תמ"א 38 | פיצ'ר

לא רק תמ"א 38: תוכניות הדיור שמתגבשות

במשרד האוצר גיבוש רפורמות בזירת הנדל"ן שקשורות בין היתר להסבת שטחי מסחר ריקים לדיור, וכך להגדיל את ההיצע ולהביא להפחתת מחירים, אך בהקשר הזה מתעוררות מחלוקות בענייני ארנונה, משום שהסבת השטחים צפויה לצמצם את הכנסות העיריות

פרויקט תמ"א 38 בחולון / צילום: Shutterstock
פרויקט תמ"א 38 בחולון / צילום: Shutterstock

הארכת תוכנית תמ"א 38 מהווה רק חלק מתוכניות הדיור שמתגבשות במשרד האוצר במסגרת גיבוש חוק ההסדרים, שיאושר יחד עם התקציב לשנת 2022. 

בזירת הנדל"ן גיבשו באוצר רפורמות שקשורות בין היתר להסבת שטחי מסחר ריקים לדיור, וכך להגדיל את ההיצע ולהביא להפחתת מחירים, אך בהקשר הזה מתעוררות מחלוקות בענייני ארנונה, שכן הארנונה על שטחי מסחר גבוהה משמעותית מהארנונה למגורים, והכנסות העיריות מארנונה צפויות לצנוח.

נושא נוסף שנדון במסגרת הטיפול בשוק הדיור הוא העברת חקיקה שתקבע, כי בהליך רישוי של תוכניות העומדות בקריטריונים (מרחק סביר מאזור מגורים, שטחי ציבור מספיקים וכיו"ב), ניתן יהיה להסב עד 50% משטחי התעסוקה למגורים ולמוסדות ציבור נדרשים ללא הליך תכנון מחדש. מדובר בתוכנית שנכללה כאמור בין הרפורמות שגיבש משרד האוצר לקראת חוק ההסדרים הקודם שהיה אמור להתגבש בתקופת שר האוצר הקודם, ישראל כ"ץ, אך כידוע תקציב לא עבר ולכן כל התוכניות הוקפאו.

מטרת החקיקה היא להתמודד עם עודף שטחי המסחר הקיימים ואשר חלקם לא מאוכלסים, ולהגדיל באמצעותם את היצע הדירות למגורים. לכאורה מדובר בפתרון שיכול להכניס דירות נוספות למשק בקלות יחסית, ואולם צפויות התנגדויות מצד הרשויות המקומיות אשר נהנות מארנונה גבוה משטחי מסחר ויאבדו אותה אם אלה יוסבו למגורים.

מטעם ליברמן נמסר בתגובה: "בימים אלה מתקיימים דיונים באוצר לגבי חוק ההסדרים, התקציב ותוכנית כלכלית. לאחר סיום הדיונים וקבלת ההחלטות, ניתן יהיה לתת מענה לשאלות".