מחזיקי האג"ח של אי.די.בי נוטים להישאר עם הכסף ולא למכור את החברה על נכסיה

בקופת החברה הנמצאת בפירוק יש מעל 300 מיליון שקל, בנוסף למניות בישראייר ובפרויקט נדל"ן בווגאס • בין המתעניינים בחברה: רני צים, להב אל.אר, גש זאבי, שמעיה רייכמן ואיש עסקים בינלאומי

אבי לוי, יו"ר להב אל.אר / צילום: איל יצהר
אבי לוי, יו"ר להב אל.אר / צילום: איל יצהר

מחזיקי האג"ח מסדרה ט' של חברת אי.די.בי פיתוח יצביעו השבוע על הצעת החלטה להורות לנאמן הסדרה לפעול על מנת שנאמן החברה, עו"ד אופיר נאור, יבצע חלוקת ביניים מתוך הכספים שנמצאים בקופת החברה. זאת, תוך הותרת סכומים להמשך הליכי הפירוק של אי.די.בי.

הרוב הדרוש לקבלת ההחלטה הינו רוב רגיל של המשתתפים בהצבעה. בקופתו של נאמן אי.די.בי, עו"ד אופיר נאור, הצטברו כספים בהיקף של כ-300 מיליון שקל, המיועדים לנושי החברה ובראשם מחזיקי אג"ח ט'. המטרה היא לחלק 280 מיליון שקל מתוך ה-304 מיליון שקל שבקופה.

על פניו, אמור נאמן החברה לחלק את הכספים לנושי אי.די.בי, הנמצאת בפירוק , אולם קיימת לו גם אפשרות לבצע עסקה במסגרתה תימכר החברה לצד שלישי., בהסתמך בין היתר על הכספים שכבר נמצאים בקופתה.

מסיבה זו, קיים חשש כי חלוקת הכספים המדוברת תפגע באפשרות לביצוע עסקת המכירה של אי.די.בי. משום כך, נדרשים מחזיקי אג"ח ט' להחליט האם רצונם הוא שתבוצע חלוקה של חלק מהכספים שהצטברו (גם במחיר סיכון לפגיעה בעסקת המכירה של החברה), או שברצונם לאפשר לנאמן החברה למצות את המו"מ עם המתעניינים.

ביום ג' השבוע היה המועד האחרון להגשת הצעות הרכישה לנאמן אי.די.בי, כאשר עד למועד זה הוגשו חמש הצעות שונות. מלבד הכספים שכבר בקופה, מחזיק הנאמן בנכסים נוספים ובראשם 25.8% ממניות חברת הנדל"ן IDBG (בעלת פרויקט משרדים ומסחר בווגאס) ו-25% ממניות חברת התעופה ישראייר.

רשימת המציעים לרכישת אי.די.בי כוללת את איש העסקים גד זאבי (באמצעות חברת ברטורא מרכזי קניות), החברות הבורסאיות וואליו קפיטל ולהב אל-אר , שמעיה רייכמן וכן איש עסקים בינלאומי שחי באירופה.

לאחר פרסום ההצעה של המשקיע הבינלאומי בידי רו"ח עמנואל אבנר, הגדיר שרון חינקיס ממגדל את ההצעה כקשקוש, וקרא למחזיקים לוותר על ההצעות ולהצביע לטובת נטילת הכסף, מאחר שההצעות לוקחות את הכסף ומשאירות את הסיכון בידי המחזיקים. "אני 30 שנה בשוק ההון ומעולם לא ראיתי הצעה כזאת", אמר חינקיס.

עופר גזית, נציג מחזיקי האג"ח, אמר שההצעות שהוגשו הן לא מספיק טובות, ולכן המלצתו היא להתמקדם עם חלוקת המזומן למחזיקי האג"ח.

יש לציין, כי בעבר אמר נאמן אי.די.בי, כי מטרתו היא להשיג סכום של 400-450 מיליון שקל ממכירת נכסי החברה. כך, שהצעות לרכישת מלוא החברה מידי הנושים (תמורת סילוק מלא של חובותיה) צריכות להיות אטרקטיביות יותר.

