מהחוגר לאפליקציה: צה"ל משנה את מערך ההיסעים לגמרי עם 2 אפליקציות כדי למנוע את עומסי ראשון וחמישי

אין זה חדש כי מדי שבוע בימים ראשון וחמישי ישנם עומסים בתחבורה הציבורית בישראל • בין הסיבות המרכזיות לכך אלו החיילים הנדרשים לשוב לבסיסיהם ברחבי הארץ • כעת, צה"ל משנה את מערך ההיסעים שלו בעזרת 2 אפליקציות ייעודיות לחיילים

תורים בדרך לרכבת הקלה / צילום: Shutterstock
תורים בדרך לרכבת הקלה / צילום: Shutterstock

הבעיות בתחבורה הציבורית במדינת ישראל הן מוכרות ודורשות פתרון. אחת הבעיות, ואולי מהחריפות, היא העומסים שיש בימי ראשון וחמישי בתחנות המרכזיות - שנובעים בין היתר בגלל החיילים שצריכים להגיע לבסיס שלהם.

אך נראה שבקרוב החיילים ימצאו דרכים יעילות ונוחות יותר להגיע: כשהקורונה סגרה את התחבורה הציבורית, נאלצו בצבא להקים מערך היסעים עצמאי, שיהיה מקביל לתחבורה הציבורית האזרחית.

המשימה למצוא פתרון לבעיה המתמשכת הוטלה על רח"ט לוגיסטיקה, תא"ל פיני בן מויאל. בצה"ל שיתפו פעולה עם חברת Shift, ובחודש מרץ בשנה שעברה שחררו אפליקציה בשם "שאט"ל". האפליקציה מאפשרת לחייל להגדיר מאיפה ולאן הוא צריך להגיע, מזהה לו נקודת איסוף ומתאימה לו אוטובוס הישר לבסיס.

בשלב השני, בצה"ל רצו לייעל את השיטה: במקום לעבוד בצורה רנדומלית - להזמין אוטובוסים בצורה שרירותית לבסיסים בלי להכיר את הצרכים של החיילים, החליטו לעבור לשיטה מבוססת דאטה. כך שכל חייל יזמין את המקום שלו באוטובוס וההזמנות יהיו חכמות יותר, מה שצמצם הזמנות אוטובוסים ושיטות לא יעילות.

אפליקציית "שאט"ל" כבר בפיילוט חצי שנה בכמה בסיסים בערבה, קריית ההדרכה, בה"ד 1, ביסל"ח, שיבטה ועוד. בתקופת הזמן הזו, חצי מיליון חיילים נסעו במודל של "שאט"ל". ביום רביעי החיילים מבקשים לאן הם רוצים להגיע למחרת. בהתאם לאותם ביקושים, מסדרים את האוטובוסים שמגיעים לרציף. אותם חיילים לא נכנסים לתחנות מרכזיות ולא עולים על הרכבות, אלא עולים על תחבורה ייעודית, וכך אמורים להימנע העומסים המוכרים. 

פתרון גם לחיילים הלא קרביים

ומה יעשו החיילים שמשרתים ביומיות וקרוב לביתם? הם יעבדו עם אפליקציה נוספת שכעת בפיתוח, בשם "זוזו", במודל יומי.

נכון לעכשיו, משרד הביטחון חתום מול משרד התחבורה בהסכם גלובלי, ומשלם לו מדי שנה סכום קבוע, בלי קשר לכמה משתמשים בתחבורה הציבורית בפועל. בצה"ל הבינו שבמקום תשלום גלובלי, עדיף לשנות לחיוב פר-שימוש, מה שהוביל אותם כיום לפתח אפליקציה חדשה, בשם "זוזו".

במקום לפתוח במכרז שייקח שנה, בצה"ל החליטו לפנות ליחידת שחר בתקשוב, ולפתח את האפליקציה בעצמם. האפליקציה תעבוד כך שחייל יעלה לאוטובוס בקו אזרחי, יפתח את אפליקציית "זוזו", יסרוק את קוד ה-QR שיש באוטובוס ו"ישלם" על הנסיעה דרך האפליקציה. שיטה זו קיימת כבר בכמה אפליקציות בישראל כמו מוביט. החיוב הזה למעשה עובר לצה"ל ולמשרד התחבורה, ואמור ליצור חיסכון, שכן מדובר בחיובים מדויקים פר שימוש ולא תשלום גלובלי כללי. בצה"ל לא מסרו את ההיקפים וכמה כסף נחסך במהלך כזה.

בצה"ל רוצים לשחרר את האפליקציה בעשרה הימים הקרובים, ותוך חודשיים להטמיע את האפליקציה בכלל היחידות. בפועל, בעזרת 2 האפליקציות  צה"ל יוצר מערך היסעים חדש לחלוטין. החזון בצה"ל הוא להעביר את כל החיילים לשימוש באפליקציות האלו, כשחיילי היומיות ישתמשו באפליקציית "זוזו", וחיילים במסגרת לוחמה ישתמשו בשילוב של שתי האפליקציות. אם לדוגמה נקודת האיסוף שהחייל קיבל באפליקציית "שאט"ל" רחוקה ממנו - הוא יוכל להשתמש באפליקציית "זוזו" להגיע לשם.

על פי התכנונים, כל היחידות הלוחמות בצבא ישתמשו במודל הזה תוך ארבעה-חמישה חודשים. וברגע שעושים שילוב של שתי האפליקציות האלו, זה עושה אופטימיזציה לכל המסלולים האפשריים, ויציע לחיילים את הדרך המהירה ביותר הביתה ולבסיס, לטענתם. יתרה מזאת, בצה"ל מחפשים להוסיף תחנות אוכל בנסיעות הארוכות, כך שבמהלך נסיעה לבסיס תהיה עצירה שכוללת אוכל על חשבון הצבא עבור החייל.

במהלך הפיתוח, התחשבו גם בחיילים שאינם משתמשים במכשיר חכם. עבור חיילים עם טלפון כשר, פיתחו פיצ'ר שיתאים גם למכשירים מהסוג הזה. לחיילים שאינם מחזיקים במכשיר נייד בכלל, הם יוכלו להזמין את הנסיעות דרך האחראי על המערכת בכל יחידה. בנוסף, חיילים שנגמרה להם הסוללה במכשיר, יוכלו להשתמש בחוגר שלהם - שיהיה טעון ב-5 נסיעות חירום. לאחר שימוש, יהיה אפשר להתקשר למוקד שיחזיר את נסיעות החירום האלו, אם השתמשו בהן כבר.

עתיד לפגוע בהכנסות משרד התחבורה

מהלך כזה עתיד לפגוע בהכנסות של משרד התחבורה, שכן החיילים, המהווים אחוז גבוה ממשתמשי התחבורה הציבורית, מפסיקים את השימוש. מה שיגרום למשרד התחבורה לאבד רווחים. כדי לעמוד בשיתוף הפעולה מול משרד התחבורה, הצדדים יפעלו בתכנית מדורגת - וצה"ל ימדוד את עצמו בוועדה משותפת כל שלושה חודשים.

כדי לעודד הורדה בקרב החיילים והיחידות, צה"ל עומד להציע לחיילים חודש נסיעה בחינם על אזרחי, אם יורידו את אפליקציית "זוזו", תחנות פרסום עם חלוקת מטענים ניידים לחיילים ועוד כמה הטבות ליחידות. המטרה היא ש-70 אחוז מכלל החיילים בצבא בכל החילות, ישתמשו באפליקציות האלו בתוך כמה חודשים.