מגלות אחריות: גידול במספר החברות בישראל שמפרסמות דוחות ESG

ארגון מעלה פירסם את דירוג ה-ESG לשנת 2021 • הדירוג כולל 81 חברות גדולות ו-66 בינוניות וקטנות, ובראשו נמצא בנק הפועלים • וגם: מה הקשר בין חברת אינוביד (Innovid) הישראלית ובין האולימפיאדה בטוקיו? • אירועים ומינויים

מימין לשמאל: מומו מהדב מנכ"ל מעלה, מיכל דן הראל מנכ"לית מנפאואר, מיקי אדיב מנכ"ל G1 ויו"ר מעלה ואתי אלישקוב מנכ"לית ליברה / צילום: באדיבות מעלה
מימין לשמאל: מומו מהדב מנכ"ל מעלה, מיכל דן הראל מנכ"לית מנפאואר, מיקי אדיב מנכ"ל G1 ויו"ר מעלה ואתי אלישקוב מנכ"לית ליברה / צילום: באדיבות מעלה

נושאים חברתיים וסביבתיים מקבלים יותר ויותר נפח בעולם העסקי, והדבר בא לידי ביטוי גם בדירוג ה-ESG (דוח האחריות התאגידית) של ארגון מעלה לשנת 2021, שמתפרסם כעת.  הדירוג הושק בבורסה הישראלית, ובאירוע השתתפו בין היתר מומו מהדב, מנכ"ל מעלה, מיכל דן הראל מנכ"לית מנפאואר, מיקי אדיב מנכ"ל G1 ויו"ר מעלה ואתי אלישקוב מנכ"לית ליברה.

הדירוג כולל 81 חברות גדולות ו-66 בינוניות וקטנות. בין המצטרפות השנה נמנות ישראכרט, אנלייט, רשת פתאל, תנובה וחברות הביטוח איילון וליברה. בסך הכול, מדובר בכ-30 חברות חדשות, שחלקן כבר מדורגות השנה, ואחרות נמצאות בתהליכי למידה והיערכות לקראת דירוג 2022.

החברות המדורגות מתבקשות להשיב על שאלונים במספר פרמטרים, ואם חברה בוחרת לא לענות על שאלה מסוימת, יורד לה ניקוד. בחישוב הסופי, בראש הדירוג נמצא בנק הפועלים. בדירוג לפי סקטורים, החברות המובילות הן שטראוס, שופרסל, טבע, נתיבי איילון, ווסטרן דיגיטל, אנלייט, פרטנר ואסותא.

לפי מעלה, השנה נרשמה עלייה של 70% במספר החברות שפרסמו דוחות בהשוואה ל-2019. כמו כן, 30% מהחברות הגדילו את סכומי התרומות שלהן בעקבות הקורונה. שיעור הנשים בדירקטוריונים רשם ירידה קלה לעומת השנה הקודמת: 25% לעומת 29%, אך שיעור בעלות השכר הגבוה עלה מ-28% ב-2020 ל-30% השנה. בתחום ההיסעים, 42% מהחברות מינו מתאם פתרונות תחבורה מתקדמים, ו-46% ביצעו תהליך מיפוי של הצרכים והמאפיינים התחבורתיים של העובדים.

לדברי יניב פגוט, מנהל מחלקת מסחר, נגזרים ומדדים בבורסה, "שוק ההון לומד לתמחר בצורה טובה יותר את החברות שמנוהלות בצורה נכונה, מתוך ראייה אסטרטגית ארוכת טווח. לכן אני מאמין שנראה בהמשך חברות נוספות שיפעלו בתחום האחריות התאגידית".

אזור התעשייה 

הישג אולימפי

קבוצת הטלוויזיה NBC Sports בחרה בחברת אינוביד (Innovid) הישראלית לנהל את הפרסומים במהלך שידורי אולימפיאדת טוקיו. הקבוצה צפויה לשדר במהלך האולימפיאדה 7,000 שעות של שידורים חיים לעשרות מיליוני צופים בארה"ב, וההיקף הכספי של הפרסומות בזמן הזה מוערך ב-1.2 מיליארד דולר.

אינוביד מפתחת ומנהלת את הפלטפורמה העצמאית הגדולה בעולם להגשת ומדידת פרסומות דיגיטליות בטלוויזיות חכמות. למעשה, היא מאפשרת למפרסמים לקבל נתוני חשיפה ואפקטיביות של קמפיינים בזמן אמיתי, כך שניתן לשנות ולהתאים תכנים וקהלים בטווח קצר ביותר.

