איך מוכרים אחוזה בכפר ורדים ב-4 מיליון שקל בלבד? תשאלו את סטף ורטהיימר

ורטהיימר, אחד האנשים העשירים בישראל, מכר את הנכס במחיר נמוך בהרבה מהשווי שמייחסים לו מומחי נדל"ן • כעת, הקבוצה שרכשה את האחוזה מתכוונת למכור, אך מתקשה לקבוע תעריף

האחוזה של סטף ורטהימר / צילום: פאול אורלייב
האחוזה של סטף ורטהימר / צילום: פאול אורלייב

האחוזה שהקים סטף ורטהיימר בכפר ורדים נמכרה לקבוצת רוכשים ב-4 מיליון שקל, כך נודע לגלובס. אנשי נדל"ן מקומיים מעריכים כי הקבוצה מתעתדת לערוך בה שיפוצים קלים ובקרוב תשווק אותה במחיר גבוה בהרבה.

ורטהיימר מכר לפני שנה את האחוזה הנמצאת ברחוב זויתן בכפר ורדים בתמורה ל-4 מיליון שקל. מדובר במחיר הגבוה ביותר שהתקבל על וילה בכפר (שאותו הקים ורטהיימר), אך כזה שנחשב לנמוך, נוכח ממדי הנכס וההשקעות שבוצעו בו.

האחוזה של ורטהיימר הוקמה על חמישה מגרשים בשטח כולל של 3.3 דונם, והיא נמצאת בדרום-מערב היישוב, במסגרת האזור שמכונה "שלב ב'", החדש יותר בכפר ורדים. היא ממוקמת על שמורת הטבע יחיעם ובסמוך למצפור גיא. הווילה משקיפה על הים, על ראש הנקרה ועל נהריה. על פי הרשום ברשות המסים, השטחים הבנויים לצורך ארנונה מגיעים לכמעט 1,400 מ"ר, וזאת משום שעל השטח הוקמו שלושה מבני מגורים, מהם אחד מהם שמיועד לעובדים, ועוד מבנה שמוגדר כספרייה.

המבנה העיקרי באחוזה תוכנן לפני למעלה מ-20 שנה והוא כולל 560 מ"ר בנוי, ו-60 מ"ר מרפסות לא מקורות. האחוזה מצויידת גם בחניון תת קרקעי גדול. המבנה המרכזי הוקם לאחר שהאדריכל שתכנן את הפרויקט, אילן פיבקו, הגיש תוכנית לאיחוד שלושה מגרשים סמוכים, שכן זכויות הבנייה לשטחים עיקריים במקום, מגיעות ל-35% משטחי המגרשים. בסך הכל המבנים שהוקמו באחוזה ממצים את כל זכויות הבנייה הקיימות.

המומחים מתקשים להבין

ההערכות בקרב אנשי נדל"ן מכפר ורדים הן שוורטהיימר השקיע בהקמת האחוזה כ-50 מיליון שקל, מה שהופך אותה לנכס ייחודי הן מבחינת ממדים והן מבחינת איכויות הבנייה. גם הרוכשים, קבוצת משקיעים שחלקם תושבי כפר ורדים, שותפים להערכות הכלליות, שהמחיר ששולם בעד האחוזה, 4 מיליון שקל, רחוק מאוד משוויו האמיתי.

שוק צמודי הקרקע בכפר ורדים נחשב ללוהט בתקופה האחרונה ומחירי קוטג'ים חוצים לעתים את ה-2 מיליון שקל. ואולם הם קטנים בהרבה בשטחם, רמות הגימור הרבה יותר פשוטות ועל מגרשים קטנים יותר, ובחלק גדול מהמקרים הם בעלי 3 מפלסים ויותר בגלל האופי הטופוגרפי של הסביבה, דבר שמפחית את האטרקטיביות והמחיר שלהם. מומחי נדל"ן מתקשים להעריך את השווי האמיתי של האחוזה, לנוכח המאפיינים הייחודיים שלה ושל האזור. אם נכס מקביל במרכז יכול היה לקבל מחיר דו ספרתי במיליוני שקלים בקלות, באזור הצפון יש מעטים שיכולים ומוכנים להגיע לרמות המחירים הללו.

בהקשר הזה נשאלת גם השאלה בכמה יוכלו המשקיעים למכור את הנכס. וכאן כמעט כל מספר זוכה. מדובר בנכס מהסוג שצריך להמתין ל"קונה הנכון". טרם ידוע מה מחיר השיווק שבו ינקבו בעליו החדשים.

למה המחיר הנמוך?

ושאלה גדולה אחרת היא, מדוע ורטהיימר מכר את האחוזה במחיר כה נמוך. אין לכך תשובה בדוקה. ההערכה היא כי בשלב זה של חייו ורטהיימר, שנחשב לאחד מהאנשים העשירים בישראל, ושעתיד לחגוג בעוד ימים ספורים את ה-95 שלו, פחות התעניין בתמורה הראויה לאחוזה, מה גם שמרכז חייו בשנים האחרונות היה בתל אביב.

יש המזכירים כי בסמוך להשלמת האחוזה התרחש סכסוך גירושין קשה בין ורטהיימר לאשתו השנייה יעל, שיכול להיות שהשפיע גם על המכירה. בכפר ורדים מספרים כי איש מהמשפחה לא התגורר באחוזה מעולם, שכן בהדרגה משפחת ורטהיימר העתיקה את מגוריה למרכז הארץ.