קרן גייטס חושפת תוכניות למקרה שיושבי הראש לא יצליחו לעבוד יחד

קרן ביל ומלינדה גייטס תוסיף נאמנים; במסגרת הסכם פרטי, גב' פרנץ'-גייטס תתפטר אם לאחר שנתיים היא או ביל גייטס יחליטו שאינם יכולים לעבוד יחד

ביל גייטס ומלינדה פרנץ' גייטס / צילום: Associated Press, Elaine Thompson
ביל גייטס ומלינדה פרנץ' גייטס / צילום: Associated Press, Elaine Thompson

קרן גייטס הודיעה שמלינדה פרנץ'-גייטס עשויה בסופו של דבר לעזוב את ההנהגה שם אם היא וביל גייטס יגיעו למסקנה שלא יצליחו לעבוד יחד, בזמן שהציגה הקרן תוכניות לפיקוח על עיסוקיה בעתיד.

ביום רביעי הודיעה קרן ביל ומלינדה גייטס שתוסיף נאמנים ושהפילנתרופים השולטים בה יוסיפו עוד 15 מיליארד דולר לקרן שכבר יש בה 49.9 מיליארד דולר, התרומה הבודדת הגדולה ביותר שלהם מאז שנת 2000. הכסף ישמש למימון מענקים הקשורים לכל עבודת הקרן לגבי נושאים הכוללים מחלות מדבקות, שוויון מגדרים וחינוך בארה"ב, כך אמר בראיון מארק זוסמן, מנכ"ל הקרן.

במסגרת הסכם פרטי שהוא חלק מהגירושים המתוכננים שלהם, פרנץ'-גייטס תתפטר כיושבת ראש שותפה ונאמנה בקרן, אם לאחר שנתיים אחד משני המייסדים יחליט שאינם יכולים יותר לעבוד יחד בהובלתה, כך אמר זוסמן. אם זה יקרה, אמר, תקבל פרנץ'-גייטס קרנות מביל גייטס בנפרד מהמענק של הקרן על עבודת הפילנטרופיה שלה.

פרנץ'-גייטס דנה באפשרות של עזיבת הקרן במקרה והובלה משותפת עם ביל גייטס תהיה בלתי אפשרית במשך כמה שבועות לפחות, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא. היא בילתה זמן רב יותר בעבודה על החברה שלה Pivotal Ventures בזמן ששמרה על עבודתה בקרן, אמרו האנשים.

הקרן גילתה את ההסדר בגלל שהוא רלוונטי לנאמנים אחרים שהארגון מתכנן להכניס להנהלה, אמר זוסמן בראיון. הוא אמר שהצעד לא מרמז על עזיבתה הצפויה של פרנץ'-גייטס. "גם ביל וגם מלינדה אישרו לי בנפרד וביחד שהם מתכוונים להמשיך לעבוד יחד בטווח הארוך כשני המנהלים של הקרן", אמר.

פרנץ'-גייטס אישרה שהיא נותרה ממוקדת בארגון. "אני מאמינה באופן עמוק במשימת הקרן ונותרת מחויבת לגמרי לעבודתה כיושבת ראש משותפת", אמרה בהודעה.

בני הזוג לשעבר אישרו לאחרונה תוכניות הוצאת כספים לשנים הקרובות למטרת חיסול הפוליו, אמר זוסמן, אחת העדיפויות של גייטס, כמו גם תוכנית בת חמש שנים בגובה 2.1 מיליארד דולר לקידום שוויון מגדרי, עדיפות של פרנץ'-גייטס. היא הודיעה על ההוצאה הזו בנאום בפגישה בפריז בשבוע שעבר.

"אפילו בחודשיים האחרונים הם עבדו יחד מאוד בהצלחה איתי ועם צוות הניהול", אמר זוסמן.

גייטס ופרנץ'-גייטס גם דנו בשינוי של מבנה הקרן, קרן צדקה משפחתית, על מנת להגביר את המשילות והעצמאות שלה בעת שהגירושים המתוכננים שלהם עוררו ספק בכיוון שתיקח, כך דיווח הוול סטריט ג'ורנל במאי. התפטרותו של וורן באפט, תורם מרכזי של הקרן, מתפקידו כנאמן הותירה את בני הזוג המתגרשים לנאמנים היחידים ולראשי הקרן ביחד.

הגדלת כמות הנאמנים תוסיף דעות מגוונות ומומחיות חדשה לארגון צדקה שעבודתו "התפתחה לכלול כמה מהאתגרים המורכבים והדחופים ביותר שהעולם מתמודד איתם", אמר זוסמן במכתב לעובדי הקרן, שמונים יותר מ-1,700 בסיאטל וברחבי אפריקה, אסיה ואירופה. בראיון, אמר שהוא צופה "גיוון גיאוגרפי" בין הנאמנים החדשים, מה שישקף את השאיפות העולמיות של הקרן.

"באופן ברור הם יהיו צריכים להיות אנשים עם נקודות מבט אמינות, עצמאיות וחזקות ופרספקטיבה משלהם" שנותנים דעתם גם על האסטרטגיות של הקרן ועל "הבנת תפקידי הקרן והאחריות בעולם הרחב יותר בזמן שיש יותר בחינה ודיון לגבי הדרך הנכונה לעשות פילנתרופיה", אמר זוסמן.

גייטס ופרנץ'-גייטס אמרו ששינויי מימון ומשילות לא ישנה את המוקד של הקרן במלחמה בעוני, מחלות וחוסר שוויון סביב העולם. הם "ישמרו על המשימה השאפתנית הזו ועל העבודה החיונית בשנים הקרובות", אמר גייטס.

"שינויי המשילות יביאו פרספקטיבות מגוונות יותר וניסיון להנהגת הקרן", אמרה פרנץ'-גייטס.

גייטס ופרנץ'-גייטס יעבדו עם מנהלי הקרן לבחור נאמנים חדשים ולהגדיר את האחריות שלהם עד סוף השנה הזו ויכריזו עליהם בינואר 2022, אמר זוסמן.

המיליארדר הנדבן התחייב בשנת 2010 לתרום את "הרוב הגדול" של נכסיהם לקרן הצדקה שלהם, שהיא אחת הגדולות ביותר בעולם.

ברוב קרנות הפילנתרופיה בעולם חברי נאמנים המייעצים או עוזרים לנהל אותן. בקרן פורד יש חבר נאמנים עם 14 חברים בעוד שבקרן המענקים לילי יש חבר מנהלים עם 11 חברים, כך ניתן ללמוד מהאתרים של שתי הקרנות הפרטיות האלה.