הכלים האוטומטיים של הפלטפורמה מצמצמים את הצורך במעקב אנושי אחרי החשיפה, וכפועל יוצא מכך מקצרים זמני עבודה ומדייקים את התוצאה. לאנשי הפרסום מתאפשר לבדוק במהירות רבה יחסית מה עובד על הצופים: הם יכולים להעלות פרסומות עם סיומות שונות, לקבל פידבק, ולפי זה להמשיך את הקמפיין.

אינוביד הוקמה בשנת 2008 על ידי צביקה נטר, טל חלוזין וצחי זיגדון, והיא מעסיקה כ-400 עובדים, מתוכם 90 בישראל. החברה הודיעה כי עד סוף השנה תונפק בבורסה לניירות ערך בארה"ב, לפי שווי מוערך של 1.3 מיליארד דולר. כיום החברה עובדת כיום עם 40% מתוך 200 המפרסמים הגדולים ביותר בארה"ב. בין לקוחותיה נמנים לוריאל, טויוטה ובנק אוף אמריקה.

לדברי טל חלוזין, סמנכ"ל הטכנולוגיות וממייסדי אינוביד, "ההתקשרות עם NBC היא קפיצת מדרגה עבורנו מבחינת היקפי העבודה והחשיפה. בעזרת הכלים שאנחנו מציעים, מפרסמים יוכלו לתת פתרון קריאייטיבי מהיר להתרחשויות באולימפיאדה, כמו הגעת ספורטאים אמריקאים לשלבי הגמר או זכייה במדליות".

טל חלוזין, סמנכ"ל הטכנולוגיות וממייסדי אינוביד / צילום: Innovid
 טל חלוזין, סמנכ"ל הטכנולוגיות וממייסדי אינוביד / צילום: Innovid

לקנות לבד 

רמי לוי ואבי כץ, המחזיקים ברשת קופיקס, משיקים בשיתוף הסטארט-אפ "CYB-ORG AUTO SHOP" של היזם ארז גור, את הקונספט Q - רשת חנויות המבוססות על קנייה אוטונומית. סניף ראשון נפתח בשד' רוטשילד בתל אביב.

בדומה למהלך שהובילה אמזון בכמה מחנויותיה בארה"ב, גם כאן כדי לערוך קניות בצורה עצמאית יש לבצע הרשמה חד פעמית, באמצעות מערכת זיהוי ביומטרית של טביעת אצבע. הזיהוי הביומטרי (שחלק מהצרכנים יראו בו חדירה לפרטיות) יאפשר כניסה לחנויות הנוספות שייפתחו, והוא משמש גם לפתיחת הארונות ולקיחה או החזרת מוצרים למדף. בסיום התהליך הלקוח מחויב על הפריטים שאסף, וחשבונית נשלחת אליו באמצעות סמס.

המערכת אינה עושה שימוש במצלמות (בדומה לאמזון), אלא פועלת דרך חיישני שקילה וראיית מכונה. בחנויות נמכרים מוצרי סופמרקט בהם ירקות ופירות ארוזים, מוצרי בשר מצוננים וקפואים, מוצרי חלב, פארם וטבע וגם קפה לקחת (שנעשה על ידי מכונה). ההבטחה היא לחיסכון משמעותי בזמן קנייה באמצעות התפעול העצמאי. לרשת נחסכים עלויות כוח האדם, וגם הזמנת המוצרים שאוזלים מהמלאי נעשית באופן אוטומטי. החזון הוא להקים סניפים גם ביישובים קטנים ובמתחמי עבודה, לנוכח עלויות התפעול הנמוכות יחסית.

חדשות טובות

עמותת "מחשבה טובה" מפעילה את התוכנית השנתית אקוטק, המוקדשת להעצמה טכנולוגית של נוער במצבי סיכון. החודש ביקרו משתתפי התוכנית בחברת אוניפארם, שם עברו סדנת מיומנויות לכתיבת קורות חיים וראיונות עבודה, ובחממת TERRA LAB שבה נפגשו עם יזמים שחשפו אותם לעולם הסטארט-אפים. במהלך התוכנית עובדים המשתתפים על פיתוח מתקדם לאחד הפרויקטים שלהם - אפליקציה לחיפוש עבודה של בני נוער - עד לשלב ההשקה.