ממשיכים לצבור תאוצה: גידול של 50% בחודש יוני בתשלום בארנקים דיגיטליים

בחודש יוני נרשם זינוק של 50% בעסקאות בארנקים דיגיטליים בהשוואה לחודש מאי • מאז כניסת אפל פיי ליישראל בתחילת מאי נרשם גידול של 1,200% בשימוש בארנקים הדיגיטליים • החל מסוף החודש יחויבו כמעט כל בתי העסק בארץ לאפשר תשלום באמצעות טכנולוגיית EMV

אפל פיי. גם שאר הארנקים הדיגיטליים הרוויחו מהכניסה לארץ / צילום: Shutterstock
אפל פיי. גם שאר הארנקים הדיגיטליים הרוויחו מהכניסה לארץ / צילום: Shutterstock

מגמת הזינוק בהיקף הפעולות בכרטיסי אשראי שהתבצעו בארנקים דיגיטליים נמשכה גם בחודש יוני. בהשוואה לחודש מאי נרשמה עליה של 50% בכמות העסקאות שהתבצעו דרכם, כך עולה מנתוני חברת שב"א (שירותי בנק אוטומטיים), המנהלת את מערכת התשלומים הלאומית בכרטיסי אשראי בארץ.

העלייה הזו מצטרפת לעלייה של 724% שנרשמה בחודש מאי, עם כניסת הארנק הדיגיטלי של אפל לשימוש בישראל. בסך הכל מאז 5 במאי, עת נכנס אפל פיי לישראל, מדובר על גידול של כ-1,200% במספר הפעולות שבוצעו באמצעות ארנקים דיגיטליים.

חשוב לציין כי הגעת הארנק הדיגיטלי של אפל לישראל יצרה עלייה בשימוש גם בארנקים דיגיטליים של חברות אחרות. יחד עם זאת, למרות הזינוק בשיעור השימוש, עדיין לא מדובר באמצעי התשלום המועדף על הישראלים.

שימוש בארנק דיגיטלי לא מצריך הקשת קוד סודי בניגוד לעסקאות ללא מגע בכרטיס אשראי (קונטקט-לס) המוגבלות ל-300 שקל לעסקה ללא הקשת קוד סודי, וכתוצאה מכך הארנקים הדיגיטליים העלו את שיעור העסקאות החכמות שערכן גבוה מסכום זה. נכון להיום עסקה ממוצעת בכרטיסי אשראי עומדת על סל של 220 שקל והנתון החציוני הוא 80 שקל, כך שככל שהשימוש בארנקים דיגיטליים יהפוך רווח יותר, תגדל העסקה הממוצעת הנעשית בכרטיסי אשראי.

לגבי עסקאות בכרטיסי אשראי ללא מגע (קונטקט-לס) נרשמה ביוני עלייה של 15% לעומת היקף אותן העסקאות בחודש מאי 2021, כאשר 37% מכלל העסקאות בכרטיסי אשראי ביוני 2021 היו עסקאות חכמות.

66% מהמסופים מותאמים לביצוע עסקאות EMV

בסוף חודש יולי צפוי להתבצע השלב השני בכניסת מערכת ה-EMV (טכנולוגיה בה המידע מוצפן על שבב ללא צורך בפס המגנטי), כאשר גם עסקים בינוניים וקטנים יבצעו עסקאות כרטיסי אשראי דרך מסופים בטכנולוגיית EMV. לקראת מועד זה, מפרסמת שב"א גם את נתוני החדירה של מערכת ה-EMV לבתי העסק ולמשק הישראלי. מהנתונים עולה כי בחודש יוני נרשמה עלייה של 2% במספר מסופי ה-EMV ו-66% מהמסופים הפעילים במשק הישראלי הם מסופים המותאמים לביצוע עסקאות EMV.

למרות גידול של 13% בכמות עסקאות ה-EMV לעומת החודש הקודם, רק 51% מהמסופים בישראל העבירו בחודש שעבר עסקאות כרטיסי אשראי בטכנולוגיית EMV.

איתן לב טוב, מנכ"ל שב"א, התייחס לנתונים ואמר: "מנתוני השימוש והחדירה של מערכת ה-EMV עולה כי מערכת התשלומים הלאומית בכרטיסי אשראי ערוכה ומוכנה לקראת הרחבת השימוש במשק בסוף חודש יולי. הציבור הישראלי התרגל לבצע עסקאות EMV עם הקשת קוד סודי, עסקאות חכמות עד לסכום של 300 שקל באמצעות נגיעה של הכרטיס במסוף ואנו רואים גם שימוש הולך וגובר בארנקים דיגיטליים".