"יש חזרה לקרקע בכל הנוגע לתמחור חברות אנרגיה ירוקה": מאחורי קבלת הפנים הפושרת לאקונרג'י

חברת האנרגיה המתחדשת נאלצה לחתוך מחצית מהשווי המבוקש בהנפקה, ובעליה ויתרו על מכירת חלק מהחזקותיהם לציבור • "התחום יתומחר קצת פחות גבוה ממה שהתרגלו היזמים עד כה"

טורבינות רוח / צילום: Shutterstock, windwalk
טורבינות רוח / צילום: Shutterstock, windwalk

חברות האנרגיה המתחדשת הן ללא ספק להיט בגל הנפקות האקוויטי הראשוניות (IPO) הפוקד את הבורסה בתל אביב כבר כשנה. מדובר במספר דו-ספרתי של חברות הפועלות בתחום המתפתח, שגייסו הון מהמשקיעים המוסדיים המקומיים ללא קושי רב, ונסחרות לפי שווי מצרפי של יותר מ-40 מיליארד שקל. עם החברות המובילות את הענף נמנות אנלייט , אנרג'יקס , נופר  ודוראל , לצד אורמת  הוותיקה.

ההתלהבות הרבה שסבבה את התחום בשנה החולפת באה לידי ביטוי גם בביצועי מניות הענף, כך שכמגמה, רבות מהמצטרפות החדשות טיפסו בשיעורים דו-ספרתיים לאחר ההנפקה, לצד נסיקת ערך מניות הענף הוותיקות יותר, שבשנים האחרונות נהנו מעדנה ומעליות ערך חדות, אשר נמשכו לאורך זמן.

הגם שתחום האנרגיה המתחדשת צפוי על פי כל התחזיות להמשיך ולהיות משמעותי בין החברות המנפיקות, ובבורסה בכלל, בשוק החיתום מספרים על דעיכת ההתלהבות הגדולה שאפיינה את הנפקות חברות הענף עד לאחרונה. הסיבה לכך היא מה שנראה לחלק מהפעילים כהתנתקות בין השווי שבו נסחרות החברות ובין הפעילות העסקית שלהן בפועל.

שינוי הכיוון בא לידי ביטוי בתשואות

לפי אחד הפעילים, "יש חזרה לקרקע בכל הנוגע לתמחור חברות האנרגיה הירוקה, אחרי שה'הייפ' שהיה סביבן נרגע. הבורסה עדיין פתוחה לאותן חברות, והמשקיעים ימשיכו להשקיע בחברות חדשות שיגיעו לשוק מהתחום, רק בשוויים יותר הגיוניים ביחס להנפקות שבוצעו עד כה".

עוד ציינו בשוק החיתום, כי "לכל פעילות וחברה יש ערך, ותחום האנרגיה הירוקה ימשיך לרכז עניין בקרב המשקיעים, בזכות הצמיחה הצפויה לו, רק כעת הוא יתומחר קצת פחות גבוה ממה שהתרגלו היזמים עד כה בגל ההנפקות הנוכחי".

שינוי הכיוון המסתמן בא לידי ביטוי גם בתשואות חברות הענף. מדד ת"א קלינטק, שהושק לקראת סיומה של 2020 נוכח צמיחת הפעילות, ייצר למשקיעים בו מתחילת השנה תשואה שלילית של כ-13% - רחוק משמעותית מעליות של כ-11%-13% שרשמו מתחילתה של 2021 צמד מדדי הדגל של הבורסה - ת"א 35 ות"א 90.

את מדד ת"א קלינטק השיקה הבורסה בת"א בתחילת חודש נובמבר האחרון, בין היתר נוכח היקף ההשקעות העולמי באנרגיה מתחדשת, הנמצא במגמת עלייה; ההנחה כי נתח ייצור החשמל בישראל המבוסס על אנרגיה מתחדשת ייגדל; והעובדה כי חברות הקלינטק הנסחרות בתל אביב הגיעו "לכמות ולשווי המאפשר להשיק מדד עמוק המייצג ענף צומח זה". מאז השקתו לפני כשמונה חודשים הוא מציג שחיקה של כ-7% בערכו.

הבעלים ויתרו על מכירה בעשרות מיליונים

דוגמה לשינוי הכיוון המסתמן בענף סיפקה בסוף השבוע האחרון חברת אקונרג'י אנרגיה מתחדשת. זו נאלצה לקצץ בכמחצית את השווי שבו תכננה להנפיק את מניותיה על פי פרסומים מוקדמים (כ-2 מיליארד שקל). בנוסף ויתרו צמד בעליה, אייל פודהורצר ויואב שפירא, על כוונתם למכור במסגרת ההנפקה החזקות בעשרות מיליוני שקלים.

אקונרג'י גם הורידה משמעותית את היקף הגיוס בהנפקתה הראשונית בתל אביב, והסתפקה בכ-150 מיליון שקל, לפי שווי חברה של כ-1 מיליארד שקל לפני הכסף, במהלך שהובילו חברות החיתום אוריון ודיסקונט קפיטל.

בעניינה של אקונרג'י ציינו בשוק החיתום, כי קיצוץ הערך המסיבי שנאלצה החברה לבצע נדרש בהתאם לנתונים הפיננסיים שהיא מציגה, אבל היו מי שציינו, כי "דווקא אפשר לראות בהנפקה של אקונרג'י עדיין איזשהו זיק של אופוריה לגבי התחום, משום שבסופו של דבר היא הושלמה בהצלחה", וזאת למרות שלחברה עדיין אין פעילות המניבה הכנסות, והיא רושמת הפסדים.

אקונרג'י פועלת בתחום ייזום ופיתוח מתקנים לייצור חשמל בטכנולוגיה פוטו-וולטאית (סולארית) ובטכנולוגיית רוח, באיטליה, בבריטניה, ברומניה, בפולין ובספרד. במצגת שפרסמה טרם ההנפקה, מתוארת אקונרג'י כחברה ותיקה בתחום האנרגיה המתחדשת באירופה, בעלת ניסיון ומוניטין מוכח באיתור, בפיתוח, ברכישה ובניהול של פרויקטים, המעורבת כיום בעשרות פרויקטים בשלבים שונים של פיתוח.

על פי אותה מצגת, צמד יזמיה, פודהורצר (יו"ר ומנכ"ל) ושפירא (דירקטור ומשנה למנכ"ל), פעילים משנת 2009 בתחום עם השקעות בהיקף של 434 מיליון אירו בפרויקטים, מהם 123 מיליון אירו בהון עצמי והיתרה בחוב. טרם ההנפקה החזיקו השניים ב-32% ממניות אקונרג'י כל אחד.

עם זאת, מדוחות הפרופורמה של אקונרג'י עולה כי בינתיים היא טרם רשמה הכנסות משמעותיות. הללו עמדו בשנת 2020 על 849 אלף אירו בלבד, ונבעו ממתן שירותים טכניים ואחרים לפרויקטים, לאחר פעילות אפסית ב-2019. את השנה החולפת סיימה החברה בהפסד של כ-1.2 מיליון אירו, ולה גירעון של כ-400 אלף אירו בהון העצמי טרם ההנפקה. מצב זה צפוי להשתנות, על פי מצגת החברה, עם הבשלת פרויקטים שבהם היא מעורבת, שיגדילו את הכנסותיה על פי התחזיות ל-116 מיליון אירו בשנת 2023.