בזק | בלעדי

שאלה של 400 מיליון שקל: הקרב על הרווחיות של בזק נכנס לישורת האחרונה

משרד התקשורת ממשיך בתוכנית להפחית את תעריפי הטלפוניה של בזק למרות התנגדות האוצר – מה שצפוי להסב לה פגיעה משמעותית ברווחיות • המפעילים השונים זומנו לפגישות לפני ההחלטה הסופית: פרטנר דרשה ליישם את ההפחתה ככתבה וכלשונה, והוט דרשה להטיל מגבלות על בזק בשוק העסקי

דודו מזרחי, מנכ"ל בזק / צילום: אייל מרגולין
דודו מזרחי, מנכ"ל בזק / צילום: אייל מרגולין

משרד התקשורת ממשיך לקדם את המהלך להפחתת תעריפי הטלפוניה של בזק, וזאת למרות התנגדות האוצר - מה שצפוי לפגוע לה ברווח של 400 מיליון שקל בשנה. לגלובס נודע כי המשרד זימן את בזק להשמיע את טענותיה מולו בקרוב.

לשימוע נרשם מספר מצומצם יחסית של תגובות, ונראה כי חלק מהמפעילים כלל לא מתעניינים בסוגיה, מלבד פרטנר והוט, שכל אחת מהן הגיבה בצורה שונה. פרטנר ממשיכה את המגמה הקבועה שלה בניסיון לתקוף את בזק בכל מקרה והזדמנות, היא הגיבה לשימוע באופן צפוי בדרישה להפחית את מחירי הטלפוניה של בזק, במתווה שקבע המשרד.

הוט דרשה ממשרד התקשורת להציב תנאים למחירי הטלפוניה של בזק במגזר העסקי, שם היא סבורה כי אין תחרות, ולא התייחסה לשוק הפרטי בכלל. בהוט סבורים כי בזק שולטת ב-70% מהשוק העסקי, ולכן יש להסיר כמה שיותר מכשולים מהמתחרים על-מנת להגביר את התחרות במקטע זה. הוט בתגובתה למשרד חזרה על הדרישה להעניק לה היתר לרכוש תמסורות מבזק, כפי שעושות סלקום ופרטנר, ולהחיל מדיניות שוק סיטונאי על השוק העסקי.

נזכיר כי השימוע להפחתת תעריפי הטלפוניה של המשרד מתייחס לשוק הפרטי, ובשוק העסקי פיקוח התעריפים הוא על צירי PRI (קווי תקשורת לעסקים) בלבד.

בזק תוקפת את התנהלות משרד התקשורת 

בזק מותחת ביקורת חריפה על השימוע ומתארת שורה של שגיאות שנעשו בעבודה. החברה טוענת כי יש להסיר את הפיקוח מעל השירות. היא קובלת על כך שמשרד התקשורת יצא עם המהלך ללא הידברות מוקדמת ובהפתעה גמורה, מוחה על פגיעה בזכות הקניין שלה ומותחת ביקורת על המדיניות החדשה שנקבעה.

לטענת בזק בשימוע, קיימת תחליפיות מלאה בין הסלולר לנייח, וישנה ירידה דרמטית בשימוש ובמחירי הטלפוניה שלה לאורך השנים.

בזק טוענת עוד כי מדובר במוצר בדעיכה הנמצא בתחרות מלאה. רק ב-45% ממשקי-הבית יש קו נייח, ורק ב-25% ממשקי-הבית הקו הנייח הוא של בזק. בנוסף, ב-55% ממשקי-מהבית בישראל בהם לא קיים קו נייח, לא מדובר בבתים בהם לא מתקשרים עם העולם החיצון, אלא מדובר פשוט במשקי-בית שהם mobile only. לדברי בזק, מדובר בתחליפיות מלאה, שהגורם היחיד שלא מודע לה הוא דווקא המשרד האמון על נושא התקשורת בישראל.