רגע לפני ההכרעה על עתידה של תמ"א 38: הפגישה הדרמטית בין ראשי הערים הגדולות לאיילת שקד

לגלובס נודע כי נציגי הערים החזקות נפגשו עם שרת הפנים בסוף השבוע והבהירו כי הם מתנגדים להארכת תמ"א 38 ומציעים בתמורה לערוך תכנון ערים משותף איתם • הנציגים גם השמיעו ביקורת על חלק מהצעדים המתוכננים במסגרת חוק ההסדרים

שרת הפנים איילת שקד / צילום: Associated Press, Oded Balilty
שרת הפנים איילת שקד / צילום: Associated Press, Oded Balilty

הבעיות הגדולות של תוכניות הדיור הממשלתיות, צפויות להגיע בדיוק מאותו המקום שבו נכשלו התוכניות הקודמות - הרשויות המקומיות. אלו הערימו קשיים על אישורי תוכניות ועל מימוש פרויקטים של תמ"א 38 והתחדשות עירונית, והן עתידות לעשות כך בהמשך. בסוף השבוע נפגשו נציגים של פורום ה-15, בראשות ראש עיריית תל אביב רון חולדאי, עם שרת הפנים איילת שקד, ובו הביעו התנגדות להארכת תמ"א 38 ולחלק מהצעדים שמתוכננים במסגרת חוק ההסדרים.

פורום ה-15 מאגד בתוכו את הערים הגדולות במדינה (למעט ירושלים ובני ברק). במהלך הפגישה הציגו חברי הפורום ממצאי מחקרים, לפיהם מצבן של הרשויות המקומיות בישראל הוא החלש ביותר מבין חברות ה-OECD, וזאת עקב הריכוזיות הגדולה של ניהול המערך המוניציפלי בישראל. כך, למשל ההעברות הממשלתיות לרשויות המקומיות מגיעות ל-6% מתקציב המדינה, בעוד שממוצע ה-OECD מגיע ל-11%; השליטה הממשלתית בארנונה של הרשויות המקומיות היא בין הגבוהות במדינות המפותחות; מצד שני ממשלות ישראל ממעטות להשתתף בתקציבי החינוך והרווחה של הרשויות המקומיות בישראל. על פי המחקר שהציגו חברי פורום ה-15 לשרה, כ-53% מתקציבי הרשויות המקומיות מופנים לתקציבי חינוך ורווחה, בעוד שהממוצע במדינות ה-OECD מגיע ל-41% בלבד, שאת היתרה משלימות הממשלות.

ככלל התלוננו ראשי הפורום כי רמת האוטונומיה של ראש הערים בישראל היא מהנמוכות בעולם המערבי, מדיניות הממשלה גורמת להן להיות בגירעון מובנה, ולרובן לא נותרה יכולת להשקיע בצמיחה כלכלית, בפיתוח כלכלי ובתכנון ובנייה.

תזמון הפגישה קריטי, ימים ספורים לפני ההודעה המתוכננת של שקד על עתיד תוכנית תמ"א 38, שמצד אחד מוסיפה יחידות דיור - במיוחד במרכז הארץ, אבל מעוררת ביקורת קשה מצד הרשויות המקומיות ואנשי תכנון. 

פורום ה-15: הרישוי העצמי יביא לכאוס

זו הסיבה שהרשויות המקומיות "מסומנות" כיום כגורם העיקרי שמכשיל ומעכב הליכי תכנון ובנייה בשטחן. אחת מהתכוניות השנואות ביותר עליהן היא תמ"א 38, שמעמיסה על הרשויות את כל העלויות של שיפוץ ותוספת תשתיות ומבני ציבור, שנגזרות מתוספת יחידות דיור בשכונות ותיקות בערים, אך לא מאפשרת להן לגבות היטלי השבחה למימון ההוצאות הללו.

ראשי הפורום שבו על התנגדותם להארכת התוכנית. במקומה הציעו כי הממשלה תגדיר יעדי בנייה לכל עיר, בתיאום עם הרשות המקומית. ואילו הרשויות יוציאו לפועל את התוכנית על סמך תוכניות מתאר עירוניות ותוכניות בניין עיר. הממשלה תדאג לתמרץ את הרשויות המקומיות על הדירות שהן מוסיפות לשטחן, שכן כיום אין תמרוץ כזה, וכל תוספת יחידת דיור היא גרעונית לעיר.

