סוף הסטנט: אולמד סולושנס מוכרת את אליום תמורת 20 מיליון שקל

חברת המכשור הרפואי אולמד סולושנס הודיעה שתמכור את החברה הבת אליום סטנטים, המייצרת סטנטים לתחום האורולוגי לחברה גרמנית שמפיצה היום את המוצר • אולמד תקבל 50% מהרווח הנקי של הרוכשת, אם ההכנסות שיוכרו מאליום יעלו על 12.8 מיליון דולר במשך שלוש שנים

תומכן (סטנט) / אילוסטרציה: Shutterstock
תומכן (סטנט) / אילוסטרציה: Shutterstock

חברת המכשור הרפואי אולמד סולושנס , שנסחרת בתל אביב לפי שווי של 50 מיליון שקל, הודיעה כי תמכור את החברה הבת אליום סטנטים, המייצרת סטנטים לתחום האורולוגי (כגון מוצרים להרחבה של דרכי השופכה, המרה וכדומה), לחברה הגרמנית העוסקת היום בהפצת המוצר, תמורת 20 מיליון שקל. 

נוסף על הסכום הראשוני, תקבל אולמד 50% מהרווח הנקי של הרוכשת מפעילות אליום, אם ההכנסות שיוכרו מאליום יעלו על 12.8 מיליון דולר במשך שלוש השנים שיחלו באוגוסט 2021.

החברה בוחנת את ההשלכות החשבונאיות של העסקה. על פי דיווח מקדמי של אולמד לרבעון הראשון של 2021, ההכנסות שלה ברבעון זה היו כ-2.7 מיליון שקל, גידול של 28% לעומת הרבעון המקביל, רובן ככולן מפעילות אליום סטנטים.

כמעט עשור עבר מאז הגיעה אליום סטנטים לבורסה, דרך מיזוג לתוך שלד בורסאי. זאת, לאחר שניסיון הנפקה של החברה בבורסה ב-2006 נכשל. החברה, שהוקמה על-ידי פרופ' דניאל יחיא, ממייסדי חברת אינסטנט שעסקה בתחום דומה, ושנרכשה על-ידי חברת מדטרוניק ב-214 מיליון דולר במניות. בעת המיזוג לשלד, אליום כבר רשמה אז הכנסות, אולם עם השנים לא הצליחה להגדילן באופן משמעותי.

כדי להציל את החברה ולתמוך בערך המניה, הוחלט למזג לתוכה חברות נוספות בתחום המכשור הרפואי ולהפוך את החברה האם הבורסאית לחברת אחזקות, שפעילות הסטנטים תהיה אחת החברות הבנות שלה. במסגרת זו הצליחה אולמד להביא את המוצר למניעת תסחיפים של חברת גרדיה למכירה ב-17 מיליון דולר לתאגיד המכשור הרפואי בוסטון סיינטיפיק.

השוק לא תמיד הבין את אולמד, שרשמה הכנסות נמוכות, קופת מזומנים רזה ותוכניות פיתוח גדולות. בשנים האחרונות החברה נאלצה לבצע הנפקות חוזרות ונשנות לאורך חייה כדי לשרוד, אך תמיד ידעה לספק אירוע שהעלה את המניה, מספיק כדי לממן את הגיוס הבא. מאז המיזוג לשלד ב-2010 איבדה מניית החברה 93%, אך דווקא בשנה האחרונה, על רקע מכירת גרדיה ועליה בהכנסות אליום, עלתה 41%, לא כולל העליות היום.