מחלת נפש או ג'יהאד? גרמניה נאבקת להבין רצח שלוש נשים בווירצבורג

מבקש מקלט מסומליה שבקשתו נדחתה, רצח שלוש נשים בסוף השבוע בווירצבורג שבגרמניה • אלא שהחשוד היה חסר-בית, בעל עבר של בעיות נפשיות ובעיות אלימות וכעת גרמניה חלוקה בנוגע למניע לרצח - דתי או נפשי?

אחת מזירות הרצח בווירצבורג / צילום: Reuters
אחת מזירות הרצח בווירצבורג / צילום: Reuters

על העובדות אין הרבה מחלוקת: מבקש מקלט מסומליה שבקשתו נדחתה, רצח שלוש נשים בסוף השבוע בווירצבורג שבגרמניה. ביום שישי בסביבות חמש אחר הצהריים (שעון גרמניה) הוא ניגש למוכרת בחנות WoolWorth במרכז העיר, ושאל היכן הוא יכול לקנות סכינים. כשהיא הצביעה על המדף הרלוונטי, הוא שלף ממנו את הסכין הגדולה ביותר, עם להב של יותר מ-13 ס"מ, ודקר אותה כמה פעמים.

המוכרת, בת 49, מתה מהדקירות. לאחר מכן התוקף, ששמו הפרטי עבדי-רחמן, בן 24, המשיך ודקר למוות פנסיונרית בת 82 ואז אם בת 24 שניסתה להגן על ילדתה. לפי עדים ברחוב, הדוקר צעק "אללהו אכבר" במהלך ההתקפה, ואז יצא לרחוב לחפש קורבנות נוספים. הוא איתר אשה נוספת, בת 73, שהוציאה כסף מבנק סמוך. הוא דקר אותה מאחור בערך 13 פעמים, אך היא נותרה בחיים וטופלה על ידי עובר אורח.

בשלב זה, הדוקר הוקף בעוברי אורח שהשתמשו בכיסאות, בשולחנות ובמקלות כדי לנסות ולעצור אותו. הוא תועד בצילום בטלפון סלולרי כשהוא צועק. המשטרה הגיעה למקום שש דקות אחרי שהאירוע התחיל. שוטר ירה ברגלו של הדוקר והוא נעצר. לפי דיווח, לאחר המעצר הוא אומר "אללהו אכבר, ביצעתי את הג'יהאד האישי שלי". הוא פונה לבית חולים.

במהרה התברר כי החשוד היה חסר-בית, בעל עבר של בעיות נפשיות ובעיות אלימות. הוא מוזכר כעת ברוב התקשורת הגרמנית בתור "תוקף בעל בעיות פסיכיאטריות". דווח כי הוא ניסה לדקור חסרת בית במעון לחסרי בית שבו התגורר. מנגד, החוקרים מוצאים חומרים ג'יהאדיסטיים בחדרו. חלק בגרמניה סבורים כי כיוון לנשים בגלל שנאה אליהן, חלק סבורים כי עשה זאת כי הן לכאורה קורבנות קלות יותר למסע הרג רצחני.

הבלבול בחברה הגרמנית

הדילמה כיצד להציג את המתקפה - כמתקפת טרור או כמתקפת אמוק - משקפת גם את הבלבול בחברה הגרמנית בנוגע להתמודדות עם יותר ממיליון מבקשי מקלט, מהגרים ופליטים שהגיעו למדינה החל מקיץ 2015.

אם מדובר בטרור, כפי שקרה בשנים האחרונות בגרמניה בשורת תקריות, הרי שהאשמה מוטלת על פתיחת הגבולות ועל חוסר היכולת של שירותי הביטחון לסכל אירועים שכאלה; אם מדובר בבעיות נפשיות, הרי שהרשויות כשלו באיתור ובמניעה של התקרית הרצחנית. בקשתו של הצעיר למקלט נדחתה אולם כמו כל מבקשי המקלט מסומליה הוא זוכה להגנה קולקטיבית בגלל המצב בארצו ואינו יכול להיות מגורש.

"דברים רבים עדיין אינם ברורים, במיוחד בנוגע למניע", אמר בכיר במפלגת השלטון, "אנחנו לא יודעים אם מדובר בצעיר בעל בעיות פסיכיאטריות או במעשה טרור איסלמיסטי".

בינתיים הכותרות האחרונות של האתרים הגרמניים מציגות את התמונה כך: "מתקפת דקירות בוירצבורג: החיפוש אחר רמזים נמשך" (שטוטגרטר צייטונג); "כיצד כורדי התייצב נגד התוקף מווירצבורג" (פרנקפורטר אלגמיינה צייטונג); "המשטרה: המניע למתקפה בווירצבורג עדיין אינו ברור" (סוכנות הידיעות הגרמנית).

פרטים חדשים מתפרסמים באופן קבוע. התביעה המקומית מדווחת כי החשוד אופיין בעבר כבעל "בעיות פסיכולוגיות". הוא אף אושפז לתקופה במוסד פסיכיאטרי, ומידע ממבקש מקלט אחר גרמה לפתיחת חקירה בנוגע לפשעים שביצע לכאורה כבן 12 בסומליה.

החקירה נסגרה. בתחילת החודש הוא עצר מכונית ונכנס למושב ליד הנהג ולאחר מכן נעצר והובל למוסד פסיכיאטרי. הוא שוחרר אחרי יום אחרי שהצוות קבע כי "אין סכנה לעצמו או לאחרים". התביעה אמרה כי על רקע הקריאות האיסלאמיות בנוגע לג'יהאד "כל האפשרויות נשקלות".

לא להכליל על כל האוכלוסייה המוסלמית

ראש העיר הזהיר שלא להכליל על האוכלוסייה המוסלמית כתוצאה ממעשה הרצח. "הפשעים של בודדים אף פעם לא יכולים להיות מיוחסים לקבוצות, דתות או לאומים. אפילו אנחנו הגרמנים לא הוקענו באופן מוחלט אחרי מלחמת העולם השנייה. כך, גם המקרה הזה אינו משליך על סומלים או על פליטים באופן כללי. הסוג הזה של מחשבה סטריאוטיפית חייב להסתיים", אמר.

העיתון השמרני "די ולט" רמז איך הוא רואה את הדברים: "לפני חמש שנים מהגר מפקיסטאן ניסה לתקוף בגרזן תושבים ליד וירצבורג ופצע אותם. ביום שישי רצח סומלי שלושה בני-אדם במרכז העיר... משבר הפליטים של 2015 יישאר כאירוע מאיים עוד שנים רבות קדימה".

אך בעוד המניע עדיין לא ברור, ועמו ההשלכות הפוליטיות של התקרית, בנושא אחד מאוחדים הגרמנים - הבעת צער על התקרית. טקס אבל התקיים בשבת בווירצבורג, והמונים הציבו פרחים והדליקו נר מול הכניסה לחנות הכלבו שבה אירעו רוב הרציחות. הטלפון הנייד של התוקף אמור לספק רמזים חדשים בנוגע למניע ואולי גם הוא עצמו, בחקירתו.