שוק החלב | ניתוח

החתול ישמור על החלב? הרפתנים יקבעו את מחירו - והתחרות תקועה

מועצת החלב, נציגות היצרנים, מחלקת את המכסות בין הרפתנים בנוסחה קבועה • היום, ישראל וקנדה הן המדינות המערביות האחרונות שמשתמשות במנגנון כזה • מחירי החלב בישראל גבוהים ב-25-40% ממחירי החלב באירופה - האם הקרטל ישבר?

מוצרי חלב ברשת אושר עד / צילום: גלובס
מוצרי חלב ברשת אושר עד / צילום: גלובס

ועדת הכספים התכנסה לדון בחוק תכנון משק החלב. המטרה: למנוע הוזלה של מחירי החלב. האמצעי: עצירת העברת מנגנון קביעת מחיר המטרה (מחיר החלב לרפתנים) מוועדה בשליטת היצרנים לוועדה משותפת למשרד האוצר והחקלאות.

משק החלב בישראל מתנהל בתכנון ריכוזי מלמעלה: בכל שנה, שר החקלאות ומועצת החלב קובעים את מכסות החלב שאותן מותר לייצר בישראל. מועצת החלב (נציגי היצרנים) מחלקת את המכסות בין הרפתנים בנוסחה קבועה שמעניקה 58% ממכסות החלב לקיבוצים ו-42% למושבים.

מקור: מרכז המחקר של הכנסת
 מקור: מרכז המחקר של הכנסת

שיטה זו, שהייתה מקובלת בעולם, הולכת ונעלמת: האיחוד האירופי ביטל לחלוטין את מנגנון המכסות שלו ב-2015, וזכה לירידת מחירים ניכרת. היום, ישראל וקנדה הן המדינות המערביות האחרונות שמשתמשות במנגנון כזה.

ומה בדבר הצרכנים? ההבטחה היחידה בחוק הנוכחי היא שינוי קל במנגנון חישוב מחיר המטרה, שיצמצם אותו ב-2.8 אגורות, שהן 1.3% בלבד מהמחיר הנוכחי.

קרטל בחסות המדינה

מטרת התכנון הריכוזי היא ליצור קרטל בחסות המדינה: לצמצם בכוונה את הייצור כדי להעלות את המחירים, ובצורה כזאת לסבסד את בעלי המכסות על חשבון המחיר לצרכן. לכן, מחירי החלב בישראל גבוהים ב-25-40% ממחירי החלב באירופה, כך לפי נתוני מרכז המידע של הכנסת.

חלק מבעלי המכסות, חשוב לציין, לא מייצרים ליטר אחד של חלב, אלא משכירים אותן הלאה לרפתנים שצריכים לשלם על הזכות לנהל רפת ולייצר חלב בישראל.

מאפיין נוסף של התכנון הריכוזי במשק החלב הוא הקביעה של "מחיר המטרה", שהוא המחיר המדויק שהמחלבות כמו תנובה וטרה משלמות לרפתנים עבור כל ליטר חלב.
הממשלה שאפה את מנגנון פיקוח המחירים מ"ועדת ההיגוי" ו"ועדת היישום", שנמצאות בפועל בשליטת הרפתנים והמחלבות, לוועדה ממשלתית שמורכבת מנציגי משרד האוצר ומשרד החקלאות, בדומה לוועדות הקובעות מחירים מפוקחים אחרים.

המחירים ישארו גבוהים?

בתחילת השנה, המדינה ומועצת החלב הגיעו להסכם, לפיו מנגנון קביעת מחיר המטרה לא יעבור לוועדה הממשלתית ויישאר בשיטה הקודמת. בתמורה, הבטיחו במועצת החלב לא להתנגד להורדת מכסים על יוגורטים, גבינות רכות וגבינות קשות.

ועדת הכספים התכנסה כדי לאשר את החלק הראשון, במסגרתו מנגנון הפיקוח על המחירים יישאר בשיטה הנוכחית, בה למועצת החלב יש השפעה מכרעת על המחיר. האם גם ההבטחה לצרכנים, בדמות הורדת המכסים והגברת היבוא של מוצרי חלב מהעולם, תאושר בעתיד? עוד לא יודעים. נחתם הסכם בין המדינה למועצת החלב, אך בינתיים נראה שרק צד אחד מתכוון לעמוד בו. מחירי החלב, אם כן, צפויים להישאר גבוהים ביחס ל-OECD.