אקזיטים | בלעדי

מיני אקזיט לקיבוץ געתון: קרן טנא רוכשת מניות של חברת המכשור הרפואי לפי שווי של כחצי מיליארד שקל

קרן טנא הגדילה את החזקתה בחברת ת.א.ג ל-60% תמורת עשרות מיליוני שקלים • מדובר בשווי גבוה ביותר מפי חמישה לעומת זה שבו רכשה טנא את השליטה בחברה ב-2011 • ת.א.ג מפתחת מוצרים חדשניים בתחום רפואת הספורט

חברת TAG קיבוץ געתון / צילום: איל יצהר
חברת TAG קיבוץ געתון / צילום: איל יצהר

תנופת העסקאות והמימושים של קרן טנא נמשכת. בימים האחרונים רכשה הקרן מידי קיבוץ געתון 9% ממניות חברת המכשור הרפואי ת.א.ג תמורת כמה עשרות מיליוני שקלים, ולפי שווי חברה של 400-500 מיליון שקל - כך נודע לגלובס. מדובר בשווי חברה הגבוה ביותר מפי חמישה מהשווי שבו רכשה טנא את השליטה בת.א.ג לפני כעשר שנים.

טנא, המתמחה בהשקעות בחברות תעשייה קיבוצית, רכשה את מניות השליטה (51%) בת.א.ג מידי געתון ב-2011. על פי ההערכות, הרכישה המקורית בוצעה לפי שווי חברה של 75 מיליון שקל. 

"ת.א.ג נמצאת במקום אחר לגמרי ממה שהיא הייתה", אומר רן בן אור, יו"ר החברה. "זו גם הייתה הכוונה של הקיבוץ, שככל שנשביח את החברה, החלק יירכש במחיר גבוה יותר".

בזמן הקרוב צפויה החברה לעבור למפעל חדש באזור תעשייה בר לב, מחוץ לקיבוץ. הכנסותיה מוערכות בעשרות מיליוני דולרים בשנה.

ת.א.ג, העוסקת בפיתוח וייצור של מכשירים רפואיים, הוקמה על-ידי הקיבוץ מהגליל המערבי בשנות ה-90, לאחר שרכשה קו מוצרים של חברה אמריקאית לייצור מוצרים מתכלים לתעשיית הניתוחים הזעיר-פולשניים. כניסתה של קרן טנא לחברה לא הייתה חלקה, והיא ידעה גם מאבק עובדים שלא פסח על קלישאת הבערת הצמיגים. אך לפני כ-5-6 שנים החברה עלתה על דרך המלך, לאחר מינויו של המנכ"ל חגי סתרי.

"בעבר לא היה ייחוד במוצרים"

בראיון שנערך לאחרונה הסביר סמנכ"ל השיווק והפיתוח העסקי של החברה חגי בוטנסקי לגלובס, כי "ת.א.ג של לפני עשור הייתה חברה יציבה, אבל לא נורא מצליחה. היא החזיקה את עצמה, אבל במוצרים שלה לא היה ייחוד, והיא שיווקה אותם לא תחת המותג שלה, אלא רק באמצעות חברות חיצוניות". 

בעקבות תהליך של חשיבה אסטרטגית, בחרה החברה לפתח מוצרים חדשניים וייחודיים ברפואת ספורט, וספציפית בתיקון זעיר-פולשני של מפרקים. אחרי כשנה מסיום התהליך האסטרטגי כבר היה לה מוצר חדש ראשון, מקדח גמיש לתחום תיקון הרצועה הצולבת, שהיה גם מתכלה וגם במחיר משתלם.

היום יש לחברה עשרה מוצרים עם חדשנות, מאושרים על ידי ה-FDA, מינהל המזון והתרופות האמריקאי. לאחרונה הודיעה על השקה של מוצר לטיפול בקרע במניסקוס. הערכתה היא כי תתפוס 60%-70% מהשוק הזה, המגלגל כמה מאות מיליוני דולרים, עד סוף 2021.

