דרישת סף לתפקיד הממונה הבא על התחרות: אומץ להילחם במונופולים

הציבור נאנק תחת יוקר המחיה שרק עולה בגלל חוסר הרצון לעמוד על האינטרס הציבורי מול הכוחות חזקים - הגיע הזמן שזה ישתנה

עו"ד מיכל הלפרין, הממונה היוצאת על רשות התחרות / צילום: ניב קנטור
עו"ד מיכל הלפרין, הממונה היוצאת על רשות התחרות / צילום: ניב קנטור

שאלת מינויו של הממונה הבא על התחרות מעולם לא היתה קריטית כהיום. היא צריכה לעניין כל אזרח במדינה שרוכש מוצרים בסופר, משלם חשבון חשמל, לוקח משכנתה, מחליף רכב ונאנק תחת יוקר המחיה הכללי פה.

גל עליות המחירים הנוכחי, מצב התחרות ויוקר המחיה בישראל אינם "גזירת גורל" אלא תוצאה של מדיניות רופסת שנמשכת שנים - פחד מעימות עם הגופים הגדולים במשק: הבנקים, מונופול הגז, ענקיות המזון והיבואנים הגדולים, הם רק חלק מהגופים שנהנו מרפיסות זו.

לא מדובר בסתם עוד מינוי, אלא בכזה שככל הנראה הכי ישפיע על יוקר המחיה והריכוזיות במשק הישראלי בחמש השנים הבאות. המינוי הוא לתקופת כהונה בת 6 שנים שלא ניתן לקצרה אלא בנסיבות קיצוניות במיוחד. המשמעות היא שברגע שימונה ע"י שרת הכלכלה ויאושר ע"י הממשלה, לא ניתן יהיה להזיזו מתפקידו מלבד בנסיבות קיצוניות במיוחד, ולכן אין מקום לטעויות.

לממונה יש סמכויות רבות בחוק, לרבות הסמכות לפתוח בחקירה פלילית נגד אלה שפוגעים בתחרות. הממונה יכול לעצור מיזוגים שמגדילים את הריכוזיות ומקטינים את התחרות (שלום למיזוג סלקום-גולן טלקום) ולהכריז על מונופולים וקבוצות ריכוז. בנוסף מכהן הממונה כיו"ר ועדת הריכוזיות - הועדה הממשלתית שתפקידה למנוע את הגדלת הריכוזיות במשק, לפקח על אחזקותיהם בתשתיות חיוניות של הגופים הריכוזיים (כמו מאגרי גז, רישיונות שידורים, וכו') ולשמור על ההפרדה בין פיננסי לריאלי.

הנה שלוש דוגמאות לדברים שיוכל לעשות הממונה החדש מיד עם כניסתו לתפקיד שישפיעו לכולנו על הכיס:

להכריח את בעלות מונופול הגז הטבעי להתחרות אחת בשניה - הררי מילים כבר נשפכו על העובדה שישראל הפכה למדינה מפיקת גז, אך עדין משלמת מחיר מהגבוהים בעולם ביחס למדינות שמספקות לעצמן את כל הביקוש לגז. בהסכם של חברת החשמל עם מאגר תמר יש סעיף המאפשר להוריד את המחיר ביולי 2021, אך רשות התחרות בחרה להמשיך לאפשר לחברות הגז לשווק במשותף במקום להכריח אותן להתחרות אחת בשניה, בהמשך לשורת החלטות תמוהות אחרות מול חברות הגז.

הממונה החדש יכול לשנות: להכריח אותן להתחרות אחת בשניה, להוביל להוזלת המחיר שמשלמת חברת החשמל על הגז וכתוצאה מכך להוזלה במחיר החשמל לאזרחי ישראל.

ייבוא בלעדי ויוקר מחיה

להגביל את מונופולי הייבוא הבלעדי - יבואנים בלעדיים כמו שסטוביץ ודיפלומט, שמייבאים לישראל מאות מוצרי צריכה בסיסיים, החל מדאורדורנטים ותחבושות היגייניות והמשך בשלל מוצרי מזון, מחזיקים נתחי שוק עצומים הנעים בין 50%-80% בחלק מהמקרים, ועדיין חוסים תחת הסכמי בלעדיות שאינם מאפשרים יבוא מקביל, למרות שהמוצרים בישראל יקרים בעשרות אחוזים ממדינות ה-OECD. הממונה הבא יוכל סוף סוף לשנות: להכריז עליהם כמונופולים, לתבוע על מחיר מופקע או לפחות להטיל עליהם מגבלות שימנעו מהם לפגוע בייבוא מקביל, ובכך להוזיל את המחירים.

להכריז על הבנקים הגדולים כמונופולים או כקבוצת ריכוז - העובדה שמשרד האוצר ובנק ישראל גוררים רגלים ביישום רפורמת שטרום הביאה לכך שעדיין אין תחרות בשוק הבנקאות בישראל. עם דואופול "פועלומי" שמחזיק 58% ועוד 3 בנקים בינוניים, ברור שהמתחרה החדש שנוצר עקב הרפורמה - הבנק הדיגיטלי - יהיה חייב הגנה מפני דורסנות הבנקים הגדולים, אחרת לא תתפתח תחרות אמיתית. הממונה הבא יוכל לשנות: להכריז על דואופול פועלים ולאומי כמונופול או קבוצת ריכוז לפי חוק התחרות, כפי שהבטיחה הממונה היוצאת לעשות בכנסת עוד לפני שנתיים וכפי שדרשה ועדת החקירה הפרלמנטרית ללווים הגדולים ("ועדת כבל") ב-2019. הכרזה בפועל תאפשר להטיל על הבנקים מגבלות של הרשות, וחשוב מכך, תאפשר אכיפה אזרחית נגד הבנקים כגון תובענות ייצוגיות, שבפועל בלתי אפשרי להגיש ללא ההכרזה הקונסטיטוטיבית הנדרשת כ"קבוצות ריכוז".

עמוד שדרה ויכולת ניהול

ויש עוד, אבל "תוכנית עבודה" היא החלק הקל. החלק הקשה הוא האומץ להחליט והנחישות לבצע. ידע בהגבלים עסקיים הוא חשוב, אך הניסיון מראה כי חשוב מכך בהרבה עמוד שדרה ויכולת לנהל רשות מול קבוצות לחץ חזקות ללא מורא ופחד.

לתאגידים הגדולים יש סוללות של עורכי דין, "מומחי" כלכלה שהם חרב להשכיר וכמובן לוביסטים שיתמכו באינטרס שלהם. תפקיד הממונה הוא להיות החרב השומרת, אל מול כל אלה ותוך מאבק מתמיד איתם - על התחרות במשק לטובת האזרח הקטן. האומץ לגדוע עליות חזיריות במחירי המוצרים ולשמור על הציבור המבוזר הנאנק תחת העול הכבד של יוקר המחיה, הוא החשוב. לא פשוט להתעמת עם האנשים החזקים במשק. אבל זו דרישת הסף החשובה ביותר שעל ועדת האיתור לתפקיד להציב בראש.

הכותבת היא מנכ"לית לובי 99 והלוביסטית הציבורית הראשונה