המשבר הזה לא היה צפוי: מה עומד מאחורי העלייה במחירי הנפט?

הנפט, שמחירו זינק ב-50% מתחילת השנה בשל ההתאוששות העולמית מהקורונה, טיפס למחיר שיא של שלוש שנים בעקבות ביטול השיחות השבוע של חברות אופ"ק • הרקע לביטול: מחלוקת בין האמירויות לסעודיה בעניין הארכת הגבלת תפוקת הייצור עד סוף 2022

מתקן נפט בערב הסעודית / צילום: Shutterstock, Kamarudheen Sallaapam
מתקן נפט בערב הסעודית / צילום: Shutterstock, Kamarudheen Sallaapam

המשבר המסתמן הזה לא היה צפוי, והוא עשוי להשפיע על הכיס של כל אזרח בעולם. לא פחות. המדינות החברות בארגון אופ"ק+ (OPEC+) היו אמורות בסך הכול להיפגש בתחילת השבוע ולהחליט על התפוקות בחודשים הקרובים. אלא שאז העניינים התחילו להסתבך. הפגישה נדחתה, העלאת ייצור הנפט לא תצא לפועל באוגוסט - ואת המחיר על כך ישלמו בכל העולם.

ביטול השיחות הזניק את מחיר הנפט האמריקאי (WTI) לקרוב ל-77 דולר לחבית, שיא של שלוש שנים. גם נפט מסוג ברנט טיפס ל-77.4 דולר לחבית. על פי ההערכות, אחת הסיבה המרכזית לביטול הפגישה היא מחלוקת חריפה בין איחוד האמירויות הערביות לבין סעודיה, שתי מדינות שבדרך כלל משתפות פעולה ונחשבות לבעלות ברית.

 
  

קשיי משמעת

השיאים האחרונים נרשמו על רקע קשיי קרטל אופ"ק להגיע להסכמה בנוגע למדיניות הפקת הנפט החל מאוגוסט הקרוב ובמהלך 2022. לקשיים האלה עלולות להיות השלכות משמעותיות על תעשיית הנפט גם בשל פומביות המחלוקות בין בעלות הברית, סעודיה ואיחוד האמירויות, שעלולות להעיב על אחדות הקרטל. דובר של משרד האנרגיה הסעודי אף מיהר להבהיר שלא מדובר בחוסר ההסכמה שנובע מנושאים פוליטיים.

המחלוקות נובעות מסירובה של איחוד האמירויות להארכת הגבלת תפוקת הייצור עד סוף 2022, במקום עד אפריל 2022. לדברי ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ייתכן שצעד זה נעשה במטרה לקבל הקלה פרטנית שתאפשר לאיחוד להגדיל את ייצור הנפט. אולם חילוקי הדעות הביאו להפסקת השיחות ולאי העלאת היצע הנפט בשוק - מה שהביא להמשך עליית מחיר הנפט.

"זו דוגמה מצוינת לכך שכשמחירי הנפט הגולמי עולים והשוק נמצא בעודף ביקוש שעוד עתיד לגדול, קשה לארגון קרטליסטי לשמור על משמעת בקרב חברותיו, שכן הרצון להגדיל עוד יותר את התפוקה וליהנות מהמחירים הגבוהים גדול מאוד", מוסיפה מיטל בר דוד, אנליסטית בכירה לשוק האנרגיה במזרחי טפחות. "כעת עיני השווקים נשואות לכיוון אופ"ק+ לא רק לגבי העלאת ייצור הנפט אלא גם לגבי התנהלות הקרטל מכאן ואילך, שהשפעתה על מחיר הנפט בטווח הבינוני-ארוך חשובה לא פחות".

הגדלת התפוקות

לא רק במזרח התיכון מעוניינים לשמור על רמות ייצור נמוכות של נפט שתורמות לעליית המחירים. מלאי הנפט בארה"ב מצטמצם בעקביות זה מספר חודשים (כאשר במקביל הביקוש לדלק למכוניות ולמטוסים נוסק). אולם היצרנים האמריקאים ממשיכים לשמור על רמות הייצור הנוכחיות והכדאיות כלכלית. לדברי ד"ר בפמן, המטרה היא לסייע לשמירת יציבות השוק וכן להימנע מתחרות אגרסיבית על נתחי שוק עם יצרני נפט אחרים, בדגש על אופ"ק+. תפוקת הנפט של חברות אופ"ק+ עומדת כיום על כ-26.5 מיליון חביות ביום, וזאת לאחר שבתחילת 2020, עם התפשטות הקורונה וסגירת כלכלות העולם, הסכימו החברות בקרטל לקיצוץ של קרוב ל-10 מיליון חביות ביום. במרץ-אפריל אשתקד מחירי הנפט הגיעו לשפל היסטורי של כ-20 דולר לחבית, מחיר שנותר רק זיכרון רחוק.

עם חזרת משקי העולם לפעילות הוחזרה כמות ניכרת מהייצור (עוד כ-850 אלף חביות ביממה), אך זה לא הספיק להדבקת קצב התאוששות הביקוש. לפי התוכנית הנוכחית, מדינות הקרטל יגדילו בהדרגתיות את תפוקת הנפט בקצב של 400 אלף עד 500 אלף חביות ליממה מדי חודש עד דצמבר - כך שבסך הכל תגדל התפוקה ב-2 מיליון חביות ליום.

מחירי הנפט ימתינו כעת להכרעה במחלוקת בין מדינות הקרטל. הצלחה של איחוד האמירויות משמעותה הגדלת תפוקת הנפט ומיתון המחירים, לאחר שזינקו מעל 50% מאז תחילת השנה. יבוא הנפט של ארה"ב עשוי לגדול עם ירידת המחירים ומלאי הנפט המסחרי יתייצב ואף יעלה, ויתמוך בהורדת רמת המחירים.