מצטרפת למגמה: משפחת קרסו בוחנת הקמת בנק דיגיטלי

יבואנית הרכב דיווחה לבורסה כי היא שוקלת להצטרף למגמה שהוביל אמנון שעשוע ואליה יצטרף ככל הנראה ניר צוק, ותבחן הקמת בנק דיגיטלי שלישי בישראל • עם זאת, מוסדות החברה טרם דנו במהלך

יואל קרסו / צילום: עינת לברון
יואל קרסו / צילום: עינת לברון

מגמת הבנקים הדיגיטליים החדשים תופסת תאוצה, והיום (ג') מתברר כי שחקנית חדשה מגששת את דרכה על עולם הבנקאות. יבואנית הרכב קרסו מוטורס  דיווחה כי היא בוחנת את האפשרות להשתתף במיזם להקמת בנק דיגיטלי.

אם אכן היא תעשה זאת, הבנק של קרסו יצטרף לשני מיזמים דומים: הראשון הוא של אמנון שעשוע, שכבר מעסיק עשרות עובדים וצפוי להשיק את "הבנק הדיגיטלי הראשון" בהמשך השנה; השני הוא של מייסד פאלו אלטו ניר צוק, שחבר ליו"ר רשות ניירות ערך לשעבר שמואל האוזר להקמת בנק דיגיטלי, ונמצא עדיין בשלב גיוס הכסף.

"מעת לעת בוחנת החברה ביצוע השקעות שונות, ובין היתר נבחנת האפשרות להשתתף במיזם להקמת בנק דיגיטלי. בחינה זו היא בשלבים מקדמיים וראשוניים בלבד ומבוצעת על-ידי הנהלת החברה במהלך עסקים הרגיל וממילא טרם נדונה במוסדות החברה", הסבירו בקרסו בדיווח לבורסה, וציינו כי אין כל ודאות כי הבחינה המקדמית תוביל לכדי השתתפות החברה במיזם.

את הכניסה האפשרית של משפחת קרסו לעולם הבנקאות אפשר להסביר בין היתר באמצעות השוק התחרותי של יבוא הרכב, שספג מכה קשה בשנת 2020 כתוצאה ממשבר הקורונה, אך הצליח להתאושש במידה מסוימת. כך למשל, קרסו מכרה 23% מכוניות פחות אשתקד ביחס לשנת 2019 - 19 אלף רכבים - כמעט 5,700 מכוניות פחות מאשר ב-2019. כך, בסיכום שנתי נתח השוק של החברה עמד על כ-8% בשנה שעברה, לעומת יותר מ-9% ב-2019 ולעומת קרוב ל-12% ב-2018.

ברבעון הראשון של 2021 רשמה החברה רווח נקי של 60.7 מיליון שקל, עם הכנסות של 1.09 מיליארד שקל, עלייה בשני הפרמטרים לעומת התוצאות של הרבעון המקביל של 2020, אז הרווח הנקי עמד על כ-47 אלף שקל, וההכנסות הסתכמו בכ-947 אלף שקל.

צעד נוסף שמהווה ניסיון לפרוס את תחומי ההשקעה של קרסו הוא הסכם עקרונות שחתמה החברה בחודש פברואר יחד עם פוקס להשקעה בחברת כיסאות הבטיחות החכמים לפעוטות בייבי-ארק (Babyark). ככל שתושלם העסקה, קרסו ופוקס ירכשו יחד 50% מניות החברה בתמורה ל-6 מיליון דולר (כ-20 מיליון שקל) . פוקס וקרסו יחזיקו כל אחת ב-22% ממניות החברה יחד עם משקיעים נוספים שיחזיקו ב-6% מהמניות.

כאמור, אם אכן יוחלט להקים בנק דיגיטלי, הוא יהיה השלישי במספר שנמצא בתהליכי הקמה. מי שקרוב ביותר להשקעה הוא הבנק הדיגיטלי הראשון שמקים מייסד מובילאיי, אמנון שעשוע, ובבנק כבר החלו בפיילוט של פעילות עם פתיחת חשבונות לעובדים ובני משפחותיהם בתקופת הרצה. שעשוע עצמו מימן מכיסו יחד עם שותפיו את הקמת הבנק וכבר קיבל את הרישיון לפעול מבנק ישראל.

לעומתו, בבנק שמקימים צוק והאוזר יחד עם היזם יובל אלוני, נעשתה פנייה לגופים המוסדיים הגדולים ע-מנת לקבל מהם מימון, כשסך המימון המבוקש עומד על יותר מ-200 מיליון שקל, מה שמשקף לבנק על-פי הערכות שווי של כ-2 מיליארד שקל.

עם זאת, לא מדובר בבנק במתכונת המוכרת, הן מבחינת השירותים שהוא יציע ללקוחות, וייתכן שגם מבחינת דרכי הגישה שלו ללקוחות. הבנק החדש צפוי להציע ללקוחות הלוואות ומוצרים פיננסיים נוספים, בתנאים שיהיו תחרותיים ביחס לנותני האשראי הקיימים כיום. הלקוחות יוכלו ליצור קשר עם הבנק גם בנקודות מכירה שיפוזרו בנקודות קמעונאיות, דוגמת רשתות שיווק או מרכזי קניות.