שיפוץ קורות חיים ופלגיאט: כך מתאיידים סיכויי מועמדת הירוקים להיבחר לקאנצלרית גרמניה

מועמדת "הירוקים" בגרמניה, מפלגה שרק באחרונה עקפה בסקרים את מפלגת השלטון של מרקל, הולכת ומסתבכת בדרך לבחירות בספטמבר

מועמדת הירוקים אנאלנה ברבוק / צילום: Associated Press
מועמדת הירוקים אנאלנה ברבוק / צילום: Associated Press

סערה פוליטית בגרמניה. אנאלנה ברבוק, המועמדת המבטיחה של "הירוקים" לראשות ממשלת גרמניה, הסתבכה בשורת האשמות בנוגע ל"שיפוץ" קורות החיים שלה וכן העתקה של קטעים שלמים מהאינטרנט בספר שפירסמה.

ברבוק, בת 40 , נבחרה באפריל השנה להיות המועמדת הראשונה אי-פעם של המפלגה לתפקיד קאנצלרית גרמניה, בעקבות התמיכה הרבה שקיבלה המפלגה בסקרים. האכזבה בציבור ממפלגות השלטון ומדרך התמודדותן עם מגפת הקורונה הביאה את "הירוקים" לשבור שיאי תמיכה היסטוריים, והם עקפו לראשונה בסקרים את מפלגת ה-CDU שבשלטון עם 26% תמיכה, במה שחלק מכלי התקשורת כינו "אפקט אנאלנה".

המנהיגה החדשה הציגה תכניות למאבק נחוש בהתחממות הגלובלית ובשינויי האקלים, השקעה בטכנולוגיה ירוקה והבטיחה "פוליטיקה חדשה" שתתחשב בין השאר באימהות ובמשפחות צעירות. ואולם, בחודשים שעברו מאז נרשמת ירידה עקבית בתמיכה במפלגה. ראשית בגלל עמדות מבלבלות של ראשיה בנושא חוץ, כולל אספקת נשק לאוקראינה והיחסים עם רוסיה, והתפיסה כאילו מנהיגי המפלגה אינם מנוסים מספיק בפוליטיקה בינלאומית.

אך את הצל הגדול ביותר על "הירוקים" הטילה עד כה הפרשה במסגרתה הואשמה ברבוק ב"שיפוץ" קורות החיים שלה. אמנם לא מדובר בהמצאה מוחלטת של סעיפים בקורות החיים, אבל כן בניסוחים ש"צורמים" לאוזן הגרמנית, שם לא רואים בהתפארות-יתר או בהגזמה תכונה חיובית, והציבור רגיש מאוד לנושא האמינות של הפוליטיקאים במדינה.

ככל הנראה "השיפוץ" נעשה במטרה להרחיב את הניסיון המצטייר של המועמדת הצעירה יחסית לפוליטיקאים שהיא מתמודד מולם - מועמד השמרנים, ארמין לאשט, הוא בן 60 ומועמד הסוציאל-דמוקרטים, אולף שולץ, הוא בן 63.

מה כלל "השיפוץ" של קורות החיים?

מאתר "ההגזמות ואי הדיוקים בקורות החיים הוא עיתונאי גרמני מהעיתון השמרני "פרנקפורטר אלגמיינה צייטונג" שפירסם חלק מהדברים ב"טוויטר". בתגובה לפרסומיו תוקנו קורות החיים של ברבוק באתרה.

העיתונאי פיליפ פליקרט מצא כי ברבוק הצהירה בקורות החיים, שהיא "חברה" בסוכנות האו"ם לפליטים (UNHCR), אלא שבדיקתו העלתה שהיא רק תורמת קבועה לארגון, כמו מיליוני בני אדם ברחבי העולם. כמו כן, הוא מצא בקורות החיים שבעוד ברבוק טענה שהיא "חברה" ב"קרן מרשל הגרמנית", התברר כי רק השתתפה בתוכנית השתלמות של הקרן ב-2011. ברבוק גם נאלצה להוריד מקורות החיים את השורה לפיה היא יועצת בתחום היחסים הטרנסאטלנטיים לקרן "היינריך בל" אחרי שהתברר כי עזבה את התפקיד. בנוסף ברבוק נאלצה להבהיר כי היא כלל לא סיימה את הדוקטורט במשפט בינלאומי.

ואולם בכך לא הסתיימו הצרות של ברבוק. כעת מתפתחת פרשה שמסתמנת כחמורה יותר, לפחות מבחינת דעת הקהל הציבורית. לאחר שסוגיית האמינות של ברבוק הפכה לשנויה במחלוקת, בלוגר אוסטרי ששם לו למטרה לאתר פלגיאט מדעי בקרב פוליטיקאים בדק את ספרה של ברבוק - "עכשיו. כיצד עלינו לחדש את ארצנו" - שהתפרסם בשבוע שעבר.. בבלוג שלו, מצא שטפן וובר יותר מ-15 פסקאות שלדבריו "הועתקו כמעט מלה במלה" מאתרי אינטרנט או מדיווחים חדשותיים, כמו גם מפרסומים רשמיים של ממשלת גרמניה. זאת בלי שניתן להם קרדיט וכאשר מצטייר שברבוק היא זו שחיברה את הקטעים.

כך למשל, פסקה המתארת באופן עובדתי את התרחבות האיחוד האירופי לאורך השנים חשודה, שנלקחה מאתר של הסוכנות הממשלתית הגרמנית לחינוך הגרמני. פסקה אחרת המזכירה כי "שינויי האקלים משפיעים על כל שרשרת הערך של החברות" מצוטטת ככל הנראה מתוך בלוג בנושא התחממות גלובלית, ללא שהמקור מוזכר או שימוש בסימני ציטוט. דיווחים עיתונאיים נכללים גם הם בפסקאות החשודות לכאורה, בלי שניתן להם קרדיט.

המומחים: לא עבירה על חוקי הפרסום

מומחים הבהירו כי הקטעים שהועתקו ככל הנראה אינם מוגנים בזכויות יוצרים, וכי אין מדובר בעבירה על חוקי הפרסום, אך המומחה האוסטרי ואחרים הצביעו על "ההתחזות" לכאורה לכותב כעבירה מוסרית, גם אם לא חוקית.

בינתיים, "הירוקים" מנסים להילחם בהאשמות. יו"ר המפלגה הפיץ אימייל לתומכיה שבו הוא קורא להם "להגן על אנלנה ברשתות החברתיות" וצירף חוות דעת משפטית שקובעת כי לא עברה על חוקי זכויות היוצרים. במפלגה מאשימים את הבלוגר האוסטרי ועיתונאים אחרים ב"רצח אופי".

אבל הפרשה עומדת בראש סדר היום הפוליטי הגרמני, פחות משלושה חודשים לפני הבחירות הכלליות במדינה בספטמבר. "זהו חטא קטן יחסית ", כתבה פרשנית על פרשת קורות החיים ב"שפיגל", "אבל הסיכויים של ברבוק להפוך לקאנצלרית התאיידו, משום שהיא איבדה את הדבר החשוב ביותר - האמינות".