אופ"ק הגיעה לפשרה עם איחוד האמירויות על הפקת נפט

ההסכם של הקרטל להעלות את תפוקת הנפט של המדינה תלוי בהסכמה של קבוצה גדולה יותר של יצרניות נפט, הכוללת את רוסיה

הפקת נפט / צילום: Shutterstock, Richard Thornton
הפקת נפט / צילום: Shutterstock, Richard Thornton

המדינות חברות אופ"ק הגיעו לפשרה עם איחוד האמירויות הערביות והסכימו להסיר את המגבלה על כמות הנפט שיהיה מותר למדינה לשאוב, כחלק מהסכם נרחב יותר עם מדינות מפיקות נפט בהובלת רוסיה להגדלת האספקה בעולם, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא.

הפשרה, שהושגה בין ערב הסעודית, המנהיגה בפועל של אופ"ק ואיחוד האמירויות הערביות מותנית ותלויה בהסכמה של הקרטל והקבוצה הנרחבת יותר, אופ"ק +, שעוד לא נקבע לה תאריך. אופ"ק + כוללת את רוסיה והמדינות מפיקות הנפט שהיא מובילה.

המשמעות של זה היא שכל תוצרת חדשה מהסכם ההפקה המוגדלת שהושג מוקדם יותר החודש - אבל נבלם בגלל התנגדות איחוד האמירויות הערביות - לא תגיע לשווקים מיד. מדינות אחרות באופ"ק יכולות לנצל את הוויתורים שנעשו עבור איחוד האמירויות הערביות על מנת לבקש הגדלה של התפוקה שלהן בתוך הקבוצה, כך אומרים נציגים.

מוקדם יותר החודש, הסכימה אופ"ק עם הקבוצה בהובלת רוסיה להגדיל את התפוקה על מנת למלא אחר הביקוש הגובר ולמתן מחירים מאמירים. הקבוצה קיצצה תפוקה של 9.7 מיליון חביות נפט ביום בתחילת שנה שעברה, כמות שהיא בערך מקבילה ל־10% מהביקוש העולמי אז.

הביקוש האיץ בבת אחת כשכלכלות רבות, בייחוד בעולם המפותח, החלו לפעול שוב, לאחר מבצעי התחסנות נרחבים וירידה בכמות המקרים במקומות רבים. בעבר הסכים ארגון אופ"ק + להוסיף תפוקה של כ־4 מיליון חביות ביום.

מוקדם יותר החודש, הסכימה הקבוצה להסכם שהיה מגדיל את הייצור ב־400 אלף חביות ביום כל חודש עד סוף 2022, ובכך לסיים בקיצוצים האחרונים. לאחר כמה ימי דיונים, סירב איחוד האמירויות הערביות לחתום.

יכול להיות שמאוחר מדי לאמץ את התוכנית בזמן לאוגוסט. רוב חברות הנפט הלאומיות הנתונות להסכמי התפוקה של אופ"ק כבר הודיעו ללקוחות שלהן על נפח תפוקת הנפט הגולמי שהם צפויים לקבל בחודש הזה.

התנודתיות במחירי הנפט

בשיקוף של האופן הלא־וודאי של הדיונים והשפעתן על ההיצע והביקוש, מחירי הנפט התנדנדו ביום רביעי. מחירי הנפט הגולמי ירדו מיד לאחר פרסום חדשות על הסכם, עלו במהרה ואז ירדו שוב. במסחר של אחר הצהריים המוקדמים בניו יורק, נפט ברנט, שהוא המדד הבינלאומי, ירד בכ־2% למחיר של 75 דולר לחבית. נפט של מערב וטקסס נסחר ב־2% פחות, ביותר מ־73 דולר לחבית.

איחוד האמירויות הערביות ביקש שמה שמכונה קו הבסיס - הכמות המקסימלית של נפט שאופ"ק מכירה בכך שהמדינה יכולה לייצר - יועלה ל־3.8 מיליון חביות ביום מ־3.2 מיליון חביות ליום במצב הנוכחי. בפשרה שהושגה ביום רביעי עם ערב הסעודית, תוכל איחוד האמירויות הערביות להפיק 3.65 מיליון חביות החל באפריל, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא.

הפשרה מביאה לסיום סכסוך פומבי ורועש בין שתי בנות הברית הקרובות ביותר באופ"ק - ערב הסעודית ואיחוד האמירויות הערביות. בזמן שערב הסעודית היא היצרנית הגדולה יותר באופן משמעותי וכוח אזורי, ואיחוד האמירויות הערביות הוא אחד מיצרני הנפט באופ"ק שיש להם מה שמכונה יכולת ייצור עודפת - חביות שהיא יכולה להפיק במהירות.

לאחרונה איחוד האמירויות הערביות ביקשה בתוך הקבוצה אפשרות להגדיל את יכולת הייצור האינדיבידואלית שלו, ואף הוציאה כסף רב להגדלת יכולת התפוקה. בכירים מהאיחוד החלו לחשוב שיש לשאוב את הנפט מהאדמה מהר יותר, לפני שהביקוש ייגמר במסגרת מעבר נרחב יותר בעולם להפחתת השימוש בדלק מבוסס מאובנים.