אפקט הפרפר: שביתת עובדי משרד הבריאות עשויה להגדיל את הפקק בנמלים

השביתה, שמתקיימת מזה שלושה ימים, כוללת גם את עובדי משרד הבריאות בנמלים, דבר שעשוי להביא לעצירת תנועת אניות לתוך הנמלים בפרק זמן של בין 24 עד 72 שעות • נשיא לשכת הספנות: "המצב עשוי להפוך לשיתוק מוחלט של הסחר הימי"

נמל חיפה / צילום: פאול אורלייב
נמל חיפה / צילום: פאול אורלייב

עובדי משרד הבריאות בתחנות ההסגר שבנמלי ישראל הצטרפו לשביתת עובדי מנהל, משק וכוחות העזר בבתי החולים, כך נודע לגלובס. המשמעות עשויה להיות דרמטית עבור פעילות הנמלים, היות שללא אישור של משרד הבריאות לא ניתן להכניס אניות לנמלים כדי לפרוק או להעמיס אותן.

בנמל חיפה אישרו כי נודע להם על הצטרפות אנשי משרד הבריאות שעובדים בנמל, וכי הדבר עשוי להשפיע על פעילותו. כך גם בנמל אשדוד. יצוין כי בשני הנמלים ציינו כי נכון לעכשיו טרם נמנעה כניסתן של אניות לנמלים, זאת ככל הנראה היות שהאישור שמספקים עובדי משרד הבריאות לאניות ניתן בטווח של 24-72 שעות טרם כניסתן בפועל. לדברי גורם באחד הנמלים, אם השביתה תימשך אנחנו נתחיל לראות את ההשפעה שלה החל מתחילת השבוע הקרוב.

בשל המצב פנה היום נשיא לשכת הספנות הישראלית ד"ר יורם זבה אל שרי האוצר, התחבורה והכלכלה והתריע כי השביתה מסוכנת למשק כולו. "שחרור הסחורות נמנע לחלוטין ואין אפשרות לייצוא. הוצאות גדולות מתחילות להצטבר, והמשק לקראת שיתוק", אמר זבה. לדבריו, "מצב זה עלול להתפתח במהירות לאחד מהחמורים שידעה המדינה, כאשר בכל מלחמות ישראל לא זכור מצב שבו אף אנייה לא נכנסה לנמלים. המשך ה'סגר הימי' יביא לידי שיתוק מוחלט של הסחר הימי המהווה 99.5% מכלל הסחר הבינלאומי של ישראל", אמר זבה.

לדבריו ידוע לו כי עד כה נמנעה כניסתן של שתי אניות לפחות לנמלים, וכי אם המצב יימשך זו רק ההתחלה.

יוזכר כי גם ללא שביתת אנשי משרד הבריאות, בחלק מהנמלים קיים עומס של אניות שנאלצות להמתין ימים רבים מחוץ לנמלים. נכון להיום, בנמל חיפה מדובר ב"פקק" קטן, אך נכון לשבוע האחרון בנמל אשדוד עומדות כ-25 אניות מחוץ לנמל.

ממשרד התחבורה נמסר כי "כרגע אניות נכנסות ויוצאות מהנמלים ועדיין לא מורגשת הפרעה בהיבט תנועת האניות. אנחנו מקוות שעובדי משרד הבריאות ימשיכו ויפגינו אחריות בעניין סחר החוץ הישראלי ולא ישתקו את מדינת ישראל, לרבות הנזק הכלכלי העצום למשק מחסימת הנמלים, נזק שיוסיף למשבר הלוגיסטי שכבר מעיק קשות כתוצאה מהשיבושים הקשים בנמלים על כלל המדינה והמשק".