עסק ביום | פיצ'ר

"אנחנו האינסטגרם של שוק העבודה. אמרו לנו להיזהר מזה, אבל היום המתחרים הגדולים שלנו הולכים בעקבותינו"

עו"ד אדם ברקת, מנכ"ל וממייסדי סחבק, פלטפורמה דיגיטלית לגיוס עובדים • בן 32, נשוי ואב לתינוקת מתל אביב, בעל תואר ראשון במשפטים מהמרכז הבינתחומי • "אנחנו רוצים להיות הפלטפורמה הכי גדולה בארץ לקהל הצעיר, משלב התיכון עד סיום התואר" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

עו"ד אדם ברקת, מנכ"ל וממייסדי סחבק, פלטפורמה דיגיטלית לגיוס עובדים / צילום: צחי שמש
עו"ד אדם ברקת, מנכ"ל וממייסדי סחבק, פלטפורמה דיגיטלית לגיוס עובדים / צילום: צחי שמש

אדם ברקת בדיוק סיים להפקיד את הצ'קים שקיבל לחתונה שלו, כשפגש את נועם צוברי. הוא היה אז בוגר תואר ראשון במשפטים עם התמחות בתחום הנדל"ן, שבה לדבריו לא מצא את עצמו ולא נהנה. הוא אמנם עבר את מבחן הלשכה, אך החל לחפש את עתידו בכיוון אחר. "אני סיפרתי לו שאני מחפש את עצמי", מסביר ברקת, "ונועם סיפר שיש לו חברת דיגיטל, אבל במקום להתעסק בשיווק הוא מתעסק רק ב'דרושים'.

"הוא ביקש ממני לבדוק איך צעירים מחפשים בימינו עבודה, אז שאלתי את שני האחים שלי, שהם צעירים ממני, והם אמרו שהם פשוט עוברים מחנות לחנות. ככה הבנו שאין פלטפורמת דרושים מתאימה לצעירים, והחלטנו לבנות קבוצה של שבעה שותפים, שכוללת גם את חברת הדיגיטל ספרא ואת חברת חיילים מצייצים".

פלטפורמת סחבק יצאה לדרך במאי 2018, כשהמודל העסקי הוא תשלום מראש לפי המיקום באתר, ולא לפי הצלחה בגיוס. כלומר, משרה שמופיעה בעמוד ראשי עולה למפרסם יותר מעמוד אחורי. חיפוש העבודה באתר - שמותאם לצעירים בני 16-28 - הוא בחינם.

הפכת למנכ"ל בלי ניסיון קודם.
"אני עשיתי את התוכנית העסקית, ואז היה צריך למצוא מישהו שמאמינים בו ובתקציב נמוך. בעצם, ההתחלה שלי הייתה בלי שכר. למה הסכמתי לזה? כי ראיתי משהו שאני מאמין בו, ולא אהבתי את האלטרנטיבה של להיות עורך דין".

לפני פרוץ הקורונה הגיעה הפלטפורמה ל-300 אלף מחפשי עבודה מדי חודש. בתקופת הקורונה הייתה ירידה של 60% בכמות המחפשים, בעקבות מענקי החל"ת, ולאחרונה חזרו למספרים דומים לאלה שלפני המגפה. גם מבחינת המעסיקים חל שינוי: אם לפני המגפה פרסמו אצלם 1,400 עסקים, במהלך 2020 היו רק מאות בודדות, והיום כבר אפשר לדבר על צמיחה משמעותית - 2,500 מעסיקים מפרסמים. כיום יש באתר כ-2,200 משרות פתוחות.

האקורדיון הזה הלחיץ אתכם?
"זה הלחיץ והטריד מאוד. נבהלנו, כי אנחנו מתעסקים בעולם של דרושים, ופתאום יצאו לשוק מיליון מחפשי עבודה, ותהינו אם יהיה בנו צורך בהמשך. אבל אחרי שהמצב השתפר, ראינו שחוזרים אלינו, אפילו עוד לפני האתרים הגדולים יותר מאיתנו. זה הרגיע אותנו, שנשרוד את התקופה. עשינו שינויים מבחינת הוצאות, הורדנו תקציבים בדיגיטל ושינינו את אסטרטגיית השיווק.

"מאז שהחיסונים הגיעו, אנחנו במגמת עלייה קבועה. וברגע שהודיעו שהחל"ת מסתיים, הגרף עלה עוד יותר - הגענו למספרים שלפני הקורונה, ואפילו עקפנו אותם. אגב, היום זה כבר לא רק קהל צעיר - בסחבק מחפשים גם בני 30, 40 ו-50".

