צים חוכרת אוניות "ירוקות" ב-1.5 מיליארד דולר

חברת הספנות הישראלית בשיתוף פעולה שני עם חברת Seaspan, בהמשך להסכם לחכירת 10 אוניות אחרות בתחילת השנה • האוניות, שמונעות בגז טבעי, יימסרו לצים מהרבעון הרביעי של 2023 ובמהלך 2024.

אוניית צים / צילום: יח"צ
אוניית צים / צילום: יח"צ

חברת התובלה הימית צים  פועלת במודל שונה מחברות מתחרות שלה, כאשר בבעלותה יש כיום רק אונייה אחת, ואת האוניות האחרות היא חוכרת מצדדים שלישיים. בחברה סבורים שהדבר מאפשר לה גמישות בתקופות של משבר או עלייה בביקושים, ומשפיע לטובה על שורת הרווח.

לאחר שבפברואר האחרון היא הודיעה על הסכם לחכירת 10 אוניות מידי חברת Seaspan, השבוע היא דיווחה על חוזה נוסף לחכירת אוניות נוספות מאותה חברה. החוזה החדש, בהיקף 1.5 מיליארד דולר, הוא לחכירת 10 אוניות מכולה "ירוקות" המונעות בגז טבעי, בעלות כושר הובלה של 7,000 מכולות (TEU), כאשר ההסכם הקודם היה לכושר הובלה של 15 אלף מכולות. האוניות יימסרו לצים מהרבעון הרביעי של 2023 ובמהלך 2024.

צים הונפקה בינואר האחרון בבורסת ניו יורק, ושווי השוק שלה כיום, לאחר עלייה של 170% במחיר המניה, עומד על 4.7 מיליארד דולר. החברה נהנית מנסיקת מחירי התובלה הימית של מכולות בעקבות השפעות הקורונה; ברבעון הראשון הציגה צים הכנסות של מעל 1.7 מיליארד דולר, צמיחה של 112% ביחס לרבעון המקביל ב-2020 ורווח נקי של כ-590 מיליון דולר (לעומת הפסד של 11.9 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד).

נשיא ומנכ"ל צים אלי גליקמן אמר כי: "העסקה הנוכחית מקדמת את מדיניות תפעול הצי שלנו, ונועדה לתמוך באסטרטגיה ארוכת הטווח של החברה. הסכם החכירה מבטיח זמינות אוניות עבור הצי שלנו, תוך שמירה על גמישות תפעולית לגבי מספר האוניות הכולל שאנו מפעילים".

הוא הוסיף כי "בהתאם למחויבות שלנו להפחתת טביעת הרגל הפחמנית שלנו ולשמירה על האוקיאנוסים, אנו משקיעים באוניות 'ירוקות' בעלות טכנולוגיית הנעה מתקדמת, הנקייה ביותר הקיימת כיום".