בנוסף, הודיעו חברי פורום ה-15 כי הם מתנגדים לרפורמת הרישוי העצמי שמקודמת במסגרת חוק ההסדרים, ולהסבת שטחי תעסוקה ל"מיקרו דירות", למעונות סטודנטים ולבתי דיור מוגן.

לגבי הרישוי העצמי טוענים חברי הפורום כי היא תביא לכאוס במערכת, במקום לייעל ולייצב אותה. לדבריהם, בשנים האחרונות קודמו רפורמות שונות לקיצור הליכי תכנון ורישוי, שלא מיושמות די זמן, ובמיוחד העיכובים הגדולים במעבר לרישוי מקוון ולפתיחת מכוני בקרה, שבהם תלויה במדיה רבה היכולת לעבור לשיטת רישוי עצמי. ראשי פורום ה-15 חוששים שהרישוי העצמי עלול להפוך למסלול עוקף ועדה עבור היזמים. עוד הם אומרים כי חייבים לשפר את הפיקוח והאכיפה, שברוב הרשויות המקומיות אינם מצויידים בכלים המתאימים, ולהוסיף תקנים לוועדות המקומיות.

בפורום ה-15 מתנגדים גם לתוכנית בחוק הסדרים, להסבת 30-50% משטחי תעסוקה למגורים, ללא הליך תכנון חדש. בפורום מגיבים לכך בנייר עמדה שמסרו לממשלה כי "קביעת תמהיל של שימושי קרקע הוא החלטה תכנונית במהותה. זוהי ליבת תהליך התכנון שאמון על בחינה של כלל הצרכים במרחב התכנון". לפיכך מציעים בפורום לתמרץ את התהליך הזה באמצעות מענקים ממשלתיים להסבת תוכניות תעסוקה לשימושי מגורים.

בהקשר לזה, גורמים בממשלה הסבירו כי ברצונם לנצל את שטחי המגורים שיוקמו באזורי התעסוקה, לצורך הקמת "מיקרו דירות", כלומר דירות קטנות במיוחד, כדי שבהן יגורו בודדים או משפחות ללא ילדים; עוד מעוניינים להקים באזורי התעסוקה גם בתי דיור מוגן ומעונות סטודנטים.

גם לנקודה זו מתנגדים בפורום ה-15, ומסבירים, בנייר העמדה שלהם כי "גם תאים משפחתיים קטנים זקוקים למבני ציבור... לא ניתן להניח שמבני הציבור הקיימים בשכונה הסמוכה פנויים לספק את הצרכים של תוספת המגורים בשכונה המעורבת (מעורבת מבחינת שימושי קרקע - תעסוקה ומגורים - א"מ). זהו חוסר אחריות תכנוני שיגולגל לפתחיה של הרשות המקומית".

שקד וזילבר בדרך לפשרה?

בתוך כך, מסיבת העיתונאים השבוע של שרת הפנים שקד וראש מינהל התכנון דלית זילבר, תופסת בהפתעה את רוב הקולגות בממשלה למדיניות הדיור. לכן ההערכות הן ששקד תציג מתווה גמיש להארכת התמ"א ולהחלפתה באלטרנטיבה המוצעת על ידי מינהל התכנון. כפי הנראה משרד הפנים מתכוון גם לעודד רשויות מקומיות לפעול לפי סעיף 23 של תמ"א 38, ולתכנן לעצמן תוכניות מקומיות חלופיות.

התחושה במשרד הפנים היא שרשויות מקומיות, במיוחד במרכז, עושות כל שביכולתן על מנת לטרפד את תמ"א 38, והארכתה לא תביא לשינוי בגישה. לאור זאת מעריכים גורמים, כי שקד תנסה לעודד רשויות מקומיות לבצע תכנון עצמאי של תוכניות על פי תמ"א 38, תוך ניצול סעיף 23 שמאפשר להם לעשות זאת.

עד כה מספר רשויות, ובראשן תל אביב וירושלים, כבר עיצבו לעצמן תוכניות כאלה, ואולם רוב הרשויות עוד לא קרובות להן.

ברור לאנשי המקצוע, כי גם אם יאושרו שני המסלולים האלה, הם לא יבשילו ליחידות דיור אלא בתוך שנים. לפיכך ההערכה היא, כי שקד תודיע השבוע על הארכת תמ"א 38, ואולם עד למועד שבו מסלולי ההתחדשות העירונית האחרים יימצאו בשלים.