בין הלקוחות שלהם נמנים קבוצת R2M, קבוצת מחניודה, איקאה, ויזה כאל, הראל ביטוח, קניוני עזריאלי, סלקום, פלאפון, פרטנר, בזק בינלאומי, קסטרו ועוד. עד כה לא גייסו משקיעים, "כי לא צריך", לדברי ברקת. "כל צעיר בישראל שחיפש עבודה, חיפש בסחבק בשנה האחרונה. בהתחלה חשבנו שנהיה מוצר לעסקים קטנים, והופתענו לגלות שהלקוחות הכי גדולים אלה החברות הגדולות במשק. הן אמרו לנו: הצורך שלנו הוא כל כך גדול, אז ניתן לכם צ'אנס".

איזה טעויות עשיתם בדרך?
"התמקדנו יותר מדי ברשתות החברתיות, והתחלנו מאוחר מדי לפרסם בגוגל, שאמור להיות הלחם והחמאה. טעות נוספת היא שגם אחרי הקורונה עבדנו מהבית, ולא ממשרד. היינו בדירה שלי בתל אביב, עשינו את המכירות בלחש כדי לא להעיר את הבת שלי, ואז הבנו שאנחנו באיחור. לפני שלושה חודשים עברנו למשרדים בבוגרשוב. בדיעבד, אם היינו עוברים קודם, יכולנו להיות היום חברה גדולה יותר".

"החבר'ה הצעירים יודעים לעמוד על שלהם"

מה הבנת על שוק העבודה שלא ידעת בהתחלה?
"החבר'ה הצעירים יודעים היום בדיוק מה מגיע להם, ומה הם רוצים. הם יודעים לעמוד על שלהם, ולקדם את עצמם בקריירה הרבה יותר מבעבר. הם כבר לא מלצרים באותו בית קפה במשך כל התואר. גילינו גם שהרבה צעירים מחפשים ניהול".

אחת היוזמות של סחבק היא לחבר בין מחפשי העבודה לבין אפשרויות התנדבות. "ברגע שגדלנו, וראינו שיש לנו קהל יפה של צעירים, התחלנו בשיתוף פעולה עם האגודה להתנדבות. עשרות אלפי צעירים מגיעים מדי חודש לעמוד ההתנדבות שלנו, וכל חודש אנחנו מקבלים דוח מהאגודה כמה התחילו להתנדב דרכנו".

לפני כשנתיים זכו בתחרות סטארט-אפים באוניברסיטת ייל. בזמן שאשתו של השותף צוברי עשתה שם תואר שני, הוא נרשם למסלול הסטארט-אפים בבית הספר למינהל עסקים, שמקיים מדי שנה תחרות בין 100 סטארט-אפים. "קראנו לסחבק באדי, ועשינו לו פורמט אמריקאי. זכינו במקום הראשון, שכלל פרס כספי, ייעוץ והכוונה. היינו אמורים לצאת לדרך האמריקאית באמצע 2020, אבל הקורונה הרסה לנו".

איך אתה רואה את העתיד שלכם בשנים הקרובות?
"אנחנו רוצים להיות הפלטפורמה הראשונה שכל אדם שמגיע לגיל התעסוקה נכנס אליה. כלומר, להיות הפלטפורמה הכי גדולה בארץ לקהל הצעיר, משלב התיכון עד סיום התואר. בהמשך נרצה להתרחב לתחומים נוספים, כמו חברות מוסדיות והייטק.

"המוצר שלנו מאוד מזכיר אינסטגרם, בעצם הוא האינסטגרם של שוק העבודה. בנינו את האתר כך שייתן חוויית משתמש שמדמה גלישה ברשת חברתית. אמרו לנו להיזהר מזה, ושעדיף לנו להיות כמו האתרים הגדולים, אבל חשבנו שזה לא נכון. היום מה שמגדיר אותנו זו חוויית המשתמש, והמתחרים הגדולים שינו את חוויית המשתמש אצלם בעקבותינו. מנכ"ל של חברה גדולה אמר לנו לפני חודש: 'חוויית המשתמש שלכם היא גיים צ'יינג'ר בשוק התעסוקה, ולכן הצלחתם'. זה משהו שיכול להיות גלובלי, ולכן היעד הוא להשיק את באדי בחו"ל בעוד שלוש שנים".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il