ספיר מלכת המדבר: yes בחרה במהלך שיווקי נכון, אך האם הוא אמיץ ופורץ דרך?

הפרסומת החדשה בכיכובה של שופטת הכדורגל הטרנסג'נדרית ספיר ברמן עוררה לא מעט ביקורת, אך הקהל אוהב את התוצאה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה • קבוצת בזק משתלטת השבוע על הדירוג עם שלוש פרסומות מושקעות

קמפיין yes עם ספיר ברמן ונועה קירל / צילום: יח"צ אוהד רומנו
קמפיין yes עם ספיר ברמן ונועה קירל / צילום: יח"צ אוהד רומנו

הבחירה של חברת yes ומשרד הפרסום אדלר-חומסקי להציב את שופטת הכדורגל ספיר ברמן בראש הקמפיין החדש של החברה, כדי להמחיש את היכולת לשנות ולא להתפשר, זכתה לביקורת.

הטענה הייתה שמדובר בזילות הצעד שעשתה ברמן, ובמקום לגייס אותה למהלך אמיתי משנה מציאות, yes בחרה להשתמש בה כגימיק, להציב אותה ליד נועה קירל, ולהציב את הבחירה לשנות מין כדומה לבחירה בספק טלוויזיה. מנגד, היו מי שטענו כי עצם הצבת ברמן בפרסומת היא אמירה בפני עצמה, ולכן למהלך יש חשיבות.

לפחות מבחינת דירוג הפרסומות הזכורות והאהובות, הקהל אוהב את הפרסומת, שפרט לשימוש בברמן וקירל כולה מחווה לסרט האלמותי (והחביב על קהילת הלהט"ב) פרסיליה מלכת המדבר.

 
  

אין ספק שבאדלר-חומסקי העלו הפקה מושקעת וצבעונית. עם זאת, הניסיון לשווק את הקמפיין כמהלך שווקי אמיץ ופורץ דרך קצת מרחיק לכת, בהתחשב באקלים הציבורי. להציב טרנסג'נדרית אנונימית שתוביל קמפיין בולט אולי יכול היה להיתפס כסיכון, אולם ברמן הפכה (ובצדק) למאמי הלאומית של התקופה, עם הרבה אזכורים בתקשורת וראיונות אישיים בעיתונות המיינסטרים.

השימוש בה נכון תקשורתית, אך בינו לבין סיכון אין הרבה קשר - לפחות בכל מה שקשור בחברה היהודית. עם זאת, מהנתונים של גיאוקרטוגרפיה עולה שדווקא בחברות שמרניות יש סבירות ש-yes משלמת מחיר.

לדברי סמנכ"ל קבוצת גיאוקרטוגרפיה, אלי משולם, "הפרסומת של yes זוכה אמנם לשיעורי האהדה הגבוהים ביותר השבוע, אך ראוי לציין כי את עיקר האהדה היא שואבת מהמגזר היהודי, בעוד שבקרב המגזר הערבי שיעורי האהדה לפרסומת נמוכים למדי.

"מגמה דומה אנחנו רואים גם בהתייחס לפרסומת של פלאפון, ששיעורי האהדה אליה מגיעים בעיקר מהמגזר היהודי. מדובר בתופעה מעניינת, שכן בשני המקרים מדובר בפרסומת בהשתתפותה של נועה קירל".

באופן כללי, קבוצת בזק משתלטת השבוע על הדירוג עם שלוש פרסומות מושקעות מאוד. הפרסומת ל-yes היא החדשה מבין השלוש, והיא מצטרפת לפרסומת של בזק בכיכובם של עומר אדם וגידי גוב שהיא הזכורה ביותר, והפרסומת לפלאפון בכיכובם של יהודה לוי ונועה קירל. מבין השלוש, האחרונה רושמת נתונים נמוכים יותר גם בזכירות וגם באהדה.

עומר אדם בפרסומת לבזק / צילום: ליאור נורדמן
 עומר אדם בפרסומת לבזק / צילום: ליאור נורדמן

הפרסומת של משרד הבריאות באמצעות לפ"מ, שנועדה לעודד את מבצע החיסונים לבני נוער, היא המושקעת ביותר השבוע. אך למרות השקעה מאסיבית של 1.8 מיליון שקל, היא איננה מתברגת בדירוג - ככל הנראה בגלל הסגנון המאוד אינפורמטיבי והמסר התכליתי שלה.

בועיות

משקיעים פחות

ההשקעה בפרסום במגמת ירידה גם השבוע - מ-43 מיליון שקל ל-40 מיליון שקל.

תקשורת טובה

ארבע פרסומות של אדלר-חומסקי התברגו בדירוג - מתוכן 3 של קבוצת בזק.

מיוזיקל מנצח

6 מתוך הפרסומות שמשתלבות בדירוג הן בסגנון מחזמר, וכולן בראש הטבלה.