מדוע היוניקורנים הישראליים דוהרים לוול סטריט במקום לבורסה בת"א

למרות גל הנפקות ההייטק בבורסה המקומית, החברות המובילות עדיין אינן רואות בה אופציה • "קשה לראות הנפקה בשווי של מעל מיליארד דולר בת"א"

שלט התינפקי לי - קמפיין הבורסה / צילום: בר - אל
שלט התינפקי לי - קמפיין הבורסה / צילום: בר - אל

גל ההנפקות הראשוניות של חברות טכנולוגיה הישראליות שוטף את הבורסות בת"א וניו יורק מתחילת השנה, במספרים חסרי תקדים. אך שימו לב להבדלים: בעוד שבת"א גויסו בחצי הראשון של 2021 קצת יותר מ-4 מיליארד שקל ע"י 42 מנפיקות הייטק חדשות, הרי שבוול סטריט הונפקו או השלימו מיזוג ל-SPAC באותו פרק זמן, 11 חברות ישראליות שגייסו בסה"כ יותר מ-5 מיליארד דולר. מיותר לציין שכל אחת מאותן חברות נסחרת כיום בשווי של מיליארדי דולרים - שלא ניתן לראות בקרב החברות החדשות בבורסת ת"א.

בהנהלת הבורסה המקומית מחזרים כבר שנים ארוכות אחרי חברות הייטק ישראליות ומנסים למשוך אותן למסחר בת"א - בין אם באמצעות הנפקה ראשונית או אחרי שהן כבר נסחרות בוול סטריט, במסגרת הרישום הכפול. למרות ההצלחה המפתיעה של עשרות הנפקות טכנולוגיה בת"א, בינתיים נראה שחברות הטכנולוגיה הגדולות והצומחות שיוצאות להנפקה (בהן מאנדיי וסנטינל וואן שהונפקו בוול סטריט או איירון סורס ופיוניר שמוזגו לחברות SPAC) עדיין לא מסתכלות על הבורסה בת"א כאופציה, ופונות ישר לחו"ל.

"לפחות כרגע, היוניקורנים המאוד גדולים יילכו לוול סטריט, כי שם הם יכולים לגייס סכומים שבת"א קשה יותר לגייס, וחלקם גם מתמזגים לספאקים, שבת"א האפשרות הזאת רק נפתחה עכשיו", אומר רו"ח גיא פרמינגר, שותף וראש מגזר טכנולוגיה ב-PwC ישראל.

 

"הבורסה עוברת שינוי משמעותי"

פרמינגר מציין שהבורסה בת"א "עוברת שינוי מאוד מאוד משמעותי, כך שייתכן שבעתיד הקרוב זה ישתנה, אבל היום קשה לראות חברה שמגייסת לפי שווי של מעל מיליארד דולר בת"א". לדבריו, הבורסה שיווקה את עצמה לאורך השנים כמקפצה לנאסד"ק, ואחד השינויים הוא שלאחרונה גם החברות המגייסות הון רואות זאת כך.

מה לגבי הנפקת חברת נאייקס, שבוצעה לפי שווי של כמיליארד דולר עם חתם זר, בבורסה בת"א? זה משהו יוצא דופן או סנונית ראשונה לעוד הנפקות כאלה?

"אני חושב שאם בת"א יצליחו להתחרות בוול סטריט ולתת שוויים וגיוסים בסכומים דומים, יהיו עוד חברות יוניקורן שיגיעו לת"א. ועדיין, 90% מהחברות הגדולות יעדיפו את הנאסד"ק וניו יורק עם כל זה שהעלויות גבוהות יותר ויש מרחק, וזה בגלל סיבות פסיכולוגיות ושיקולים של מוניטין.

"בחברות ש'מגרדות' את היוניקורנים (חברות שמתקרבות לשווי מיליארד דולר אך עדיין לא הגיעו אליו, ש.ח.ו) אני מניח שנראה כאלה שיחליטו להתחיל להיסחר בת"א ולא בוול סטריט אם יקבלו הצעה טובה, אבל היוניקורנים הגדולים עדיין יעדיפו את ארה"ב. בכל מקרה, הבורסה מנסה בצדק להביא את החברות הישראליות שנסחרות בארה"ב להיסחר במקביל גם בארץ; היא עושה את זה בצורה נכונה ואכן אין סיבה שלא ייסחרו גם פה".

לא קטנה בין גדולים

גורם אחר בשוק ההון שמכיר את התחום מציין כי "היום בנאסד"ק קשה להיכנס עם רף של פחות מ-100 מיליון דולרהכנסות שנתיות. לכן הבורסה בת"א יכולה לכוון לאותן חברות שטווח ההכנסות שלהן הוא עשרות מיליוני דולרים, כמו לדוגמה גלאסבוקס שהנפיקה לאחרונה לפי שווי של 1.2 מיליארד שקל.

