״הסערה המושלמת״ שהובילה לנסיקת מחירי המכוניות יד 2 בארה"ב

הקורונה והמחסור העולמי בשבבים הובילו לזינוק במחירי המכוניות המשומשות • חברות הליסינג הפכו ממוכרות לרוכשות, והסוחרים נותרו ללא מלאי • עם זאת, יש סימנים להאטה בקצב עליית המחירים

המחסור בכלי רכב חדשים ועליית המחירים הובילו יותר אנשים לשוק המכוניות המשומשות / צילום: Shutterstock, Fedorovekb
המחסור בכלי רכב חדשים ועליית המחירים הובילו יותר אנשים לשוק המכוניות המשומשות / צילום: Shutterstock, Fedorovekb

בגלל מגפת הקורונה והמחסור העולמי בשבבים, מחירי כלי הרכב המשומשים בארצות הברית הגיעו לשיאים חדשים. בשנה החולפת המחיר הממוצע לכלי רכב משומש טיפס בכ-30%, כך לפי "בלאק בוק", חברת מחקר אמריקאית בתחום הרכב. זה יצר מצב אבסורדי, שבו מכוניות משומשות נמכרות במחיר גבוה יותר משנמכרו כשהיו חדשות, הסביר אלכס יורצ'נקו, סגן נשיא בכיר בחברה, בריאיון ל-"NBC".

"השוק מאוד מוזר כרגע", הוסיף יורצ'נקו. "סוחרים זקוקים למלאי, ולכן הם משלמים הרבה כסף עבור כלי הרכב".

מכוניות משומשות ומשאיות לבדן היוו שליש ממדד האינפלציה בחודש מאי, וכמעט שליש מאפריל. המחירים זינקו ב-10% באפריל ובעוד 7.3% במאי, כאשר האינפלציה עלתה ב-5% - העלייה הגדולה ביותר ב-12 חודשים מאז 2008. רכב משומש עלה בממוצע 26,457 דולר, לפי Edmunds.com.

הכל התחיל באפריל ובמאי בשנה שעברה, כאשר יצרניות הרכב האמריקאיות נאלצו לסגור את מפעליהן לשמונה שבועות כחלק ממגבלות הקורונה שהוטלו בארה"ב. בעוד שהמלאי הוגבל, הביקוש למכוניות נותר חזק להפליא.

המפעלים שבו לפעילות מהר מהצפוי, אך בינתיים יצרני השבבים עברו לייצר מוליכים למחצה לטלפונים, מחשבים ניידים, מערכות גיימינג וחפצים אלקטרוניים אחרים. זה הוביל למחסור בשבבים לרכב, מה שמאלץ מספר חברות לסגור את מפעליהן באופן זמני, ומותיר סוחרים עם מעט מכוניות חדשות.

חברות השכרת הרכב הפכו ממוכרות לרוכשות

המחסור בכלי רכב חדשים ועליית המחירים הובילו יותר אנשים לשוק המכוניות המשומשות. בתוך כך, חברות השכרת הרכב, שהן מקור לכלי רכב משומשים, מחזיקות את המכוניות שלהן לזמן רב יותר - כי הן לא יכולות להשיג חדשות. חברות השכרה רבות הפכו ממוכרות לרוכשות, בגלל הצורך שלהן לחדש את המלאי לאחר שמכרו ציי רכב כדי לגייס כספים בתחילת המגפה.

נכון לעכשיו, מי שצריך להחליף רכב משלם ביוקר. "למרבה הצער, אם אתה זקוק לרכב - אתה תצטרך לשלם את המחיר", אמר יורצ'נקו. עם זאת, ישנם סימנים לכך שעליות המחירים מתחילות להאט. מחירי המכוניות המשומשות עלו לפני כשבועיים ב-0.75%, העלייה הנמוכה ביותר מאז פברואר. מחירי משאיות ורכבי שטח טיפסו ב-0.68%, העלייה הנמוכה ביותר מאז מרץ, לפי "בלאק בוק".

יש גם מי שמרוויח (והרבה)

יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול, אמר במסיבת עיתונאים ב-16 ביוני כי הוא מייחס את העלייה במחירי הרכב המשומש ל"סערה מושלמת של ביקוש חזק מאוד והיצע מוגבל". הוא הוסיף כי הוא "לא בטוח" מתי המחירים יתהפכו.

וויליאם נאש, מנכ"ל קמעונאית הרכב CarMax , טען בריאיון לפוקס ביזנס כי המחירים יתמתנו ככל שההשפעות של הסיוע הממשלתי בארה"ב יתפוגגו. לדבריו, יש כבר סימנים לזה - חלה האטה בהוצאות האישיות במהלך חודש מאי. 

CarMax דיווחה על רווחי שיא ברבעון הראשון של השנה. המכירות עלו ב-138% לעומת השנה שעברה, ועמדו על 7.7 מיליארד דולר. מניית החברה זינקה ב-40% בששת החודשים האחרונים, והיא לא לבד: מניית קמעונאית הרכב  AutoNation  טיפסה בחצי השנה האחרונה ב-38.2%, ומניית America's Car-Mart עלתה ב-33.7%.