שינוי כיוון דרמטי: בריטניה שמה קץ להגבלות הקורונה; "להתייחס כמו לשפעת"

הבריטים מסמנים את הכיוון למדינות המחוסנות: למרות 24 אלף מקרי קורונה ביום, מה-19 ביולי תבוטל העבודה מהבית, כללי הריחוק החברתי וחובת לבישת מסכות • לדברי ג'ונסון: "אם תתגלה מוטציה חדשה שהחיסונים אינם עמידים בפניה הממשלה תשקול מחדש את הצעדים"

רחוב אוקספורד, בלונדון / צילום: Shutterstock, Willy Barton
רחוב אוקספורד, בלונדון / צילום: Shutterstock, Willy Barton

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הודיע הערב (ב') על הסרת הרוב המכריע של מגבלות הקורונה החל מה-19 ביולי, למרות ההתפרצות המשמעותית מבחינת מספר מקרים חדשים המתרחשת בבריטניה בימים אלה. ג'ונסון, מלווה ביועצים המדעיים כריס וויטי ופטריק ואלאנס, הודיע כי החל מתאריך זה חובת המסכות תוסר, יוסרו כל המגבלות על פעילות עסקים, כולל מועדוני לילה, עובדים לא יוכרחו לעבוד מביתם, יבוטל הצורך לשמור על ריחוק חברתי וכל הגבלות על התקהלות במקומות סגורים או פתוחים תבוטל. עדיין לא הוחלט איך יתנהלו הלימודים אחרי חופשת הקיץ.

ג'ונסון אמר כי הפתיחה המתוכננת תתרחש בעוד שבועיים אם מבצע החיסונים ימשיך להתקדם בקצב מהיר, ומספרי החולים העולים לא ילוו בזינוק במספר המאושפזים. הוא אמר כי דיון נוסף בעניין יתקיים ב-12 ביולי.

ג'ונסון והיועצים המדעיים המשיכו להמליץ לציבור לחבוש מסכות כדי "להגן על אחרים, כחלק מהחובה האזרחית", במקומות סגורים ובתחבורה ציבורית, "אך הדבר לא יהיה בכפייה לפי חוק, אלא לפי שיקול הדעת של התושבים". ג'ונסון אמר כי מבצע החיסונים המוצלח בבריטניה מאפשר לממלכה לחזור לעסקים כרגיל, וכי המבצע הוא "הצלחה יוצאת דופן". הוא אמר כי שיעור ההתחסנות בבריטניה (כ-50% קיבלו מנה שניים, 87% מהאוכלוסייה הבוגרת קיבלה לפחות מנה אחת) הוא "מהגבוהים באירופה".

"זה נהיה ברור שהחיסונים מוצלחים ומרבית מי שמאושפזים בבתי חולים אינם מחוסנים", אמר ג'ונסון, והוסיף כי תושבי בריטניה יצטרכו ללמוד לחיות עם הקורונה "כפי שאנחנו חיים עם השפעת". הוא אמר כי אם תתגלה מוטציה חדשה שהחיסונים אינם עמידים בפניה הממשלה תשקול מחדש את הצעדים.

בעבר הבטיחה הממשלה הבריטית לציבור כי ההגבלות יוסרו ב-21 ביוני, אולם ג'ונסון דחה ברגע האחרון את הצעד בחודש. ההודעה היום על הסרת ההגבלות התקבלה למרות זינוק חד במספר מקרי הקורונה בשבועות האחרונים, והיא מסמלת את הדרך החדשה של בריטניה להתמודד עם המגפה, כעת כשרוב אזרחיה חוסנו.

לפי הנתונים מבריטניה, כ-24 אלף מקרי קורונה נרשמים בממלכה מדי יום. זאת, למרות ש-85% מהאוכלוסייה הבוגרת קיבלה לפחות מנה אחת של חיסון, ו-יותר מ-50% מהאוכלוסייה כולה קיבלה שתי מנות חיסון. מספר האשפוזים עומד על כ-350 ביום ומספר הקורבנות מקורונה לא השתנה בחדות, ועומד על 15 מקרי מוות ביום בשבועות האחרונים. זאת, בניגוד לפעם האחרונה שבה נרשמו 24 אלף מקרי קורונה, בינואר האחרון, אז נרשמו גם כ-1,200 מתים ביום ו-3,000 אשפוזים ביום. ההכרעה הבריטית מסמלת שינוי כיוון משמעותי בדרך להתייחס למחלה, כעת לאחר חיסון חלק גדול מהאוכלוסייה.

ברחבי העולם יסתכלו כעת על הנעשה בבריטניה אחרי הסרת ההגבלות, במיוחד בשל העלייה במספר מקרי הקורונה והדילמה אם להתייחס למגפה באותו אופן שבה התייחסו אליה עד כה, או לעבור להתייחס אליה כמחלה אנדמית, בעקבות ההשפעה של החיסונים. מחקרים ראשוניים מראים כי החיסונים מפחיתים באופן משמעותי תחלואה קשה ותמותה, גם בהתפרצויות הנוכחיות שלהן אחראי וריאנט הדלתא שהגיע מהודו.