על נאייקס, חברת הפינטק שהונפקה כאמור בכמיליארד דולר, הוא אומר כי היא הייתה יכולה לבצע הנפקה בוול סטריט, אך מעריך שבחרה בבורסה בת"א בזכות מודל ההנפקה הגלובלית שכלל חתם זר שהפיץ את המניות למשקיעים זרים שהיוו 70% מהביקושים. "בת"א היא אחת החברות הגדולות בבורסה, ובארה"ב היא הייתה נחשבת כמעט מיקרו-קאפ. פה היה לה את כל תשומת הלב", הוא אומר.

"פריבילגיה לקחת קצפת"

עוד לדבריו, "נכון שהשוק בארה"ב מאוד עמוק מבחינת כמות המשקיעים שמבינים טכנולוגיה ויודעים להשקיע, מבחינת המכפילים ורמות התמחור, ובעיקר בשל גודל השוק והיקפי הביקוש שצריכים להיות בהנפקות.

"לנאסד"ק שהיא בורסת הטכנולוגיה הגדולה בעולם יש למעשה את הפריבילגיה לקחת את הקצפת. אבל היום, חברות שהן לא מאנדיי שמנפיקה בשווי 5-7 מיליארד דולר, אלא כאלה שמנפיקות בשווי 1-2 מיליארד דולר - בנאסד"ק הן טיפה בים, ובת"א הן ימצאו בית חם עם וביקושים".

מדוע חברות ההייטק הגדולות מעדיפות את השוק האמריקאי | עומרי כהן, פרשנות

כבר קרוב לשלושה עשורים שחברות הטכנולוגיה הישראליות מעדיפות את הבורסות בארה"ב על פני הבורסה המקומית של ת"א. זה התחיל בשנות ה-90 עם עדיפות ברורה לבורסת נאסד"ק, אולם בעשור האחרון הטשטשו ההבדלים לבינה לבין בורסת ניו יורק (NYSE) וכיום מתחלקות ההנפקות הישראליות בין שתיהן.

שקיפות ומוניטין בינלאומי 

כך למשל השלימה לאחרונה חברת סנטינל וואן הנפקה ראשונית ב-NYSE, בשעה שאיירון סורס הצטרפה לבורסה זו דרך מיזוג עם חברות ספאק. מנגד, בחרו גלובל-אי, מאנדיי ואחרות בפלטפורמה המוכרת של נאסד"ק.

אין זה סוד שחברות הטכנולוגיה הישראליות מעדיפות את שוק המניות האמריקאי ולא בכדי. מסחר בשוק זה מעניק להן את המוניטין הבינלאומי והופך אותן שקופות ונגישות יותר למשקיעים זרים. בזכות הדיווחים באנגלית הן הופכות לשקופות יותר גם עבור ספקים ולקוחות - עניין רב חשיבות כאשר מדובר בחברות הפועלות במרחבי האינטרנט.

לחברות הנסחרות בארה"ב גם פוטנציאל לזכות בסיקור תקשורתי בינלאומי, שגם הוא רב ערך עבור חברות הטכנולוגיה הישראליות. שוק ההון האמריקאי גם מעניק גישה למשקיעים מכל העולם, ומשכך לגיוסי הון בהיקפים עצומים - כאלו שיראו לרוב כגדולים על השוק הישראלי.

מסיבות אלו ונוספות, מרבית חברות הטכנולוגיה בעלות הפוטנציאל להשלים הנפקה בארה"ב, גם יבקשו לממש פוטנציאל זה. מנגד, חברות קטנות יותר עשויות להעדיף במקרים מסוימים דווקא את הבורסה בת"א כדי לזכות כאן למעמד גבוה יותר ביחס לחברות אחרות בבורסה.

הסטנדרטים של המשקיעים

כך למשל, אם בעבר הנפקות של חברות בשווי של מאות מיליוני דולרים היו זוכות לתהודה ותשומת לב בקרב המשקיעים בוול סטריט, הרי שבעקבות עליות השערים בעשור האחרון הפכו הנפקות אלו למעניינות הרבה פחות. ולראיה, כל המנפיקות האחרונות נסחרות כיום בשווי של מיליארדי דולרים לפחות.

לבורסה בת"א, אם כך, נשארות חברות הטכנולוגיה הבינלאומיות שלא עומדות בסטנדרטים של וול סטריט. זה היה נכון בעבר, זה נכון בהווה, וזה יהיה נכון כנראה גם בעתיד. מה שכן משתנה הם הסטנדרטים של המשקיעים בוול סטריט, ושאיתם נדרשות החברות המנפיקות להתמודד.