סיום שביתת הפרקליטים: הממונה על השכר הוזעק לדיון וסירב לדרישות

במשך כשבע שעות ישבו אתמול נציגי ארגון הפרקליטים ונציגי נציבות שירות המדינה באולם בבית הדין האזורי לעבודה בירושלים, וניהלו מחוץ לפרוטוקול דיון משא-ומתן על עצם המשא-ומתן • מה בדיוק קרה שם?

קובי בר-נתן, הממונה על השכר באוצר / צילום: איל יצהר
קובי בר-נתן, הממונה על השכר באוצר / צילום: איל יצהר

במשך כשבע שעות ישבו הצדדים לסכסוך סביב פתיחת מכרזי המשפטנים בשירות הציבורי, באולם בקומה השלישית בבית הדין האזורי לעבודה בירושלים. הצדדים ניהלו מחוץ לפרוטוקול דיון משא-ומתן על עצם המשא-ומתן.

נציב שירות המדינה, פרופ' דניאל הרשקוביץ, סירב שייכתב כי מדובר בכלל במשא-ומתן, לאור טענתו כי הסמכות לקביעת תנאי המכרזים נתונה לו בלעדית, והוא איננו נדרש לשתף את ארגון הפרקליטים בדיונים לפני קבלת ההחלטה.

כיאה למשפטנים, הם דקדקו בכל אות ובכל תו בנוגע לנוסח ההצהרה המשותף, למרות שאין לו כל משמעות משפטית מחייבת. השופט אייל אברהמי, שראה את משחק הגמר של היורו הולך ומתרחק ממנו, שמר על סבלנות חרף קרב החפירות המשפטי שניהלו המשפטנים העקשנים שמולו.

בשלב מסוים המזגן חדל לפעול, ומהחלון הפתוח חדרו נינוחות המאפים של מאפיית אנג'ל. הנינוחות כנראה שברו את אחרוני העקשנים, ובשעה 01:10 בלילה התקבל סוף-סוף הנוסח הסופי.

על-פי ההצהרה, השביתה תוקפא החל מהיום עד ל-19 באוקטובר. במקביל, לא יוצאו מכרזים חדשים לתפקידי פרקליטים ומשפטנים. הצדדים ינהלו ביניהם דיאלוג לאלתר. הצדדים יקיימו 8 מועדי פגישות על-מנת להגיע להסכמות, וידווחו לבית הדין 4 פעמים במהלך התקופה.

בהחלטת השופט אברהמי נכתב כי "רשמנו בפנינו שמטרת הפגישות להביא לפתיחת תפקידים משפטיים לפרקליטים ולמשפטנים כאחד, תוך יצירת איזון ראוי ומנגנונים מתאימים, בין היתר בשים לב לפסיקה הקיימת".

במהלך הדיון הודיע נציג נציב שירות המדינה פרופ' הרשקוביץ כי הוא לא יסכים לפתוח מחדש את נושא פתיחת המכרזים, ומבחינתו מדובר בהחלטה סופית, אך לנהל דיאלוג ולהעלות טענות בעניינים אחרים - הם תמיד מוזמנים. במהלך הדיון הודיעו נציגי ארגון הפרקליטים כי במסגרת המשא-ומתן בין הצדדים, הם מבקשים לצרף לפגישות אף את הממונה על השכר במשרד האוצר, קובי בר-נתן, בשל דרישות שכר שיש להם.

נציגי הממונה הזעיקו לדיון בשעת לילה את הממונה על השכר בעצמו, שאמר כי הוא לא יסכים בשום אופן לפתוח בתקופת משבר הקורונה את תנאי ההעסקה של הפרקליטים, ומבחינתו הדבר כלל לא נמצא על הפרק. גם השופט אברהמי אמר בדיון בלשון עדינה כי ייתכן שהתקופה הנוכחית איננה הזמן הראוי לדרוש שיפור של תנאי ההעסקה של הפרקליטים.

לבסוף נקבע כי הממונה על השכר, קובי בר-נתן, ישתתף לכל הפחות באחת מתוך 8 פגישות הדיאלוג בין הצדדים, כך שברור שארגון פרקליטי המדינה לא מתכוון לוותר על ניצול משבר המכרזים על-מנת לשפר את תנאי ההעסקה של חברי הארגון.

את נציב שירות המדינה ומשרד המשפטים ייצג עו"ד ירון קרמר ממשרד נ. פינברג, לצד היועץ המשפטי של נציבות שירות המדינה, עו"ד רון דול. את ארגון הפרקליטים ייצגו עורכי הדין מיכל פרידמן ואסף וחיים ברנזון, לצד יו"ר הארגון, עו"ד אורית קורין.

יו"ר ארגון הפרקליטים, עו"ד אורית קורין, מסרה בתגובה להסכמות כי "בית הדין העביר בגישתו מסר חשוב מאוד, שביחסי עבודה קיבוציים אין מקום להחלטה חד-צדדית כפי שניתנה על-ידי נציב שירות המדינה. זהו מסר חשוב לכלל עובדי המדינה והבנה כי יש משמעות לאיכויות המקצוע של השירות המשפטי הציבורי ועליונות לעיקרון המינהל התקין".

כזכור, נציבות שירות המדינה והנהלת משרד המשפטים הגישו ביום רביעי שעבר בקשה לצו מניעה נגד ארגון פרקליטי המדינה, בטענה כי "מדובר בשביתה כוחנית וחסרת תקדים הננקטת מהיום למחר - שביתה בשירות חיוני אשר מטבע הדברים תסב נזקים קשים לציבור המתדיינים, למדינה, לפרקליטות ולציבור כולו".

עוד נטען כי הנציבות מחויבת לפתוח את מכרזי הפרקליטות בעקבות החלטה של בית הדין הארצי לעבודה כי יש לאפשר לפרקליטים לגשת למכרזי המשפטנים בשירות המדינה ובשל עיקרון השוויון.

המחלוקות בין הנציבות לפרקליטים נוגעת להליכי המיון שיידרשו, בדרישות להתמודדות למכרזים ובהרכב ועדת הבוחנים. ההחלטות השנויות במחלוקות הן החלטת הנציבות שלא לדרוש ניסיון רב בליטיגציה בניגוד לדרישת ארגון הפרקליטים ובסירוב הנציב הרשקוביץ להעניק רוב בוועדה לפרקליטות ולארגון הפרקליטים.

הנציבות טוענת כי דרישת ארגון הפרקליטים כי פתיחת המכרזים תיעשה אך ורק בהסכמה עמם היא בלתי סבירה, וכי החלטת הנציב התקבלה כדין במסגרת תפקידו.

לדברי יו"ר ארגון הפרקליטים, עו"ד קורין, "החלטתו החד-צדדית של נציב שירות המדינה תהרוס את הפרקליטות, תוציא החוצה אנשי מקצוע ותכניס פנימה מינויים פוליטיים. זה מאבק על פניה של הפרקליטות".