מבין המציעים , להב אל-אר היא חברת נדל"ן והשקעות הנמצאת בשליטת אבי לוי ואלי להב. היא מציעה לקבל לבעלותה את אי.די.בי על 300 מיליון השקל שבבעלותה, ולהנפיק בתמורה לנושי אי.די.בי אג"ח חדשות למשך 10 שנים בהיקף זהה לסכום המזומן שבקופה.

לאחר העמדת החוב, ימכרו להב אל-אר וקרן נוקד לאי.די.בי את כל מניות חברת להב אנרגיה ירוקה בתמורה לסך של 125 מיליון שקל. כך, שההחזקות באי.די.בי יתחלקו בין להב אל-אר (60%), קרן נוקד (15%) ובעלי האג"ח (25%).

וואליו קפיטל, בשליטת רני צים, עוסקת בתחום האשראי החוץ בנקאי ורכשה לאחרונה את פעילות קרנות הנאמנות וניהול התיקים של בית ההשקעות פסגות. היא מציעה לרכוש את אי.די.בי כשהיא נקיה מחובות ומנכסים, למעט כ-300 מיליון שקל המצויים בקופתה.

בתמורה, מציעה וואליו קפיטל להנפיק למחזיקי אג"ח ט', סדרת אג"ח חליפית בעלת משך חיים ממוצע של 8 שנים, שהיקפה (במונחי ערך נקוב) יהיה זהה לסכום המזומן שבקופה. בנוסף, יקבלו מחזיקי האג"ח לידיהם את התמורה ממכירת ההחזקות בישראייר וב-IDBG.

וואליו קפיטל מתחייבת להשתמש באי.די.בי ובנכסיה להקמת קרן השקעה בנדל"ן מניב בארה"ב, אשר תשקיע בדיור ו/או במרכזים מסחריים, וכן לבצע כל השקעה אחרת בהסכמה עם הנאמן בתחום הפעילות המסורתית המאפיינת בתי השקעות.

איש העסקים גד זאבי מציע לרכוש את אי.די.בי על כל נכסיה, תמורת סכום של 390 מיליון שקל. מתוכו, מציע זאבי לשם סכום 380 מיליון שקל בתוך 60 יום ממועד אישור ביהמ"ש את ההצעה.

גם הצעתו של שמעיה רייכמן כוללת רכישת אי.די.בי על מלוא נכסיה, כשבתמורה הוא מציע להנפיק למחזיקי אג"ח ט' סדרת אג"ח חדשה בהיקף של 600 מיליון שקל ערך נקוב ובמח"מ של 5 שנים. לדברי המציע, מגלמת ההצעה הטבה של כ-125 מיליון שקל מעבר לשווי הנכסי של החברה.

להבטחת אגרות החוב ישועבדו מניות חברת וויידלי מובייל, שבבעלותו של רייכמן. באחרונה חתמה וויידלי על הסכם לרכישת פעילות חברת הסולר אקספון 018 ועם השלמת העסקה תמוזג אקספון עם הפעילות הקיימת של וויידלי.

בנוסף, מתחייב רייכמן להעביר לאי.די.בי פעילות נדל"ן יזמית בתחום ההתחדשות העירונית, הכוללת נכון למועד זה פרויקטים המתוכננים לכלול כ-1,000 יחידות דיור, וכן שטחים מסחריים.

המציע החמישי מציע לרכוש את אי.די.בי במלואה בתמורה להנפקת סדרת אג"ח חדשה בהיקף של 440 מיליון שקל, שתועבר לנושים ותחליף את חובותיה הנוכחיים של החברה. אותו משקיע בינלאומי, שמציין כי הוא מעדיף שלא להיחשף בשלב זה, מתכוון להשתמש במזומנים שבקופה לצורך רכישת מניות של חברת נדל"ן מניב מהגדולות בישראל בעלת דירוג אשראי גבוה, בשווי שוק של 360 מיליון שקל. הוא גם מתכוון להכניס לחברה פעילויות חדשות בעלות פרופיל סיכון סולידי כגון אנרגיה מתחדשת.