תמ"א 38 תוארך: הפשרה המסתמנת שתשפיע על עתיד מחירי הדירות

שרת הפנים איילת שקד וראש מינהל התכנון דלית זילבר צפויות לקיים היום תדרוך לעיתונאים לגבי העתיד הצפוי לתמ"א 38 • על פי הערכות, התוכנית תוארך עד למועד שבו מסלולי ההתחדשות העירונית האחרים יימצאו בשלים

איילת שקד / צילום: דוברות הכנסת עדינה ולמן
איילת שקד / צילום: דוברות הכנסת עדינה ולמן

היום תתקיים מסיבת העיתונאים של שרת הפנים איילת שקד וראש מינהל התכנון דלית זילבר, שבו הן צפויות לחשוף את העתיד הצפוי לתוכנית תמ"א 38. ההצהרה הזו תופסת בהפתעה את רוב הקולגות בממשלה למדיניות הדיור, שמודרו ולא יודעו מראש על קיום המפגש. לאור זאת ההערכות הן כי שקד תציג מתווה גמיש להארכת התמ"א ולהחלפתה בחלופה המוצעת על ידי מינהל התכנון. כפי הנראה משרד הפנים מתכוון גם לעודד רשויות מקומיות לפעול לפי סעיף 23 של תמ"א 38, ולתכנן לעצמן תוכניות מקומיות חלופיות.

עם כניסתה לתפקיד ערכה שקד שיחות רבות עם אנשי מקצוע הקשורים לענף, שבהן ביקשה לשמוע את עמדתם לגבי תמ"א 38. כך למשל שמעה מפי ראשי התאחדות הקבלנים בוני הארץ, כי הם תומכים בהתלהבות בהארכת התמ"א על כל מגרעותיה, שכן אין כיום מנגנון חלופי שיכול לייצר יחידות דיור במהירות של התמ"א; ראשי פורום ה-15, לעומת זה, הביעו התנגדות נחרצת להארכת התמ"א ודרשו לקיים תחתה שותפות והידברות בין הרשויות המקומיות לבין הממשלה. מעמדתם ניתן להבין, כי הם לא מתלהבים גם מהחלופה המתגבשת לתמ"א, שכן יש להם ביקורת עקרונית על התנהלות הממשלה, שמעוניינת להפגיז את הערים בדירות, אך לא לפתור את הבעיות הפיננסיות הנובעות מכך.

החלופות מקרטעות

היתרון הגדול של תמ"א 38, ממנו שקד תתקשה להתעלם, הוא הנגישות שלה והמהירות הרבה יחסית שבה ניתן לייצר יחידות דיור באמצעותה. מולה ניצבים כל המסלולים האחרים של התחדשות עירונית, שבעיקר מקרטעים.

קידום החקיקה להסרת חסמים בהליכי פינוי-בינוי ממתין כבר שנה ויותר לאישור של הדרג הפוליטי. מדובר בהפחתת רוב הדיירים הדרוש לשם הגשת תביעה כנגד דייר סרבן מ-80% כיום לשני שלישים, אי הכללת בעלי דירות עברייני בנייה בספירה הכוללת של ההסכמה הנדרשת והפעלת סנקציות כנגד החתמה פוגענית של יזמי פינוי-בינוי".

החלופה לתמ"א 38, שכוללת תכנון מתחמי להתחדשות עירונית נתקעה בשלב הערות הציבור לחוק.

מצד שני התחושה במשרד הפנים כי רשויות מקומיות, במיוחד במרכז, עושות כל שביכולתן על מנת לטרפד את תמ"א 38, והארכתה לא תביא לשינוי בגישה. לאור זאת מעריכים גורמים, כי שקד תנסה לעודד רשויות מקומיות לבצע תכנון עצמאי של תוכניות על פי תמ"א 38, תוך ניצול סעיף 23 שמאפשר להם לעשות זאת. עד כה מספר רשויות, ובראשן תל אביב וירושלים, כבר עיצבו לעצמן תוכניות כאלה, ואולם רוב הרשויות עוד לא קרובות להן.

ברור לאנשי המקצוע, כי גם אם יאושרו שני המסלולים הללו מחר בבוקר, הם לא יבשילו ליחידות דיור אלא בתוך שנים, שכן רוב הרשויות אינן ערוכות לקליטתם. לפיכך ההערכה היא, כי שקד תודיע היום על הארכת תמ"א 38, ואולם עד למועד שבו מסלולי ההתחדשות העירונית האחרים יימצאו בשלים.