פורום הדיור הציבורי: הפתרון למשבר הדיור הוא לא שיווק עוד יחידות דיור מוזלות

בפורום דורשים מהממשלה לבנות דיור ציבורי, ולא רק לעניים • דני גיגי: "רק בישראל דיור ציבורי זה לזקנים, או שהקריטריונים הזויים כמו דרישה לשלושה ילדים"

הפגנת פעילי הדיור הציבורי מול ביתו של שר השיכון אלקין / צילום: דני גיגי
הפגנת פעילי הדיור הציבורי מול ביתו של שר השיכון אלקין / צילום: דני גיגי

בשבוע שעבר נערכה הפגנה של כמה עשרות פעילים מול ביתו של שר הבינוי והשיכון זאב אלקין בגבעת זאב. המפגינים יצאו בקריאה נחרצת לממשלה לפתור את משבר הדיור ולא באמצעות קידום תוכניות מתאריות של שכונות חדשות, או שיווק של יחידות דיור מוזלות לרוכשים, אלא בדרך של בניית דיור ציבורי, ולא רק לעניים.

מלאי הדירות מתרוקן, והמדינה לא מחדשת אותו

בישראל התבצעה בנייה ציבורית נרחבת בעשור הראשון לקיומה לשם הקלת מצוקתם של העולים החדשים שהגיעו זה מקרוב. ואולם, מאז שנות ה-80 של המאה שעברה, יורד בהתמדה מלאי הדירות הציבוריות. זה קשור לדימוי ירוד של התחום, להפרטת השירותים החברתיים וגם לחוק הדיור הציבורי, שנחקק ב-1998 ואיפשר לדיירי דיור ציבורי לרכוש דירות בהנחה גדולה. העניין הוא שממשלת ישראל לא דאגה לחדש את המלאי, ההולך ומתרוקן.

יש בארץ כמה חברות משכנות, והגדולה שביניהן היא חברת עמידר, שמנהלת כיום קרוב ל-48 אלף יחידות דיור, מהן כ-38 אלף יחידות דיור במסגרת דיור קבע וכמה מאות יחידות דיור זמני.

דני גיגי, פעיל ב"פורום הדיור הציבורי", ארגון גג שמאגד בתוכו קבוצות, ארגונים וגם מכוני מחקר: "במדינת ישראל היו לקראת סוף ה-80’ כ-200 אלף יח"ד. המצב כרגע עומד על 2% בלבד של דיור ציבורי מסך כל הדירות.

"ישראל מדורגת במקומות הנמוכים ביותר במדינות ה-OECD. בהולנד אנחנו מדברים על 31%, ואם נחזור לדוגמה שאותה נתן ראש הממשלה נפתלי בנט, אז בסינגפור המצב הוא של 78%. מבחינת מלאי, ישראל נמצאת במשבר עצום".

גיגי מסביר שהמחסור בדירות גורם לכך ש-175 אלף משפחות מקבלות סיוע בשכר דירה ועוד 30 אלף משפחות זכאיות לקבל דיור ציבורי ואין עבורן דירות. לדבריו: "שתי הסוגיות האלה מחריפות את משבר הדיור בישראל וגורמות ללחץ על שוק השכירות, ובעקיפין לעליית מחירים. יש פה סוגיה שהמדינה בוחרת להתעלם ממנה. המדינה מדברת על שוק חופשי, הגדלת שיווקים וזה די ברור שלא אלה הפתרונות האמיתיים".

פורום הדיור הציבורי טוען שמדינת ישראל אינה מממשת את התחייבותה לייצר דיור ציבורי. גיגי: "בהגדרות ההקמה של רמ"י נקבע שקרקעות יוקצו לצורך בניית דיור ציבורי. זה פשוט לא קורה. אנחנו מצפים שיערכו תוכנית שתכלול גם יחידות דיור ציבורי ויפעלו לשיקום הדיור הציבורי. רק בישראל דיור ציבורי זה לזקנים, או שיש קריטריונים הזויים כמו דרישה לשלושה ילדים או זה שאסור לעבוד. במקומות אחרים בעולם משתמשים בדיור הציבורי לוויסות מחירי הדיור".

"לדאוג שהדירות יהיו ראויות למגורים"

ריקי כהן בנלולו, תושבת אשדוד ובעצמה דור שני לדיור הציבורי, סיפרה לגלובס: "אני בת 43 ובעצם כל חיי גרה בדיור הציבורי. גדלתי בעוני והדבר היציב היחיד בחיים היה קורת הגג שלא ניתן היה לפנות אותנו ממנה".

היא מוסיפה שלמאבק על הדיור הציבורי יש עוד אספקטים: "יש איזושהי אשליה שברגע שמקבלים את המפתח המיוחל, אז כבר לא צריך מאבק, אבל זה לא נכון. אנחנו צריכים לדאוג שהחברות המשכנות יתייחסו לדיירים כמו שצריך. מצב הדירות מחפיר. אנחנו צריכים לדאוג שהדירות יהיו ראויות למגורים".

ומה אתם מבקשים מהשר אלקין?
"אנחנו קוראים לשר השיכון אלקין להסתכל החוצה למדינות אחרות בעולם ולראות שהדיור הציבורי מקבל שם חשיבות רבה. ב-30 השנה האחרונות הייתה מגמה ברורה של הרס הדיור הציבורי. אנחנו מבקשים השקעה מחודשת. מדובר בפתרון למשבר הדיור, ולא רק לעניים ונכים, אלא למעמד הביניים".