חשיפת גלובס: התחנה החדשה של ראש המוסד היוצא יוסי כהן - ינהל את פעילות סופטבנק בישראל

לגלובס נודע כי קרן ההון סיכון הגדולה בעולם פותחת נציגות בישראל, ומי שינהל את פעילותה הוא ראש המוסד לשעבר יוסי כהן • סופטבנק נחשבת לקרן השקעות ההייטק הבולטת בעולם, עם השקעות ענק בחברות כגון אובר, עליבאבא וטיקטוק

יוסי כהן / צילום: Reuters
יוסי כהן / צילום: Reuters

מראשות המוסד לקרן ההון סיכון הגדולה בעולם: גלובס חושף כי קרן ההון סיכון סופטבנק של המשקיע היפני מאסאיושי סון ממנה את יוסי כהן, ראש המוסד היוצא, לתפקיד מנהל הפעילות בישראל.

סופטבנק נחשבת כיום לקרן השקעות ההייטק הבולטת בעולם, עם השקעות ענק בחברות כגון אובר, עליבאבא, טיקטוק, דידי וקלרנה. זוהי ענקית השקעות שנייה בתוך שלושה חודשים הפותחת נציגות בישראל, לאחר שבאפריל האחרון מינתה בלאקסטון את יפעת אורון למנהלת ההשקעות המקומית.

אחת הסיבות לבחירתו של כהן לשיטתם היא היותו דמות מוכרת ופופולרית בישראל, הגם שאינו מגיע מרקע של השקעות. ראש המוסד לשעבר נחשב כבעל יכולת לחבר יזמות ישראלית וטכנולוגיה ולפתוח להן דלתות בכל חברה, ממשלה או רשות ציבורית - כך נודע לגלובס.

כהן ינהל את הפעילות של סופטבנק בישראל, יאתר חברות להשקעה, ויסייע להן במציאת שווקים עולמיים בדגש על אסיה. כהן צפוי לעבוד בשיתוף צוות ההשקעות של סופטבנק אירופה והמזרח התיכון המנוהל מלונדון בידי יאני פיפיליס. הוא יהיה חבר בקרן ההשקעות השנייה שגייסה 30 מיליארד דולר, ולא יבצע השקעות מהקרן הראשונה בה בין המשקיעות גם קרן העושר הסעודית.

כהן: "לסופטבנק גישה חלוצית להשקעות"

לגלובס נודע כי סופטבנק מתכוונים לרשום צ׳ק מינימלי של 50 מיליון דולר לחברות צמיחה בעלות שווי של לפחות 250 מיליון דולר, שמוכיחות שלהן טכנולוגית בינה מלאכותית ברמה גבוהה, בין אם זו טכנולוגיה המשמשת לאיתור המחיר המתאים ללקוח המתאים, או בין אם מדובר בתוכנה ארגונית המשרתת ארגונים אחרים.

החברות שיוכלו ליהנות מהשקעה של סופטבנק הן חברות צמיחה בסבבי הגיוס המתקדמים, החל מסבב שני, שלישי או רביעי.  סופטבנק תדרוש מהחברות המעוניינות בהשקעה ממנה להוכיח הכנסה שנתית של לפחות 10 מיליון דולר עם נתוני צמיחה מהירים המייצרים צפי לרווח בטווח הזמן הבינוני עד ארוך. 

השקעה טיפוסית של סופטבנק תכלול נתח של 15%-35% ממניות החברה יחד עם מושב אחד או שניים בדירקטוריון. בחברות גדולות במיוחד עשויה סופטבנק לרכוש אחוזים בודדים בלבד, ללא מושב בדירקטוריון. בקרן מציינים ארבעה יתרונות להשקעה מטעמם: קרן גדולה וחזקה העומדת לצד היזמים לאורך זמן, כזו שאינה ממהרת לממש רווחים (הקרן המשיכה להחזיק במניות אובר גם לאחר ההנפקה - א״ג); חיבור לרשת של יותר ממאתיים חברות טכנולוגיה מובילות, כגון אובר, קלרנה, טיקטוק, דורדאש ודידי הסינית; חיבור לתאגידים ותעשיות בכל העולם; ומותג ענק המגדיל את חשיפת החברות לתקשורת ולציבור.

על פי ההערכה, בסופטבנק אירופה ומזרח התיכון עובדים על כ-15-25 עסקאות בשנה, כך שבישראל מתכננים לבצע בין שלוש לחמש השקעות בשנה, כלומר כחמישית ממספר ההשקעות באירופה. לא קיימת הקצאת הון מסוימת לחברות ישראליות, אלא הדבר ייבחן לפי ההזדמנות שתיווצר, אך בקרן מאמינים כי לפחות בזמן הקרוב קצב ההשקעות השנתי בישראל יעמוד על חמש.

"לסופטבנק גישה חלוצית להשקעות, מה שיצר עבורה את פורטפוליו השקעות הגדול בעולם לטכנולוגיות חדשות", אמר כהן. "הטכנולוגיה המתקדמת בישראל והתרבות היזמית מתאימה לחזון ההשקעות של סופטבנק ואני מצפה לסייע להן להתחבר לחברות בצמיחה מהירה ולסייע להם להצמיח אותם באזור ובעולם כולו".

"מעוניינים מאוד בהרחבת הפעילות שלנו כאן"

סופטבנק ביצעה לאחרונה השקעות ענק במספר חברות הייטק ישראליות בהן אניוויז׳ן, איטורו, רדיס לאבס וטראקס, כך על פי מאגר נתוני ההשקעות PitchBook.

״אנחנו מעוניינים מאוד בהרחבת הפעילות שלנו כאן, ואנו מאמינים מאוד באקוסיסטם שצמח בישראל, כקרן שמשקיעה באופן נרחב בטכנולוגיות מבוססות בינה מלאכותית. בישראל יש יזמים מדהימים בתחום הזה", אומר לגלובס יאני פיפיליס, שותף מנהל בסופטבנק ומנהל תחום אירופה והמזרח התיכון שלה. צוותו של פיפיליס בלונדון יסייע לכהן בבדיקת נאותות של חברות ובבניית העסקאות. הוא מוסיף כי "מיקוד גיאוגרפי כאן הוא דבר מתבקש, במיוחד לאחר שהשלמנו מספר עסקאות בישראל".

פיפיליס מספר כי "כשפגשנו את מר כהן, מאוד התרגשנו מהאפשרות לעבוד יחד. הוא מחובר מאוד לתעשייה הישראלית בכללה והיכולת שלו למנף את קשריו בעולם היא קריטית לחיבור בין היזמים המקומיים לתעשיית העולמית, במיוחד זו המבוססת על בינה מלאכותית.

"אחד הדברים שאנחנו מתגאים בהם במיוחד היא היכולת לחבר בין חברה מקומית לרשת של יותר ממאתיים חברות בכל העולם שבהן אנו מעורבים, ולקחת אותן לטריטוריות כמו אסיה, יפן והמזרח התיכון. הניסיון הבינלאומי של מר כהן וההיכרות שלו עם אזורים אלה הם נכס גדול עבורנו".