"מעדיפים לחבור מאשר להתחרות"

בוטנסקי סיפר בראיון ל"גלובס", כי "הקמנו מחלקת אבי-טיפוס שקראנו לה 'בייבי ת.א.ג', שכל הזמן ייצרה רק אבי-טיפוס. המוטו שלנו הוא להציע לפחות מוצר חדש אחד לכל לקוח שלנו כל שנה. כלומר עם ג'ונסון אנד ג'ונסון השקנו ארבעה מוצרים, עם סטרייקר ארבעה מוצרים ועם זימר ארבעה מוצרים. הלקוח הגדול ביותר של החברה והחדש יותר יחסית, זו חברת רפואת הספורט ארתרקס, מובילת התחום.

"קיצרנו את זמן ההגעה של מוצר לשוק מ-3-4 שנים לשנה בערך, בזכות הקשר עם הלקוחות. כל אחד מהלקוחות שלנו, כשרואה כיצד מפתחים עבור הלקוח האחר, חושב שאולי הוא מפספס משהו. אני מנתח עבורם את השוק כי אני בקשר עם כל הגורמים. והם מעדיפים לחבור אליי, מאשר אחר כך לנסות להתחרות בי".

קרן טנא, מהקרנות הוותיקות והבולטות בישראל, נוסדה בשנת 2004 על-ידי ד"ר אריאל הלפרין, רן בן אור, אייל עטיה ודורי בראון, והיא מנהלת כיום נכסים בהיקף של 1.2 מיליארד דולר, במסגרת ארבע קרנות שגייסה לאורך השנים. 

קודם להקמת הקרן שימש הלפרין כראש מטה הסדר הקיבוצים, מה שמסביר את התמקדותה של טנא בתחילת דרכה בעיקר בחברות קיבוציות. אולם מאז הרחיבה הקרן את השקעותיה לחברות תעשייה ישראליות מבוססות, רווחיות, צומחות ומוטות-יצוא, שהיא יכולה להוסיף להן ערך. 

עם האקזיטים הבולטים של הקרן נמנות חברות התעשייה הקיבוציות נטפים ואבן קיסר , וחברת SCR, המייצרת מערכות לניהול רפתות. בין המימושים העומדים אצלה על הפרק כיום נמצאת חברת התעשייה גדות כימיקלים, שאשתקד עמדה בפני הנפקה ראשונית של מניותיה לציבור (IPO), ונכון להיום מתנהל מו"מ למכירת נתח ממניות החברה לקבוצת משקיעים מוסדיים.

מול המימושים שביצעה השלימה בשבוע שעבר קרן טנא עסקה של כ-200 מיליון דולר בחברת חיפה כימיקלים ("קבוצת חיפה"), יחד עם כמה משקיעים נוספים, בהם לאומי פרטנרס, פועלים שוקי הון, קרן הפנסיה עמיתים וכמה גופים קיבוציים.

כשליש מסכום ההשקעה יוזרם לתוך קבוצת חיפה, העוסקת בייצור דשנים לחקלאות וכימיקלים לתעשייה, במטרה לתמוך בתוכנית הקמת האתר התפעולי שלה במישור רותם שבנגב, והיתרה תשולם לבעליה הנוכחיים של החברה - האחים אדי וג'ולס טראמפ.

במסגרת העסקה יקבלו טנא ושותפיה כ-30% ממניות קבוצת חיפה, וכן את זכויות השליטה במועצת המנהלים של החברה, והלפרין צפוי לכהן כיו"ר החברה.

תעודת זהות | ת.א.ג

תחום עיסוק: פיתוח ושיווק מכשירים רפואיים לפרוצדורות כירורגיות בתחום רפואת הספורט
היסטוריה: הוקמה על ידי קיבוץ געתון בסוף שנות ה-90. השליטה נמכרה לטנא ב-2011
נתונים: מנוהלת על ידי חגי סתרי, שוויה מוערך בעסקה האחרונה בכחצי מיליארד שקל