המשבר בלבנון מחריף: ראש הממשלה הודיע לנשיא שהוא מחזיר את המנדט

סעד אל-חרירי רצה להקים ממשלת מומחים שנתמכת על ידי גורמים מהמערב, אך זו נדחתה על ידי הנשיא, כאשר יש שאומרים בעקבות לחץ מהחיזבאללה • בינתיים, כלכלת לבנון בקריסה של ממש

סעד אל חרירי / צילום: Reuters, דלטי נוהרה
סעד אל חרירי / צילום: Reuters, דלטי נוהרה

המשבר הפוליטי-כלכלי בלבנון מחריף. ראש הממשלה לשעבר, סעד אל-חרירי, הודיע היום (ה') לנשיא המדינה מישל עאון כי הוא מחזיר לו את מנדט הקמת הממשלה לאחר שעאון דחה את ההצעה להקים ממשלת מומחים. אל חרירי הביא עמו רשימה של 24 שרים, ללא שיוך מפלגתי מובהק, רובם אנשי מקצוע שיועדו לתפקידים השונים, אך עאון לא אישר את הקמת הממשלה בהרכב הזה. לאחר הפגישה הקצרה עם עאון, מסר אל חרירי הודעה ולפיה בשל חוסר ההסכמה עם הנשיא אין הוא מחויב יותר להקים ממשלה.  

אל חרירי והממשלה שהציע נתמכים על ידי סעודיה, מצרים והמערב שהציעו סיוע לשיקום הכלכלה הלבנונית אם זו תוקם. אלא שעאון, בן בריתו של ארגון חיזבאללה התנגד לממשלה מסוג זה.

לבנון מצויה כבר יותר משלוש שנים במשבר פוליטי לאחר התפטרות ממשלת אל חרירי הקודמת. הבחירות לא הביאו לשינוי ביחסי הכוחות, וכל הניסיונות של אל חרירי ושל קודמיו להקים ממשלה כשלו, לרבות הניסיון האחרון להקים ממשלת מומחים. לפי פרשנים בלבנון, חיזבאללה עומד מאחורי מניעת הקמת ממשלת המומחים, העשויה להצר את צעדיו ואת שליטתו על ענפים שלמים בכלכלה ובמסחר. חיזבאללה התנגד גם לצעדי חקירה של אסון הפיצוץ בנמל ביירות המיוחס לו בשל אחסון חומרים מסוכנים בנמל.

בינתיים, כלכלת לבנון בקריסה של ממש. הלירה הלבנונית מתרסקת לשער נמוך יותר ויותר, ערך השכר יורד לנוכח האינפלציה הדוהרת. בשל היעדר דלק שכן למדינה אין די עתודות מט"ח לממנו, יש חשמל רק שעות ספורות ביום. יש מחסור חמור במוצרי מזון בסיסיים ובעיקר אלה המיובאים וגם בתרופות וציוד רפואי.