הרוחות לא שוככות: תביעה לעצירת מיזם האנרגיה של נתן חץ בגולן

אחרי שבעבר התקיימו הפגנות נגד פרויקט אנרגיית הרוח של חברת אנרג'יקס, לגלובס נודע כי 6 אגודות חקלאיות ו-88 תושבים דרוזים פנו לביהמ"ש בבקשה לעצור את המיזם בטענה שחלקו יוקם על אדמותיהם מבלי שהסכימו לכך • אנרג'יקס בתגובה: "טענות מוכרות שנדחו בעבר ע"י מוסדות התכנון"

טורבינות רוח / צילום: Shutterstock, Searuss
טורבינות רוח / צילום: Shutterstock, Searuss

שש אגודות חקלאיות ו-88 תושבים דרוזים מרמת הגולן הגישו לבית משפט השלום בנצרת תביעה נגד חברת "אנרגיית רוח נקייה בע"מ". התובעים מבקשים מבית המשפט צו "לא תעשה", במטרה לעצור את בניית פרויקט אנרגיית הרוח שבמסגרתו ייבנו טורבינות רוח גבוהות בצפון רמת הגולן. לטענת התובעים, חלק מהפרויקט ייבנה על קרקעות שבבעלותם, ולדבריהם הם לא הסכימו לכך.

"אנרגיית רוח נקייה" מוחזקת על ידי חברת האנרגיה המתחדשת אנרג'יקס שבשליטת איש העסקים נתן חץ. מדובר באחת החברות הגדולות בתחום בישראל, שכמו כמה ממתחרותיה פועלת להגדלת נפח הפעילות שלה בחו"ל (החברה פעילה בפולין ובארה"ב). את הפעילות בישראל מוביל החל ממאי האחרון אריאל יוצר, שכיהן עד לפני כשנה בתפקידי מפתח בממשלה הקודמת כסגן הממונה על התקציבים בתחומי הנדל"ן, השלטון המקומי והגנת הסביבה, ובין היתר שימש כיו"ר הוותמ"ל (הוועדה הארצית לתכנון מתחמים מועדפים. ג"ל).

יוצר הוא לא היחידי בהנהלת החברה שמכיר היטב את מסדרונות השלטון. כדירקטורית חיצונית משמשת אלונה שפר קארו, ששימשה בתחילת העשור הקודם כמנכ"לית המשרד להגנת הסביבה. לפי מצגת של אנרג'יקס ממאי האחרון, צפי ההשקעה בפרויקט, שנקרא ע"י החברה אר"ן (ראשי התיבות של שם חברת הבת) ושצפוי לספק 110 מגה וואט, הינו 600-700 מיליון שקל. בחברה מעריכים כי ההכנסות יניבו 90-95 מיליון שקל בשנה. כן נמסר במצגת כי "התקבל אישור רשות רישוי בוועדה לתשתיות לאומיות", וכי הפרויקט "לקראת קבלת היתר בנייה". עוד נכתב כי "צפי הגעה להפעלה מסחרית של הפרויקט במחצית השנייה של 2022".

התביעה היא חלק ממאבק מתמשך במיזם

התביעה שהוגשה נגד החברה (התביעה הוגשה בחודש מאי האחרון וטרם הוגש במסגרתה כתב הגנה. ג"ל) מגיעה אחרי מאבק שמתנהל נגד הפרויקט מזה זמן רב, שכלל הפגנות, כאשר סביב הפרויקט אף הוגשו מספר תביעות דיבה. "תביעה זו מוגשת בלית ברירה, כדי למנוע מהנתבעת, חברה פרטית עתירת ממון וכוח לרמוס את זכויות הקניין של קבוצת חקלאים דרוזים ואגודות שיתופיות חקלאיות שבהן חברים מאות חקלאים בדרכים ובחלקות לא מוסדרות הממוקמות בצפון רמת הגולן", נכתב בפתח התביעה, שהוגשה על ידי עורכי הדין יואב לוי וניר קהת ממשרד תדמור לוי ושות'.

עו"ד ניר קהת, ממגישי התביעה / צילום: תומר יעקובסון
 עו"ד ניר קהת, ממגישי התביעה / צילום: תומר יעקובסון

"כפי שיפורט הנתבעת מקדמת בוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) פרויקט רחב היקף לבניית 24 טורבינות רוח ענקיות המיועדות לייצור חשמל כאשר 7 טורבינות נוספות ייבנו אם תתקבל הסכמה מרשות מקרקעי ישראל, שטוענת לבעלות על חלק מהקרקעות. הפרויקט עתיד לקום בחלקו (אם לא ברובו) על דרכים וחלקות קרקע שנמצאות בבעלות התובעים", נכתב.

כן נכתב בתביעה בעניין זה כי התובעים לא הסכימו לתוכנית וכי הם מתנגדים לה, ועל כן הם מבקשים מבית המשפט להתערב ולעצור את הפרויקט.

מאנרג'יקס נמסר: "אנרג'יקס פועלת בהתאם למתווה ולהחלטות הממשלה בקידום אנרגיות מתחדשות והיא מקדמת את הפרויקט שהינו פרויקט תשתית לאומי, בהתאם לכל דין. הפרויקט אושר זה מכבר על ידי כל מוסדות התכנון של המדינה וכן על ידי ממשלת ישראל. טענות אותם בעלי מקרקעין, לכאורה, מוכרות למוסדות התכנון ונדחו על ידם זה מכבר. אין כל קשר בין הטענות המועלות בתביעה לבין המציאות או זכויותיה של אנרג'יקס, ועל כן, דין התביעה להידחות".