פסגת ביידן-פוטין פיצלה את אירופה בסוגיית רוסיה

הצעה צרפתית-גרמנית לשיחות עם נשיא רוסיה נדחית ע"י שאר מדינות האיחוד האירופי

המשחתת הבריטית סמוך לנמל באטומי שבגאורגיה / צילום: Associated Press, Georgian Interior Ministry
המשחתת הבריטית סמוך לנמל באטומי שבגאורגיה / צילום: Associated Press, Georgian Interior Ministry

מנהיגים אירופאיים דחו הצעה של גרמניה וצרפת לקיים שיחות רשמיות עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, לאחר הפסגה בינו לבין נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בשבוע שעבר.

לאחר פגישה בבריסל שנמשכה עד מוקדם ביום שישי בבוקר, מנהיגי האיחוד האירופי הוציאו הצהרה הקוראת ל"מעורבות סלקטיבית" מול רוסיה אבל ללא התייחסות מפורשת לפסגה, תבוסה נדירה לקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל.

"אני באופן אישי הייתי מעדיפה כאן צעד אמיץ יותר, אבל גם ככה זה בסדר ואנחנו נמשיך לעבוד", אמרה מרקל לאחר כשיצאה מהפגישה מוקדם ביום שישי.

הקרירות בין בעלות הברית - לצד העימות של רוסיה עם משחתת בריטית בים השחור ביום רביעי - מדגימים את הקושי איתו יתמודדו ביידן ומנהיגים אירופאיים בבואם לייצב את מערכת היחסים עם מוסקבה.

כמה מנהיגים אירופאיים מתחו ביקורת על ההצעה לקיים פסגה ואמרו שזה עלול לעשות רושם שאירופה מעלימה עין מהניסיונות של צבא רוסיה לערער את שכנותיה של רוסיה ממערב.

"נראה לי כאילו אנחנו מנסים לעשות מו"מ עם דוב כדי לשמור על כד הדבש ממנו", אמר נשיא לטביה גיטנאס נאוסדה לקראת השיחות בבריסל.

אל מול הספקנות, בייחוד מצד מדינות הגובלות ברוסיה, הגנו נשיא צרפת עמנואל מקרון וקנצלרית גרמניה מרקל על הצעתם כצעד דיפלומטי חיוני.

"לדעתי, אנחנו בתור האיחוד האירופי צריכים גם לחפש קשר ישיר עם רוסיה ועם הנשיא הרוסי", אמרה מרקל לפרלמנט הגרמני לפני שטסה לבריסל.

"אין זה מספיק שנשיא ארה"ב ג'ו ביידן ישוחח עם הנשיא הרוסי. אני מקדמת זאת בברכה, אבל האיחוד האירופי גם חייב למצוא פורומים לדיאלוג", אמרה.

דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב אמר שרוסיה קידמה בברכה את רעיון הפסגה עם מנהיגים אירופאיים.

"אנו רואים את היוזמה באופן חיובי", אמר פסקוב לעיתונאים. "הנשיא פוטין תומך ביצירת מנגנון לדיאלוג ומגע בין בריסל ומוסקבה".

בפגישה בבריסל, מנהיגי האיחוד האירופי הסכימו לחקור פורמטים אפשריים ותנאים לקיום דיאלוג. בהודעה המשותפת שלהם, קראו המנהיגים למוסקבה "להדגים מעורבות קונסטרוקטיבית יותר ומחויבות פוליטית".

המאמצים לדיאלוג לא נושאים פרי

מקרון עשה ניסיונות חוזרים ונשנים בשנים האחרונות לשפר יחסים עם רוסיה, כשעינו נשואה ליעד של הפרדה בין רוסיה וסין - שפוטין מבקש להתקרב אליה בשנים האחרונות.

אבל המאמצים האלה מדשדשים בגלל חוסר הרצון של הקרמלין לסיים את מה שבבירות מערביות מגדירים כסיפוח הלא חוקי של חצי האי קרים ותמיכה במדינות לא מוכרות במזרח אוקראינה, כמו גם קמפיינים שנועדו לערער את מדינות המערב, כולל מתקפות סייבר ודיסאינפורמציה והיחס של הקרמלין ליריבים פוליטיים.

האיחוד האירופי ניסה כבר בעבר למצוא פתח לדו שיח, ושלח את הממונה על מדיניות חוץ, ג'וזפ בורל למוסקבה מוקדם יותר השנה. אבל מקבילו הרוסי נזף בו בפומבי והודיע לו בפגישה שרוסיה מגרשת שלושה דיפלומטים אירופאיים.

הטקטיקות של מוסקבה נכנסו למוקד התמונה ביום רביעי כשרוסיה טענה שספינה רוסית ירתה יריות אזהרה לעבר משחתת בריטית שהפליגה במי הים השחור ליד חצי האי קרים, שרוסיה כבשה מידי אוקראינה ב-2014. הקרמלין מבקש להפוך את הסיפוח לחוקי והאשים את המשחתת הבריטית בכך ששטה במים הטריטוריאליים של רוסיה קרוב לחצי האי קרים. ממשלת בריטניה, שמבחינתה הסיפוח אינו חוקי, אמרה שהספינה הפליגה במי אוקראינה ולא נורו שום יריות.

"זה היה מוצדק לגמרי שנפעל במסגרת החוק ונבקש חופש ניווט כפי שעשינו", אמר ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון ביום חמישי.

על פי עיתוני הקרמלין ותחנות טלוויזיה רוסיות מיום חמישי, פסקוב אמר שהאירוע היווה התגרות בריטית מכוונת שנועדה להרוס כל סיכוי לשפר את היחסים.

דוברת משרד החוץ הרוסי מריה זחרובה אמרה בראיון ברשת טלוויזיה לאומית שהגרסה הבריטית של האירועים היא "שקרים במצח נחושה".

אנליסטים אמרו שהקרמלין צייר גרסה משלו לאירוע על מנת לתארו למאזינים רוסים כתוקפנות מצד המערב - ולהדגים את ההחלטיות של מוסקבה מול בירות מערביות בנושא חצי האי קרים.

"עבור רוסיה, זו לא בעיה לנהל יחסים לעומתיים, בגלל שזה מגדיל את החשיבות שלה", אמרה אניישקה לגוצקה, חוקרת במכון הפולני לעניינים בינלאומיים, מכון מחקר מוורשה. "רוסיה משתמשת בתרבות האירופית של דיאלוג, זה שאנחנו כל פעם מציעים הסכם מסוג חדש".

מאז שבריטניה עזבה את האיחוד האירופי, מדינות כמו פולין שיותר חושדות בכוונות רוסיה "איבדו פרטנר שהבין את החששות שלנו, והייתה לו אותה דעה לגבי האיום הרוסי", אמרה.

בפסגת הברית הצפון-אטלנטית (נאט"ו) בשבוע שעבר אישרו את מחויבות הברית להרתעה והגנה מפני כל איום מצד רוסיה.

אבל בכך שנפגש נשיא ארה"ב ביידן עם פוטין, הוא "פתח את הדלת לצרפת וגרמניה לנסות לאפס איכשהו את היחסים עם רוסיה", אמרה לגוצקה.