הקרב על תמ"א 38: הוועדה הבין-מישרדית להיערכות לרעידות אדמה קוראת להארכת התוכנית

אמיר יהב, מנהל הוועדה הבין-משרדית להיערכות לרעידות אדמה: "ממשלת ישראל לא קיבלה החלטה על ביטול תמ"א 38 ולא קיימה דיון מעמיק על כלל המשמעויות בביטול התוכנית, וזאת שלא בהתאם לנוהג המקובל בו מובאת החלטת המועצה הארצית לתכנון ובנייה להחלטת ממשלה"

פרויקט תמ"א 38 בקריות / צילום: פאול אורלייב
פרויקט תמ"א 38 בקריות / צילום: פאול אורלייב

מנהל ועדת ההיגוי הבין-משרדית להיערכות לרעידות אדמה, אמיר יהב, שלח השבוע מכתב המופנה למנכ"ל משרד הפנים, יאיר הירש, ולראש מטה התכנון הלאומי, שלומי הייזלר, הקורא להם להאריך את תמ"א 38 בעוד 5 שנים.

במאבק המתחולל בימים אלה בנושא, שמצידו האחד של המתרס דלית זילבר, מנכ"לית מינהל התכנון, וראשי ערים במרכז הארץ, המתנגדים לחידוש התמ"א; ומצידו השני קבלנים ויזמים; למכתב כזה יש משמעות רבה.

תמ"א 38 (תוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים קיימים בפני רעידות אדמה) אושרה בשנת 2005 לתקופה של 5 שנים, ומאז תוקפה הוארך 3 פעמים. בנובמבר 2019 החליטה המועצה הארצית לתכנון ובנייה על סיום תמ"א 38 באוקטובר 2022. בוועידת הנדל"ן של גלובס, שהתקיימה באוקטובר 2020, הצהירה דלית זילבר, מנכ"לית מינהל התכנון: "לא נחזור לתמ"א 38. ב-15 שנה חוזקו 1,000 מבנים. זו בדיחה. צריך לחשוב על המתווה החדש, על איכות חיים - לא רק על מבנים שלא בטוח בכלל כמה חוזקו".

נקודת המוצא של ועדת ההיגוי הבין-משרדית להיערכות לרעידות אדמה היא שתמ"א 38 הוכיחה את יעילותה, וש-6,137 הפרויקטים שכבר מומשו במסגרת תוכנית המתאר הארצית (עד שנת 2018) הצליחו להבטיח את שרידותם של 539,284 בני אדם. "ההערכה היא כי במקרה  שתוארך תקופתה של תמ"א 38, וקצב הפרויקטים יהיה דומה לקצב של טרום ההחלטה על ביטול התמ"א, תועלה שרידותם של כרבע מיליון בני אדם בכל 5 שנים. זאת, בנוסף לחצי מיליון בני אדם שנמצאים כבר בתהליך. כל זאת, בהשקעה ישירה של שקל מתקציב המדינה".

המכתב לא מתעלם מהעובדה שתמ"א 38 ריאלית ליישום רק במרכז הארץ: "אזורי הביקוש בהם רלוונטית תמ"א 38 מצויים במרחק של כ 80-150 ק"מ (ופחות) מאזור ההעתקים הראשיים בישראל בהם צפויה להתחיל רעידת אדמה הרסנית, ולכן המבנים באזורים הללו מצויים כאמור בסיכון להיפגע בעת רעידת אדמה. הסיכון בעת רעידת אדמה קיים כמובן גם באזורי הפריפריה, בהם תמ"א 38 אינה רלוונטית. אנו רואים חשיבות עליונה בהשלמת המהלך לקביעת צעדי מדיניות משלימים למתן מענה לאזורי הסיכון בפריפריה, בהתאם להמלצות הצוות שעסק בנושא בראשות מנכ"ל משרד הפנים".

יהב מודע היטב לכך שההכרזה על אי-הארכת התמ"א מגיעה מכיוון מינהל התכנון, ומכריז כי: "ממשלת ישראל לא קיבלה החלטה על ביטול תמ"א 38 ולא קיימה דיון מעמיק על כלל המשמעויות בביטול התוכנית, וזאת שלא בהתאם לנוהג המקובל בו מובאת החלטת המועצה הארצית לתכנון ובנייה, להחלטת ממשלה".

עוד הוא מוסיף: " ועדת ההיגוי הבין-משרדית להיערכות לרעידות אדמה הציגה במהלך הדיון התנגדות לביטול התמ"א וביקשה את הארכת התמ"א ב 5 שנים נוספות. משרד הביטחון ומשרד הפנים הצביעו נגד ביטול תמ"א 38, אך ההחלטה על ביטולה התמ"א עברה".

באוגוסט 1999 מינתה הממשלה ועדת שרים להיערכות לרעידות אדמה. ועדת שרים זו מינתה כגוף מטה את "ועדת ההיגוי להיערכות לרעידות אדמה". בוועדת ההיגוי כ-40 נציגים של משרדי ממשלה, פיקוד העורף, גופי חירום, מכוני מחקר וארגונים אזרחיים, כולל התאחדות הקבלנים בוני הארץ. ועדת ההיגוי עוסקת בתיאום ובקרה על פעולות כלל משרדי הממשלה, גופי החירום ומכוני המחקר, בסוגיות ההיערכות להתרחשותה של רעידת אדמה חזקה בישראל.