ביוהארווסט של זקי רכיב הצליחה בייצור תאי קנאביס בתנאי מעבדה

המוצר צפוי להגיע לשוק בתחילת 2022 • קנאביס המיוצר במעבדה יוכל לספק הדירות (אחידות) של תוצאה בכל מנה • אחד המשקיעים הבולטים בחברה הוא איש העסקים זקי רכיב, המשמש היום גם כיו"ר ונשיא

זקי רכיב / צילום: ראובן קסטרו
זקי רכיב / צילום: ראובן קסטרו

חברת ביוהארווסט הישראלית שפיתחה טכנולוגיה לגידול של תאי קנאביס במעבדה, ונסחרת בבורסה בקנדה ובבורסה מעבר לדלפק בארה"ב לפי שווי של כ-146 מיליון דולר, הודיעה על הצלחה בייצור המוצר שלה ועל כוונתה להגיע לשוק בעוד כשנתיים.

אחד המשקיעים הבולטים בחברה הוא איש העסקים זקי רכיב, המשמש היום גם כיו"ר ונשיא החברה. רכיב היה בעלי חברת ההייטק טריון אשר הונפקה בנאסד"ק ונסחרה בשיא הבועה של 2000 ב-8.6 מיליארד דולר, ואחר כך השקיע במספר חברות תקשורת, במכבי תל אביב בכדורגל ובעיתון מעריב.

החברה מנוהלת על ידי אילן סובל (מנכ"ל) ויוחי חגי (סמנכ"ל טכנולוגיה), מגדלת תאי קנאביס בתוך מכשירים שנקראים ביוריאקטורים, המאפשרים לתאי הקנאביס להתרבות, מבלי שיהיו חלק מצמח קנאביס שלם. באופן הזה, כל התאים נשארים דומים, ואפשר להגיע לאחידות גבוהה בתהליך היצור.

השיטה דומה לשיטות מתעשיית הביוטכנולוגיה, בה מיוצרות היום רבות מן התרופות המשווקות בעולם, בתוך תאי חיה המתרבים במתקנים מיוחדים בתוך מפעלים נקיים. לאחר מכן מופקים החומרים הרצויים מתוך התאים. זו גם אותה שיטה שמשמשת ליצור של בשר משובט, מוצר שנמצא בתהליכי פיתוח. אותו הצוות מימש את הגישה הזו בעבר במטרה ליצור את החומר רזרווטול שהוא החומר נוגד החמצון שמצוי בענבים אדומים ויין, אולם מתמקדים כעת בקנאביס על רקע האטרקטיביות שיכולה להיות לפתרון הביוטכנולוגי בתחום הזה.

החברה מסרה כי מלבד האחידות הרבה יותר שמושגת בגידול קנאביס בשיטה הזו, כך שכל מנה מכילה בדיוק את אותם מינונים של חומרים פעילים ואותם יחסים ביניהם, הרי שהתהליך גם מקצר את הזמן ומאפשר להגיע לאותה כמות יבול ב-3-4 שבועות, לעומת 14-23 שבועות למחזור גידול קנאביס בחממה או במתקן מקורה. זאת, על ידי קיצור הזמן שבו צמח הקנאביס גדל אך עדיין אינו מניב פרחים.

החברה הכריזה על הצלחה בתהליך לאחר שהצליחה ליצור את אותם תאים באופן רצוף במשך שנתיים. להערכתה, התהליך יותר זול וגם יותר סביבתי מהתהליכים הקיימים להפקת קנאביס רפואי, אשר היום לעיתים קרובות יש להפיקו ממילא במתקנים מקורים עם בקרה צמודה של טמפרטורה ותנאי גידול, כדי להשיג תוצאה רצויה הם מבחינת אחידות המנה, והן מבחינת מינונים גבוהים של החומרים הפעילים הרצויים.