנד דקר ואוניברסיטת אוהיו היו בין הישויות האמריקאיות הראשונות להציג מדיניות חופשות חדשה לעובדים, וחלקן הרשו לעובדים לקבל את יום שישי כיום חופש במתן התראה של שעות בודדות בלבד.

שאלת מפתח לחברות רבות הייתה האם לתת יותר זמן חופש בתשלום לכולם. החקיקה השבוע לקביעת החג הפדרלי הראשון שנקבע מזה ארבע עשורים קרתה מהר, וגרמה לחברות לקבל החלטות אם לתת זמן חופש כעת, או אחר כך - או להציע חופשה לפי בחירה או כלל לא לתת חופש.

חלק בחרו להפוך את יום שישי או שני ליום חופש, כי החג יצא השנה בסוף השבוע. עובדים אחרים אמרו שהיו מעדיפים עוד יום חופש גמיש שיוכלו לפדות אחר כך. רבים אחרים עוד לא החליטו מה הם מעדיפים.

בחברת בלאק אנד דקר אמרו שיתחילו לציין את "יום השחרור" באופן קבוע כחג בחברה לכל העובדים בארה"ב החל מ-2022, אבל גם הכריזו במהירות על יום חופש בכל החברה ביום שישי, 18 ביוני.

רבים אחרים היססו לשנות מדיניות חופשות כל כך מהר. בג'נרל אלקטריק, למשל, אמרו שיבדקו שינויים בלוח החופשות החל מ-2022.

בבנק ג'י פי מורגן צ'ייס נכתב במכתב לעובדים שהבנק יציין את החג הפדרלי החדש השנה בכך שייתן לכל העובדים הנמצאים בארה"ב יום חופש בתשלום לפי בחירה, והחל משנה הבאה 19 ביוני ייחשב בבנק ימי החופש הקבועים של הבנק.

בבנק אוף אמריקה אמרו שיוסיפו יום חופש בתשלום לכל העובדים בארה"ב שיוכלו לפדות לפני 18 ביוני 2022. היום הזה ייתן לעובדים יום נוסף בתשלום בו יוכלו ללכת לטקסים דתיים, תרבותיים או קהילתיים או לדאוג לרווחתם האישית, כך נמסר מהבנק.

בהודעה לעובדים מיום שישי, אמר מנכ"ל גולדמן סאקס דיוויד סולומון שהחברה תיתן לכל עובדיה בארה"ב יום חופש שיוכלו להשתמש בו לפני סוף השנה.

ביום חמישי האחרון, הודיעה אוניברסיטת אוהיו סטייט לתלמידים, למורים ולסגל העובדים שהקמפוס יהיה סגור ביום שישי והשיעורים בוטלו עקב החג הפדרלי החדש.

חג ה-19 ביוני, המוכר גם בשם יום השחרור, יום העצמאות של השחורים או יום החגיגות, מציין את התאריך בשנת 1865 בו הגנרל גורדון גריינג'ר הגיע עם חיילים פדרליים לגלבסטון, טקסס, והציג את הצו הנשיאותי שהודיע לאחרוני העבדים בטקסס שהם בני חורין. היום צוין ב־9% מהעסקים לפני שהקונגרס נע לבסס את מעמדו כחג פדרלי חדש, כך ניתן ללמוד מסקר שנערך באביב בקרב 405 חברות על ידי חברת הייעוץ Mercer.

למרות שכעת החג מצוין על ידי שני מיליון עובדי מדינה, לא כל המדינות והממשלות המקומיות או מעסיקי הסקטור הפרטי ילכו בעקבותיהם. למשל, יום מרטין לותר קינג ג'וניור קיבל תוקף של חג רשמי בשנת 1983 וכל המדינות ציינו אותו רק החל מ־2000. כיום, כ־55% מהחברות נותנות לעובדים יום חופש בתשלום לציון החג, על פי סקר של Mercer.

כאשר יותר מעסיקים יוסיפו את 18 ביוני ללוח החגים שלהם, חלק עשויים להוריד יום אחר, כמו יום קולומבוס או יום חופש לבחירה, אבל השנה כולם פשוט יוסיפו אותו ללוח השנה בלי לעשות שינויים אחרים, כך אמר ריץ' פורסטנברג, שותף בכיר בחברת Mercer.

אד מוריי אמר שבדיוק צפה בשידור של הנשיא ביידן חותם על החוק שמגדיר את 19 ביוני כחג פדרלי רשמי בזמן שדואר אלקטרוני מהמנכ"ל שלו נכנס לתיבה. בהודעה נכתב שהחברה המעסיקה את מוריי, Interfaith Community Services מאסקונדידו, קליפורניה, תיתן את יום שישי כיום חופש מהעבודה על מנת לחגוג את החג החדש.

כעובד בעמותה עוזר מוריי, בן 60, לאנשים ששוחררו מהכלא למצוא פרנסה. הוא אמר ששמח לראות את התגובה המהירה של המעסיקים שלו ומתכנן לחגוג את החג בקהילה באושנסייד, קליפורניה.

"זה היה די מרגש", אמר. "ביידן בדיוק סיים לחתום והתרגשתי מלצפות בזה, ואז בום, האימייל נכנס".