רובין הוד מפזרת את ההון ולוקחת סיכון

חברת הבורסה המקוונת יכולה לקיים את האתוס של דמוקרטיזציה של התעשייה הפיננסית אם תמכור מניות ללקוחותיה, אבל הצעד הזה הוא הימור אם המניות יימכרו גרוע או אם יהיו בהנפקה פשלות טכניות

אפליקציית רובין הוד / צילום: Shutterstock, Burdun Iliya
אפליקציית רובין הוד / צילום: Shutterstock, Burdun Iliya

חברת רובין הוד הולכת להיות מונפקת ומביאה איתה לדרך כמה חברים.

חברת הבורסה המקוונת הלוהטת הגישה ביום חמישי מסמכים לגבי ההנפקה הראשונית הצפויה שלה. החברה גילתה שהיא עשויה לשמור בין 20% ל־35% מהמניות ללקוחותיה שלה. למשקיעים המנסים להעריך את העסקה, קשה לנחש מה זה אומר לגבי הדרך בה מניות רובין הוד ייסחרו.

אם תוכל רובין הוד לתמחר את מניותיה בהערכה חזקה ותראה אותן "קופצות" לאחר שיתחיל המסחר, זה עשוי לחזק את טענת החברה על כך שהיא כח למען דמוקרטיזציה של השווקים - שלתת לקמעונאיות להיכנס למועדון ההנפקות זה טוב גם למנפיקות וגם למשקיעים. זה גם יהווה פרסומת לעסק עצמו - בייחוד לפלטפורמת IPO Access החדשה של החברה, דרכה תציע את המניות למכירה.

מצד שני, הנפקה מבולגנת עם תמחור גרוע שלא תקפיץ את המניות עשויה, באופן הוגן או לא, לחזק את הספקנים האומרים שמשקיעים קטנים הם לא אמינים, או שרובין הוד אינה לצד האיש הפשוט כפי שהיא מתיימרת.

מה אפשר ללמוד מאובר ו-Airbnb

בהיסטוריה נרשמו סוגים שונים של תוצאות הקשורות להנפקות בהן החברות שמו בצד מניות ללקוחותיהן. לעתים ישנם נושאים טכניים. רבים בתחום ההנפקות עדיין זוכרים את ההקמה בשנת 2006 של חברת התקשורת Vonage, שהשמת מניות בצד ללקוחותיה הוכתמה בטענות לגבי התהליך. לגבי ביצועי המניות במסחר המוקדם, יש דוגמאות מהעת האחרונה לגבי שני התסריטים. חברת Uber שמרה מניות בעת הנפקתה לנהגים שלה ובמסחר של היום הראשון מנייתה ירדה מעט. לעומתה, Airbnb שמרה מניות לבעלי דירות המארחים ומחיר מניותיה עלה ליותר מפי שניים כשהמסחר נפתח.

חברות רבות והבנקים שלהן יכולות במידה מסוימת להשפיע על הסבירות של קפיצה בעת ההנפקה על ידי תמחור במחיר מתחת למה שהן יודעות שמשקיעים רבים מוכנים לשלם. כמובן, המשמעות של זה היא שהחברה עצמה עשויה להותיר יותר "כסף על השולחן" ממה שהייתה מגייסת בהנפקה, ועדיין לא ברור כמה כסף מבקשת רובין הוד לגייס בהנפקה הראשונית. מדע המחירים עשוי להיות נקודה מיותרת בהתחשב בנטישה מהעת האחרונה של סוחרים יומיים את כל נושא המרכיבים היסודיים של מניות עם "מניות המם".

בטווח הארוך יותר, זה כנראה לא ישחק תפקיד גדול. פייסבוק שמה בצד כרבע ממניותיה להשקעה למשקיעים יומיים ובתחילת הדרך מניותיה ירדו במחיר. כעת שווה המניה יותר מפי תשעה ממה שהוצעה בתחילה. לבסוף, אם כן, אולי ביצועי המניה לאחר ההנפקה קשורים יותר להערכת שווי החברה ותנאי השוק מאשר לאסטרטגיה של שמירת מניות בצד.

משקיעים גדולים וקטנים יעשו את הדבר הטוב ביותר בכך שיתמקדו בעסק שבבסיס החברה רובין הוד, אפילו בתוך כל ההמולה. הנתונים המספריים הם החברים היחידים שאתם צריכים.