"בניית קשרים משמעותיים בין אנשים לעסקים": פייסבוק ממשיכה להיאבק באפל על הביקורת בפרסום ממוקד

בפוסט בבלוג של הרשת החברתית, פייסבוק משיבה על הביקורת מצד אפל בכל הקשור לפרסום ממוקד • בחברה מתכננים לשפר ולפתח ארבעה נושאים בתחום, כמו שיפור הפרטיות וכלי פרסום שהם לא שיווק

פייסבוק / אילוסטרציה: Shutterstock, Ink Drop
פייסבוק / אילוסטרציה: Shutterstock, Ink Drop

"במהלך 12 שנותיי בפייסבוק התמקדתי במשימה יחידה: בניית קשרים משמעותיים בין אנשים לעסקים", כך פתח דן לוי, סגן נשיא לפרסומות ומוצר עסקי בחברה, את הפוסט החדש בבלוג של פייסבוק. לוי מציין כי בחברה עשו הרבה פעולות כחלק מהמהלך הזה - כמו קביעת סטנדרט למודעות מותאמות אישית כדי שעסקים יוכלו להגיע ללקוחות הנכונים.

על-פי הרשת החברתית, יוצרים ועסקים חידשו את פעילותם למרות האתגרים השונים כמו הקורונה. "אני מקבל מוטיבציה בכל פעם שאני לומד עד כמה יש לנו חלק מההצלחה שלהם", אמר לוי על העסקים שצמחו בזירה של פייסבוק, וכתב בבלוג דוגמה על חנות גלידה בלגית שעשתה משלוחים במהלך הקורונה. אותו בעל חנות אמר כי הוא לא היה מסוגל "לשרוד בלי היכולת לייצר מודעות בהתאמה אישית עם פייסבוק".

הפוסט הזה בבלוג מגיע ברקע המאבק המתמשך בין אפל לפייסבוק. לפני מספר חודשים הודיעה אפל על פיצ'ר חדש כחלק ממערכת ההפעלה iOS 14.5 ,שנכנס כבר לתוקף - App Tracking Transparency: זאת אומרת, מתן שליטה למשתמשים על הפרטיות שלהם ולפעול ליותר שקיפות. אייפוניסטים יקבלו הודעה קופצת שתודיע להם כי האפליקציה בה הם משתמשים מעוניינת לנטר את המידע שלהם מאתרים חיצוניים ולהשתמש לשימושים שונים. במילים אחרות - כשתכנסו לשירותים שונים ותביעו עניין במוצרים או בשירותים כאלה ואחרים, יהיה אפשר ללמוד את תחומי העניין שלכם ולהציע לכם פרסום ממוקד ומותאם לכם. פייסבוק חששה במיוחד מהמהלך הזה בגלל השימוש הרחב שלה באיסוף מידע לצורך התאמת פרסומות.

לוי התייחס בבלוג לכך שיש שווקים שנפתחים מחדש ועסקים שצריכים להידרש להתאים עצמם לעולם החדש. "המעבר למסחר האלקטרוני היה יכול לקרות בעוד עשור, אך הוא הואץ בשנה האחרונה", כתב לוי ועדכן על ארבעה תחומים בהם הם מתכוונים להתפתח.

התחום הראשון הוא טכנולוגיות לשיפור הפרטיות. לוי ציטט את ג'ון ואנאמייקר, לשעבר המנהל הכללי של הדואר בארצות-הברית, שאמר כח "חצי מהכסף שאני מוציא על פרסום מבוזבז. הבעיה היא שאני לא יודע איזה חצי". לפי לוי, פייסבוק הצליח למקסם את היעילות בפרסום ולמעשה לסייע לעסקים לעבור לפרסום מותאם אישית מדויק.

בנוסף, לוי הדגיש כי ההתאמה האישית הזו אינה פוגעת בפרטיות. "זו הסיבה לכך שאנחנו מפתחים טכנולוגיות לשיפור פרטיות שיעזרו למזער את כמות המידע האישי שאנו מעבדים ובכל זאת מאפשרים לנו להציג מודעות רלוונטיות ולמדוד את יעילותן", כתב לוי.

הטכנולוגיות האלה יהוו בסיס חיוני לפרסום מקוון בעתיד, על-פי לוי. פייסבוק לא נשארת חייבת לאפל, ומחליטה לתקוע טריז בעין: "כדי שהטכנולוגיות האלה יעבדו ויעזרו לכל העסקים, זה דורש שיתוף-פעולה ברחבי התעשייה, כמו תקני פרטיות ושיטות עבודה אחרות".

למעשה, פייסבוק ממשיכה להטיל את האשמה באפל, שבמעשים האלה היא פוגעת בעסקים הקטנים שהפכו תלויים בפרסום הממוקד אצל פייסבוק. יש לציין כי מדובר בטענה שנופחה מצד הרשת החברתית רבות, אם כי בגלל מעמדה הדומיננטי במיוחד של הרשת החברתית בתחום, יש להאמין שיש אמת בטענה. עסקים רבים הפכו תלותיים ברשת החברתית, שכן זו זירה מרכזית ברחבי העולם.

התחום השני הוא גילוי עסקים ומוצרים. 200 מיליון עסקים משתמשים בכלים החינמיים של החברה לפי נתוני פייסבוק, כמו דף פייסבוק או חשבון באינסטגרם. לצד זאת, 10 מיליון משלמים עבור כלי הפרסום של החברה. פייסבוק אומרת שזה לא משנה איך המשתמשים פועלים בפלטפורמה, הם עובדים על כלים ופיתוחים שיעזרו למשתמשים לגלות בצורה טובה יותר עסקים ויוצרים. בין הפיתוחים - החברה בוחנה חוויה חדשה בניוז פיד של עסקים ומוצרים שקשורים לחברה אחריה עוקבים או שימוש בהמלצות חכמות - לדוגמה, צפייה בסרטון תיירות, האלגוריתם יזהה את זה ויידע להציג מודעות עבור טיסות ומלונות.

התחום השלישי - מסחר. אחד מכל שלושה צרכנים ברחבי העולם אומר שהוא מעוניין להקדיש פחות זמן בחנות פיזית גם לאחר שהקורונה תסתיים, עוד נתון של פייסבוק שהוצג בהודעה. על-פי לוי, "במהלך השנים הבאות אנו נבנה מערכת מסחר מודרנית שתענה על הדרישות בכל מודעות, כלי קהילתיים, חנויות, תשלומים ועוד. הכול למען יצירת מסע ללקוח שמותאם אישית עבורו, בו קל יותר לגלות מוצר, ללמוד עליו, להחליט אם לקנות אותו, לשלם עבורו ולמצוא אותו בסך דלתכם", כך כתב.

התחום הרביעי הוא כלים עסקיים, חוץ משיווק. "עבור עסקים, זמן הוא חשוב לא פחות מהתקציב שלהם. אנו רוצים שהדקות והדולרים הטובים ביותר שהם משיעים יהיו בפייסבוק, וזה דורש הרבה יותר מסתם כלים טובים יותר לקניית מודעות או פרסום עדכונים", כותב לוי. ולכן הם מדברים על פתרונות שונים שקשורים לניהול קשרי לקוחות, העברת הודעות עסקיות או גיוס עובדים.

לוי חתם את הבלוג בחזון: "אנו בונים עידן חדש של חוויות מותאמות אישית, בו לאנשים יש יותר שליטה, בחירה ושקיפות בנתונים שלהם מאי-פעם. אנשים, עסקים ויוצרים יוכלו להשיג הזדמנויות ודרכים חדשות להתחבר, לצמוח ולשגשג".