גרינרואד בדרך לבורסה המקומית לפי שווי של חצי מיליארד שקל

חברת הטכנולוגיה גרינרואד אינסייטס, שמפתחת מערכות לשיפור תרבות הנהיגה ומניעת תאונות דרכים, נערכת לגיוס של עשרות מיליוני שקלים • החברה רשמה אשתקד הכנסות של 12.6 מיליון דולר והפסד של 5.3 מיליון דולר

תאונת דרכים / צילום: תמר מצפי
תאונת דרכים / צילום: תמר מצפי

חברת הטכנולוגיה GreenRoad Insights הגישה תשקיף לקראת הנפקה ראשונית בבורסה בת"א, והכוונה היא לגייס עשרות מיליוני שקלים לפי שווי של כחצי מיליארד שקל. את ההנפקה מובילה דיסקונט קפיטל חיתום.

גרינרואד מפתחת מערכות לזיהוי אירועי בטיחות בנהיגה וניתוח תרחישי נהיגה מורכבים. החברה החלה לפעול בשנת 2004 במסגרת מספר חברות אך ביצעה שינוי מבני והתאגדה כחברה אחת ב-2021. החברה מעסיקה 66 עובדים, רובם בישראל.

מנכ"ל גרינרואד הוא דוד ריפשטיין, שניהל בעבר את חברת הטכנולוגיה רדקום מקבוצת רד (שנסחרת בנאסד"ק), והיו"ר שלה הוא חיים שני, מי שהיה בעבר מנכ"ל חברת נייס ומנכ"ל משרד האוצר.

כיום שני הוא מנהל-שותף בקרן IGP (לצד משה ליכטמן), שהיא בעלת המניות הגדולה בגרינרואד עם החזקה של כ-61% מהמניות טרום ההנפקה. שני, אגב, מכהן גם כיו"ר חברת המודיעין הדיגיטלי סלברייט, שהודיעה לאחרונה על מיזוג לחברת SPAC בוול סטריט לפי שווי של 2.4 מיליארד דולר, ובה IGP מחזיקה ב-25% מהמניות.

בעלת מניות אחרת בגרינרואד היא Generation IM Climate Solution Fund - קרן השקעות שעם מייסדיה נמנה אל גור, לשעבר סגן נשיא ארה"ב - והיא מחזיקה ב-13.3% ממניות החברה. המנכ"ל ריפשטיין מחזיק ב-4%. 

שיפור תרבות הנהיגה באמצעות טכנולוגיה  

גרינרואד מצטרפת לבורסה כשנה אחרי הנפקת סייברוואן, חברה נוספת שמציעה פתרון בתחום זה. סייברוואן, שבין בעלי המניות שלה נמצאת חברת איתוראן, פיתחה אפליקציה למניעת היסח הדעת בנהיגה, ספציפית בשל שימוש בטלפון סלולרי. גם במקרה שלה הפתרון כולל תוכנה וחומרה. לאחרונה הודיעה סייברוואן על כוונתה לבחון רישום למסחר גם בוול סטריט במקביל לבורסה המקומית. החברה נסחרת בשווי 216 מיליון שקל.

גרינרואד נוסדה לטענתה במטרה לשפר את תרבות הנהיגה באמצעות טכנולוגיה, ופיתחה מערכות בטיחות אקטיביות לשיפור התנהגות הנהג. אלה מיועדות לשוק ציי הרכב ולשוק הביטוח הדיגיטלי. לדברי החברה, למערכת יש טכנולוגיה ייחודית. היא כוללת שני מוצרים - מוצר תוכנה המותקן כאפליקציה בטלפון הנייד של הנהג, וכן מוצר המשולב חומרה.

הפחתת עלויות דלק וביטוח, וזיהום

בגרינרואד סבורים כי הפתרון שלהם מסייע במניעת תאונות דרכים, חוסך בעלויות צריכת דלק, מפחית עלויות ביטוח ובלאי ותורם לצמצום פליטת מזהמים. גרינרואד חתמה עד כה על חמישה הסכמי שותפות - בהם עם חברת הצמיגים פירלי, עם חברת הטכנולוגיה הישראלית סאפיינס, שבוחנת אפשרות להטמיע את פיתוחי גרינרואד במוצריה, ועם חברת האוטוטק מישראל אוטונומו (המתמזגת לחברת SPAC בוול סטריט).

ב-2020 הסתכמו הכנסות הקבוצה ב-12.6 מיליון דולר, ירידה של 4.5% לעומת ההכנסות ב-2019. שיעור הרווח הגולמי עלה מ-59.3% ל-65%, אך הגידול בהוצאות התפעוליות (ובעיקר הכפלת הוצאות ההנהלה והכלליות, בשל גידול ברכיב התגמול המנייתי ובשכר הטרחה ליועצים המשפטיים) הגדילו את ההפסד התפעולי מ-2.1 מיליון דולר ב-2019 ל-4.5 מיליון דולר ב-2020.

בשורה התחתונה נרשם הפסד נקי של 5.3 מיליון דולר, לעומת 2.5 מיליון דולר ב-2019. ה-EBITDA השנתי (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) הסתכם ב-2.1 מיליון דולר, עלייה מ-714 אלף דולר שנה קודם לכן.

ב-2020, לחברות הקבוצה היו שלושה לקוחות שהיו אחראים על למעלה מ-10% מההכנסות שלה כל אחד. מדובר בחברת אנרגיה מארה"ב שהיוותה 16% מההכנסות, ושתי חברות היסעים - מבריטניה עם 15% מההכנסות ומהונג קונג עם 11%. נכון להיום, ההכנסות השנתיות החוזרות (ARR) של גרינרואד מגיעות לכ-6.1 מיליון דולר. צבר ההזמנות עומד על 27.8 מיליון דולר.

התגמולים למנכ"ל ריפשטיין הסתכמו ב-2020 ב-3.3 מיליון דולר, כ-86% מהסכום ניתנו לו כתשלום מבוסס מניות.